سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

همکاری ایران و آژانس ‌به نحو احسن ‌در جریان است

ایران نظارت‌های بیشتر را هم می‌پذیرد به شرطی که طرف مقابل هم تعهدات خود‌ را که ‌لغو تحریم‌هاست اجرا کند/ سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در مذاکرات طوری عمل خواهند کرد که زیرساخت‌های هسته‌ای موجود تغییر نکند

تهران (پانا) - بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی نصب‌‌العین سازمان در تعاملات با آژانس است و اکنون این همکاری به نحو احسن در جریان است تاکید کرد البته ایران نظارت‌های بیشتر را هم می‌پذیرد به شرط اینکه آن‌ها هم تعهدات خودشان را که تعهدات لغو تحریم‌هاست اجرا کنند.

کد مطلب: ۱۳۷۸۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
همکاری ایران و آژانس ‌به نحو احسن ‌در جریان است

بهروز کمالوندی در یک برنامه تلویزیونی به برخی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشورمان اشاره و‌ اظهار کرد: هم در بحث بهداشت و سلامت، هم در محیط زیست و در حوزه‌های مختلف دیگر محصولات سازمان انرژی اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌حدود یک میلیون بیمار به صورت مدام از رادیودارو استفاده می‌کنند. هم برای مسائل تشخیصی و هم درمانی، ‌انواع رادیودارو‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل ۵۰ نوع رادیودارو تولید شده و مردم دارند استفاده می‌کنند، افزود: متأسفانه تحریم‌ها باعث شده بود که هیچ رادیودارویی از کشور‌ها وارد نشود، حتی مواد اولیه وارد نشود و این باعث شد که سازمان به این فکر ‌بیافتد که حرکت و جهشی داشته باشد که خدای ناخواسته مردم با مشکل مواجه نشوند‌. در حدود پنج سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار نفر ‌بیمار سرطانی داشتیم، این‌ها به دارو‌های مختلف نیاز دارند و در صنعت هسته‌ای ما این رادیوداروها برای بیماران تولید می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تأکید مقام معظم رهبری ‌همین بود که مردم با کاربردهای مختلف صنعت هسته‌ای آشنا شوند تا فکر نکنند صنعت هسته‌ای فقط سانتریفیوژ و غنی‌سازی است، گفت: ‌اگرچه غنی‌سازی خیلی مهم است، ولی ما باید از این مرحله عبور کنیم. بدانیم که ‌در زندگی‌مان مؤثر است، در صنعت مؤثر است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز سازمان انرژی اتمی این است که بتواند یک سازمان قوی داشته باشد که تحقیقات را به مرحله صنعتی برساند و صنعت را به تجارت برساند، گفت: در حقیقت این چرخه؛ چرخه‌ای است که شما از تحقیقات شروع می‌کنید، نمی‌توانید متوقف شوید. بعد از این‌که تحقیقات تمام شد شما یک نیمه صنعتی را تولید می‌کنید البته به صورت پایلوت. بعد از آن صنعتی و بعد از آن تجاری. وقتی از تجاری صحبت می‌کنیم یعنی ‌بازار؛ چه بازار‌های داخلی چه بین‌المللی. کما اینکه الآن ‌در آب سنگین بازار خوبی داریم، یعنی مشتریان ما ‌صف بسته‌اند؛‌ چه آب سنگین، چه مشتقات آب سنگین.

کمالوندی با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی مستلزم ورود بخش خصوصی است، گفت: ‌باید مسئولیت صنعتی‌کردن هم ‌به بخش خصوصی محول شود، سرمایه‌گذاری کند، معرفی و بازاریابی کند، ببیند بازار چه می‌خواهد و آن‌چه را که بازار نیاز دارد تأمین کند.

وی در ادامه بیان کرد: ما یک برنامه راهبردی ۲۰ ساله داریم. ‌برنامه‌ای تدوین شده که ‌هفت زیربرنامه دارد که یکی از آن‌ها یعنی در حوزه نیروگاه‌ها؛ رآکتور‌های تحقیقاتی، تحقیق و توسعه و یکی از آن‌ها ‌به نیروی انسانی مربوط می‌شود. نیروی انسانی؛ سرمایه اصلی صنعت هسته‌ای است. به طور مثال در حوزه گداخت که ‌بازدیدی صورت گرفت و‌ اروپایی‌ها و از آژانس آمدند و بازدیدی کردند؛ گفتند به لحاظ نیروی انسانی ایران در سطح اول دنیاست.

کمالوندی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب درباره نیروگاه‌های کم‌ظرفیت گفت: فکر می‌کنم ایشان ‌به ‌موضوعی اشاره کردند که موضوع روز دنیا است؛ نیروگاه‌های کوچک یا متوسط؛ SMR‌ها، الآن دنیا در این زمینه خیلی کار می‌کند. نیروگاه‌های کوچک را مثل اتومبیل می‌توانید تولید کنید. دنیا دارد به این سمت می‌رود، چون سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد، با سرعت بیشتری هم به بازدهی می‌رسد. ما هم در این زمینه شروع ‌به کار کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به کاربرد فناوری هسته‌ای در صنایعی مثل پتروشیمی و نفت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه هوابرد، ‌برداشت اطلاعات از آسمان به وسیله هواپیما یا هلیکوپتر، ‌الآن وضعیت بسیار خوبی داریم و برای اولین بار از سال گذشته داریم داده‌ها را خودمان تحلیل می‌کنیم و این ظرفیت و این امکان را داریم که اعمال با هواپیما و هلیکوپتر که سازمان در اختیار دارد در عمق ۱۵ کیلومتری زمین‌، انواع فلزات را تشخیص دهیم و این کار را حتی برای اکتشاف نفت انجام می‌دهیم. ما می‌توانیم داشته‌های‌مان را در زیرزمین ‌تشخیص دهیم.

وی در ادامه به تعامل ایران با آژانس اشاره کرد و گفت: ‌بله، ما یک قانون بسیار خوب داریم؛ قانون اقدام راهبردی دست سازمان را باز کرد. این زنجیر‌هایی که دور سازمان بسته شده بود، باز شد و دیدید چه جهشی پیدا کرد. ما ظرفیت غنی‌سازی‌مان همین الآن ۳۸ هزار سو است که تا حدود ۴۰ هزار تا هم ظرفیت آماده داریم. این ماشین‌های جدید بود که باعث شد این ظرفیت ایجاد شود. نگاه قانون این بوده که تعهدات ما صرفاًَ در محدوده پادمان باشد، این قانون نصب‌العین سازمان ‌در تعاملاتی است که با آژانس داریم. ‌همکاری با آژانس در حال حاضر به نحو احسن ‌در جریان است. البته کشور‌های غربی زیاده‌خواهی دارند یعنی تعهدات فراتر از پادمان هم از ما می‌خواهند که ما با مقاومت ‌قبول نکردیم‌. ما البته نظارت‌های بیشتر را هم می‌پذیریم به شرط اینکه آن‌ها هم تعهدات خودشان را که تعهدات لغو تحریم‌هاست اجرا کنند. وقتی آن‌ها تعهدات خود را اجرا نمی‌کنند، عملاً دلیلی ندارد که کشور ما بخواهد فراتر از پادمان تعهداتی را اجرا کند.

بهروز کمالوندی در پایان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در دیدار مسئولان سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه زیرساخت‌های موجود صنعت هسته‌ای ‌نباید دست بخورد، گفت: قطعاً همین طور است، یعنی اگر توافقی باشد؛ حتماً این توافق باید به نحوی باشد که زیرساخت‌ها تغییر پیدا نکند و از بین نرود، البته این‌ها مواردی است که حتماً وزارت امورخارجه هم اگر مذاکراتی دارد حتماً در جریان خواهد بود. یک نکته هم که حضرت آقا اشاره کردند؛ همکاری با کشور‌های همسو است.‌ ما با کشور‌های همسایه‌ زمینه‌های مشترک زیادی داریم، حداقل در ایمنی هسته‌ای. الآن نیروگاه‌های هسته‌ای در جنوب کشور ما هست؛ امارات چهار نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی دارد، ترکیه چهار مورد در دست احداث دارد، ‌عربستان هم همین‌طور در حال ساخت دارد. ما در ایمنی هسته‌ای حداقل می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار