گفت‌و‌گو با اولین مینیاتوریست روی برگ در ایران/فیلم

اصفهان (پانا) - حسین شاهی، هنرمند نگارگری است که بعد از ۴۰ سال نقاشی، سال ۹۴ تصمیم گرفت روی برگ درختان نقاشی کند و آن را به عنوان یک هنر جدید به ثبت برساند. هنری که به باور او یک نوع همکاری مشترک میان انسان و خداست.

کد مطلب: ۱۳۷۸۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌و‌گو با اولین مینیاتوریست روی برگ در ایران/فیلم

حسین شاهی، هنرمند نگارگر در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «برای ساخت تابلوهایش دو نفر کار می‌کنند، اول خداوند که بوم را آفریده و دوم نقاشی که روی آن کار می‌کند. در واقع این هنر کار مشترکی میان خالق و مخلوق است. تعداد برگ‌ها را هم به نیت هفت‌خوان رستم، هفت آسمان و هفت دور طواف، عدد هفت انتخاب کردم.»

وی افزود: «من سال ۱۳۵۸ سفری دوماهه به هندوستان داشتم، آن زمان ۲۸ ساله و مجرد بودم. در کشمیر نقاشانی را دیدم که بر روی برگ نیلوفر آبی نقاشی می کنند، ولی نقاشیِ آنها مینیاتور نبود، چیزهایی بود مانند عبور یک زن از یک راه، یا مرتاضی که فلوت می زند و سبدی که ماری از درونش در حال بیرون آمدن است، این نقاشان خط‌های دور طرح را کشیده و درونش را رنگ آمیزی کرده بودند. آن زمان من نقاشی مینیاتور را تازه شروع کرده بودم و این درحالی بود که برای نقاشی روی برگ تبحر خاصی لازم است، اما ایده اجرای مینیاتور ایرانی بر روی برگ در ذهنم ایجاد و آن را پردازش می کردم تا زمانی که سال ۹۴ بعد از ۳ سال آزمون و خطا که برای اجرای نقاشی مینیاتور روی برگ انجام دادم، در نهایت آن را در همین کارگاه رونمایی کردم. من مینیاتور ایرانی را روی برگ نقاشی کردم و نامش را تابلوبرگ گذاشتم که بر وزن تابلوفرش است.»

شاهی تاکید کرد: «این رشته ۳۱ مردادماه ۱۳۹۵ با عنوان تابلوبرگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسید، آن زمان نقاشی شکارگاه را روی برگ پیچک کشیدم و نخستین اثرم بود که برای به ثبت رسیدن در فهرست صنایع دستی مورد داوری قرار گرفت. تابلوبرگ جزو صنایع دستی محسوب می شود البته هنوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کد مشخصی برای این کار پیاده نکرده است که البته زمانی که آموزش داده شود کُد هم برای آن درنظر گرفته می شود.»

دانش آموز خبرنگار: ریحانه ایازی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار