رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش تاکید کرد:

ضرورت توجه بر محوریت نماز در رویکردهای تربیتی مدارس غیردولتی و هیات‌امنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت در کنار مسائل علمی آموزشی مدارس غیردولتی باید رویکرد تربیتی که فصل ممیزه ما با سایر نظام‌های تعلیم و تربیتی در دنیاست مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه بر محوریت نماز در رویکردهای تربیتی مدارس غیردولتی و هیات‌امنایی

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش؛ احمد محمودزاده در گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز کشور که با محوریت نماز، رویکردهای تربیتی و پرورشی مدارس غیردولتی و هیات امنایی در ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام(ره) اظهار کرد: از زمانی که نظام تعلیم و تربیت عمومی‌ کشور به دست برخی از نخبگان عرصه تعلیم و تربیت و فرهنگ بنا نهاده شد، دغدغه توزیع این خبر اجتماعی نیز آشکار شد که فراز و فرودی در این زمینه شکل گرفته که همواره تا به امروز هم ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به راهبردی بودن اصل عدالت در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و در فرهنگ کشور، موضوع مدارس غیردولتی به عنوان بارزترین شکل مشارکت بخش غیردولتی مورد مداخله گروه‌های مختلف به ویژه نخبگان تعلیم و تربیت، سیاسیون و به تبع آن افکار عمومی قرار گرفته است.

محمودزاده با بیان اینکه 2 رویکرد برای این مدارس وجود دارد، اضافه کرد: رویکرد اول این است که این مدارس با هدف توسعه مشارکت‌های عمومی و تاثیر آن در بهبود فرایندهای تعلیم و تربیت در رفع برخی از نارسایی‌ها شکل گرفته که به عدالت تربیتی و آموزشی کمک شود. نظر بر این است که با توجه به تعداد و تراکم دانش‌آموز در کلاس‌های درس و مدارس، کمبود سرانه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی کافی در اختیار گروهی از دغدغه‌مندان نظام تعلیم و تربیت این موضوع را کمک به آموزش و پرورش کشور می‌دانند و اعتقاد بر این است که باید این فرصت را غنیمت بشمارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نگاه دوم این است که عده‌ای باور دارند این مدارس باعث ایجاد شکاف اجتماعی در کشور شده‌اند و باعث طبقاتی شدن آموزش و پرورش شده‌اند و باعث دسترسی طبقه مرفه جامعه به آموزش و پرورش بهتر شده است. آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که تلطیف و نزدیکی این رویکرد به همدیگر صورت پذیرد به همین خاطر خیلی علاقه‌مند به توسعه کمی مدارس غیردولتی نیستیم و بیشتر به دنبال کیفیت مدارس غیردولتی به ویژه رویکرد تربیتی - فرهنگی هستیم و علاقه‌مندیم با همکاری شرکا و عوامل سهیم و مؤثر در موضوع تربیت همکاری‌های سازنده‌ای در حوزه مسائل فرهنگی تربیتی داشته باشیم. چرا که اعتقاد داریم موضوع نیروی انسانی (دانش‌آموزان) که آینده کشور به آن‌ها رقم خورده است باید مورد توجه جدی مجموعه آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فرهنگی شود.

وی اشاره کرد: تداوم و استمرار انقلاب و آینده کشور، همچنین حفظ و گسترش دستاوردهای آن مربوط به تربیت نیروی انسانی است که امروز در کلاس درس حضور دارند. لذا این ماموریت سنگین که باید دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود و دارای برجستگی‌های علمی و متخلق به اخلاق اسلامی باشد، ماموریتی است که همگان باید کمک کنند.

محمودزاده گفت: اجرای سند تحول بنیادین نیز فقط بر عهده آموزش و پرورش نیست. همه مجموعه‌ها باید باهم هم‌راستا باشند تا اقدامات مهمی در این وزارتخانه عملیاتی شود. در کنار مسائل علمی آموزشی این مدارس باید رویکرد تربیتی که فصل ممیزه ما با سایر نظام‌های تعلیم و تربیتی در دنیاست را مورد توجه قرار دهند.

معاون وزیر افزود: نهایی کردن منشور تربیتی با محوریت نماز را که با ستاد اقامه نماز به توافق رسیدیم و دارای 4 برنامه کلیدی که برش منطقه‌ای و استانی آن آماده شده است و باید با همراهی و هماهنگی ستاد اقامه نماز و آموزش و پرورش در مدارس از مهر 1402 اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار