تسهیلات تبصره 16 به گیاهان دارویی خراسان جنوبی نرسید

بیرجند (پانا) - زمینه رویش و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در خراسان جنوبی فراهم است و در صورت توجه به آن و توسعه کشت این گونه گیاهان، می‌توان برای اشتغال، تولید و صادرات بیشتر بسترسازی کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تسهیلات تبصره 16 به گیاهان دارویی خراسان جنوبی نرسید

بنا به اظهار دست اندرکان امور کشاورزی و تأکید بر اینکه توانمندی خوبی برای تولید گیاهان دارویی در خراسان جنوبی وجود دارد، افزایش کشت و تولید گیاهان دارویی کمک خوبی برای توسعه صادرات و اشتغال در استان است.

خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گیاهان دارویی کشور را داراست و به عقیده کارشناسان، فرآوری و علمی شدن صنعت گیاهان دارویی نه تنها ارزش افزوده محصولات را افزایش می‌دهد بلکه موجب ورود این صنعت به عرصه‌های نوین از جمله "تولید مکمل‌ها و داروهای گیاهی" می‌شود.

خراسان جنوبی یکی از مناطق مستعد تولید گیاهان دارویی در کشور است که در منابع مختلف تعداد گونه‌های گیاهی آن را بیش از هزار و ۳۰۰ گونه معرفی کرده‌اند که با توجه به این مزیت ها نیاز است تا از کشت گیاهان دارویی و متقاضیان آن در استان حمایت هایی صورت گیرد.

دولت سال گذشته در فصلی از تبصره 16 تسهیلاتی را برای حمایت از کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته است که در بیشتر استان های کشور این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد اما در خراسان جنوبی تسهیلات تبصره 16 برای حمایت از کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته نشده است.

توزیع نشاء حمایتی برای کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با تسهیلات تبصره 16 برای حمایت از متقاضیان کشت گیاهان دارویی گفت: اعتباراتی از این بند برای کشت گیاهان دارویی در سال گذشته به جهاد کشاورزی تعلق نگرفته است.

مهدی جعفری افزود: حتی برای توسعه و احداث گلخانه نیز با وجود متقاضیان در این زمینه حمایت و اعتباری از تسهیلات تبصره 16 پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: برای کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی جهاد کشاورزی تمام متقاضیان را در نظر گرفته و بر اساس تقاضا از کل روستاهای استان در زمینه تهیه و توزیع نشاء گیاهان دارویی اقدام می کند.

تأخیر در ابلاغ به استاندار

رئیس اداره بهسازی و امور تولید اداره کل عشایری خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: از محل تسهیلات تبصره 16 مقرر شد تا به عشایر متقاضی کشت گیاهان دارویی مبلغی پرداخت شود که از این محل به 16 دستگاه دیگر در استان اعتبار پرداخت شد.

رضاپور با اشاره به اینکه مقرر شد تا اداره عشایری استان با معرفی عشایر متقاضی اعتبارات این بند را دریافت کند، افزود: بر اساس ابلاغ سازمان عشایری کشور مقرر شد تا به عشایر فعال در حوزه گیاهان دارویی، زنجیره غذایی گوشت، صنایع دستی و گردشگری تسهیلاتی از تبصره 16 پرداخت شود اما پیگیری های ما به دلیل تأخیر در ابلاغی سازمان امور عشایری کل کشور به استاندار زده بود به نتیجه نرسید زیرا این ابلاغ زمانی به استاندار رسید که اعتبارات تبصره 16 بین سایر دستگاه ها توزیع و در واقع تسهیلاتی باقی نمانده بود.

وی با بیان اینکه در سال 1401 سهمی از تبصره 16 به سازمان عشایری خراسان‌جنوبی تعلق نگرفت، ادامه داد: برای دریافت تسهیلات تبصره 16 در حال پیگیری هستیم تا در سال 1402 اعتباراتی به سازمان تخصیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر فعال در زمینه گیاهان دارویی تسهیلاتی در این زمینه دریافت نکردند، افزود: عشایری که در زمینه زنجیره گوشت فعال بودند از بند ب ماده 52 تسهیلاتی را دریافت کرده اند.

به گفته وی در زمینه زنجیره گوشت 460میلیون تومان در سال گذشته تسهیلات با بهره بانکی 140 درصد به عشایر فعال در این زمینه پرداخت شده است.

سرفصل های تعریف شده برای تبصره 16

کارشناس امور اقتصادی استانداری در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با تهسیلات تبصره 16 و توزیع آن برای کشت گیاهان دارویی گفت: تبصره 16 برای سال 1402 هنوز ابلاغ نشده است و تا شهریور ماه و تا زمان جمع بندی نهایی تسهیلات سال گذشته نمی توان برای اعتبارات سال آینده برنامه ریزی انجام داد.

اسداللهی در رابطه با تسهیلات تبصره 16 افزود: جهاد کشاورزی از تسهیلات تبصره 16 مبالغی را در سرفصل هایی که ارائه دادند دریافت کرده و تأمین اعتبار شده است.

وی در رابطه با اعتبارات تبصره 16 سازمان عشایری در رابطه با گیاهان دارویی ادامه داد: در مورد گیاهان دارویی اعتباری دریافت نکرده اند اما به صورت مشترک طرح هایی را با جهاد کشاورزی ارائه داده و برای 2 طرح موفق به تأمین اعتبار ویژه از تبصره 16 شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار