معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان‌شرقی:

چالش‌های فرهنگی، تهدیدکننده بنیاد خانواده

تبریز (پانا) - معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان‌شرقی در روز ازدواج با اشاره به نقش اساسی بنیاد خانواده در جامعه، بزرگترین عامل تهدیدکننده این بنیاد را چالش‌های فرهنگی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های فرهنگی، تهدیدکننده بنیاد خانواده

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: یکی از ابعاد سلامت بعد رفاه روانی و اجتماعی سلامت است که در سایه تعاملات اجتماعی محقق می شود که اولین نهاد اجتماعی که خانواده است و هدف از تشکیل این نهاد فقط برآورد نیازهای روانی و جنسی نیست، بلکه در سایه این نهاد تکامل شخصیتی افراد هم شکل می گیرد و بنابراین باید با این نهاد با حساسیت و اهمیت بیشتری بپردازیم.

وی افزود: متاسفانه در شرایط امروزی با افزایش نرخ آمار طلاق و آسیب هایی که این مشکل اینجاد کرده احساسیت نهاد نیز خانواده دو چندان شده و یک حساسیت اجتماعی در بین مردم و مسئولین حاکم شده تا با مدیریت بهتر شاهد تحکیم بنیاد خانواده باشیم.

چالش هایی که بر سر راه تشکیل بنیاد خانواده و ازرواج وجود دارد چالش های ساختاری است که به مشکلات اقتصادی و اشتغال باز می گردد که امید است نهاد های حکومتی با تلاش هایب خود این موانع را از سر راه جوانان و اقشار مختلف جامعه بردارند.

سوسن محسنی ادامه داد: عمده چالش هایی که بر سر راه تشکیل این بنیاد مقدس می باشد متاسفانه چالش های فرهنگی است که در سایه تهاجمات فرهنگی و نفوذ شبکه های مجازی این قضیه پیچیده تر شده و اصلاح آن باید به مرور زمان و تلاش های همه افراد اتفاق بیفتد.

متاسفانه در سایه همین مشکلات فرهنگی، جوانان ازدواج را پایانی بر خوشی ها و شادی های خود می دانند و زندگی مشترک برای آنها به معنای شروع سختی ها و مشکلات تلقی گشته و این امر باعث افزایش سن ازدواج در بین جوانان شده است. پژوهش ها نشان میدهند که تمایل به ازدواج در اکثر افراد وجود دارد و در تمامی جوامع ازدواج بعنوان یک امر پسندیده سفارش شده است و علی رغم این علایق همچنان با توجه به آمار سن ازدواج بالا رفته است.

وی افزود: تنش بعدی بر سر راه تشکیل بنیاد خانواده محکم و قوی افزایش سن فرزند آوری است؛ متاسفانه زوجین به دلیل مسائل ساختاری و یا به دلایل فرهنگی امر فرزند آوری را به تعویق میندازند و این امر مخالف با سیاست جهانی جمعیت که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته می باشد و چالش جدیدی را با عنوان سالمندی برای جامعه ایران ایجاد می کند.

محسنی خاطرنشان کرد: طبق گزارش نتایج پژوهش ها ۶۰ درصد زوجین تمایل به بیش از 2 یا 3 فرزند را دارند ولی به علت چالش های ساختاری که عمده ترین آنها چالش فرهنگی در بین خانواده ها است اقدام به فرزند آوری نمی کنند.

وی در پایان افرود: مهم ترین راه حلی که در این زمینه مطرح گشته موضوع ازدواج آسان است؛ چراکه اگر ازدواج را آسان بگیریم جوانان نیز برای تشکیل خانواده ترغیب می شوند که این امر نیز باید در کنار آموزش مهارت های زندگی توسط زوجین صورت بگیرد تا شاهد کم ترین میزان طلاق در جامعه باشیم.

دانش آموز خبرنگار: رومینا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار