رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه:

۴۳ درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف به سازش منجر شده است

تهران (پانا) - رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت ۴۳ درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف به سازش منجر شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
۴۳ درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف به سازش منجر شده است

به گزارش قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در همایش تجلیل از فعالان عرصه صلح و سازی که در دادگستری قزوین برگزار شد، اظهارکرد: قزوین علمای زیادی دارد که میاندار مردمان بوده و افتخار ایران شدند و اینک با حضور عالمان و اندیشمندان این خطه در ردیف استان‌های برجسته در ایجاد صلح و سازش قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه مساجد قوی می‌توانند پایگاه صلح و سازش شوند، یادآور کرد: استان قزوین این ظرفیت را دارد تا با بهره مندی از حضور مردمانی فرهیخته و روحانیت قوی جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه باشد و این امر در حوزه مساجد و در سایه حمایت‌های نماینده، ولی فقیه دراستان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود میزان پرونده‌های دادگستری کاهش یافته و در دادگاه‌ها این امکان به وجود می‌آید که با کیفیت بیشتری به امور مردم رسیدگی شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بیش از ۴ میلیون فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و حدود ۴۳ درصد پرونده‌ها به سازش منجر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: ۷ هزار شعبه شورای حل اختلاف، شامل «۹ هزار شعبه روستایی و ۲۳ هزار شعبه شهری» در کشور فعالیت دارند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: با توجه به آمار ارائه شده استان قزوین با ۵۴ درصد مصالحه پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف ۱۱ درصد بیشتر از میانگین کشوری عمل کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم برای اجرای قانون در خصوص پرداخت عادلانه حق الزحمه و پاداش اعضای شورای حل اختلاف همکاری لازم از سوی مسئولان صورت گیرد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد: تا می‌توانیم باید در اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم و ایجاد صلح و سازش و آشتی بین دیگران تلاش کنیم، زیرا این کار علاوه بر آثار مثبت فراوان اجتماعی، کاهش دعاوی، هزینه‌ها و جلب رضایت مردم را بدنبال دارد.

وی افزود: صلح و سازش باید توأم با انصاف و رضایت افراد و طرفین گذشت باشد چرا که قرار نیست این صلح با پنهان شدن واقعیت‌ها و بی انصافی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، اظهارکرد: انصاف در صلح و سازش یک شرط اصلی است و باید ابتدا حق مشخص شود و سپس فرد گذشت کند و قرار نیست برای رسیدن به سازش از واقعیت فاصله بگیریم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه همچنین تاکیدکرد: صلح و سازش خوب است، اما قرار نیست برای هر پرونده و یا افراد کلاهبردار و خلافکار از این روش استفاده شود، زیرا صلح و سازش فرمولی دارد که رعایت آن الزامی است و برای رسیدن به آن باید قوی بود تا برقرار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار