رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

دانشگاه فرهنگیان فرصتی برای ارائه رهیافت‌های نوین است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یکی از محل‌های موثر و جذاب در رابطه با ارائه رهیافت‌های نوین را دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه فرهنگیان فرصتی برای ارائه رهیافت‌های نوین است

علیرضا عبدی در هماش تبیین رویداد بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید که صبح امروز، دهم خرداد 1402 در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محل‌های موثر و جذاب در رابطه با ارائه رهیافت‌های نوین، دانشگاه است؛ مخصوصا دانشگاه فرهنگیان که دارای اولویت خاصی است و از حضور دانشجویان بسیار خوب بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و جریان معلمی، جریانی بسیار مهم است، گفت: «یکی از ابعاد اهمیت این دانشگاه تربیت نسل است، اما بُعد دیگر آن نقش‌آفرینی خود دانشجویان در آینده این کشور است. اگر نگاهی به ترکیب سیاستمداران کشورمان بیاندازیم، شاهد خواهیم بود که حداقل نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معلم هستند و در فراکسیون فرهنگیان حضور دارند. همچنین یک سوم فرمانداران و بخشداران از بین فرهنگیان هستند، با این اوصاف، آینده کشور فقط و فقط در آموزش و پرورش طراحی، ترسیم و مدیریت خواهد شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه اگر آینده کشور در دست دانشجویان باشد، مدیریتی را طلب می‌کند که هم مسئله محور بوده و هم حل مسئله را در پی داشته باشد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در فرمایشات اخیر خود به نکته‌ای بسیار مهم که مخصوص دانشجویان بود اشاره کردند و آن نکته چیزی نبود جز حرکت در مسیر حل مسئله که بسیار حائز اهمیتی است.

وی ادامه داد: اگر قرار است حل مسئله‌ای صورت گیرد، مسئولان باید مسائل بزرگ کشور را با دانشجویان به اشتراک بگدارند.

عبدی با اشاره به روند شکل‌گیری نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی وقتی در سال 1358 تاسیس شد، جریانی بسیار شاداب بود که در حوزه سوادآموزی فعالیت داشت و از تمامی ظرفیت‌ها نیز استفاده کرد. ماحصل آن، این بود که امروز به نقطه‌ای رسیده‌‌ایم که فقط ۳ درصد از جامعه ما سواد خواندن و نوشتن ندارند، اما موضوع حائز اهمیت بعدی این است که ما وارد دنیایی شده‌ایم که صرفا سواد خواندن و نوشتن پاسخگوی زندگی دنیوی نیست و باید سوادهای جدید را آموخت. امروزه باید بازتعریفی از سواد داشته باشیم و این بازتعریف باید توسط دانشجویان امروز که مسئولان فردا هستند انجام شود؛ پس باید در این حوزه طرح و ایده داشت، پژوهش کرد و مقاله نوشت تا به نتیجه نهایی برسیم.

امروز به نرخ ٩٧ درصد باسوادی در کشور رسیده‌ایم

در این مراسم همچنین علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب در سال ۵٧، انقلاب اسلامی وارد مرحله ساختارسازی شد و در آن زمان سازمان‌های مختلفی شکل گرفت، گفت: یکی از مهم‌ترین این سازمانها، سازمان سوادآموزی بود که تشکیل آن برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی نیاز بود؛ چراکه باید به موضوع سواد خواندن و نوشتن برای مردم، به طور جدی فکر میشد به همین خاطر کارهای بزرگی در سراسر کشور شکل گرفت و جهادگران سوادآموزی مانند طبیب دوار، وارد این میدان جهادی شدند و با مراجعه به افراد، آنها را به برنامه‌های سوادآموزی دعوت کردند که منجر به باسوادی جمع کثیری از مردم حتی در مناطق دوردست شد.

وی تصریح کرد: امروز به همت همکاران ساعی در سازمان سوادآموزی، به نرخ ٩٧ درصد باسوادی در کشور رسیده‌ایم. البته گام مهم دیگر شناسایی و متقاعد کردن افراد بی‌سواد موجود است که امیدواریم با رویکردهای جدید، محقق شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: باید توجه داشت بعد از باسواد شدن این ٣ درصد باقیمانده هم ماموریت این سازمان تمام نمی‌شود و باید از ظرفیت ممتاز و منابع ارزشمندی که در حوزه سوادآموزی داریم در زمینه آموزش به بزرگسالان استفاده کنیم.

کریمیان با اشاره به اینکه رشد فناوری زندگی انسان را تغییر داده است، افزود: جامعه امروز نیازمند آموزش‌های مختلف در مباحث فناورانه، فرهنگی و اجتماعی است که سازمان سوادآموزی باید آن را به‌عهده بگیرد تا نسل بزرگسال ما از سواد رسانه، سواد مالی و... برخوردار شود؛ این مهم نیازمند همکاری سایر ارگان‌ها، نهادها و سمن‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی مجموعه‌ای فاخر و اثرگذار است که از نیروی انسانی توانمند نیز بهره می‌برد، خاطرنشان کرد: در کشور ظرفیت‌های بالقوه فراوانی داریم که می‌توانیم در موضوعات مهمی چون سوادآموزی و آموزش بزرگسالان به‌کار بگیریم.

وی با بیان اینکه باید از ابتکارات سازمان و ظرفیت نو و خلاقانه دانشجومعلمان در این زمینه استفاده کنیم، عنوان کرد: برگزاری این نشست تخصصی در دانشگاه فرهنگیان را آغاز یک تعامل خوب میان سازمان نهضت سوادآموزی و دانشگاه فرهنگیان می‌دانم. همچنین بسیار خرسندم که فراخوان بین‌المللی «رسا» با استقبال فراوانی در سطح بین المللی مواجه بوده است، امیدواریم این مسی، آغاز یک راه بسیار روشن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار