اظهارات معلمان نمونه و سرآمد درباره گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش؛

تحول‌گرایی و اقتدار مدیریتی از ویژگی‌های دکتر صحرایی است

تهران (پانا) - تعدادی از معلمان نمونه و سرآمد که دارای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های معتبر کشور هستند درباره برنامه‌های دکتر صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کردند این برنامه‌ها به رفع مشکلات در این نهاد تأثیرگذار کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۷۵۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تحول‌گرایی و اقتدار مدیریتی از ویژگی‌های دکتر صحرایی است

مریم فلاحی، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائی که سال گذشته دانشجوی نمونه کشوری شده و از جمله افتخارات او دریافت جایزه بنیاد نخبگان البرز موسوم به «نوبل ایران» است. وی در منطقه 18 شهر تهران به عنوان معلم تدریس می‌کند که در همین منطقه نیز به عنوان معلم نمونه و سرآمد معرفی شده است.

فلاحی درمورد معرفی دکتر صحرایی به عنوان گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش، می‌گوید: به‌نظرم اگر دکتر صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد، می‌تواند در این نهاد موفق عمل کند.

وی در ادامه اولین ویژگی دکتر صحرایی را تحول‌گرا بودن دانست و ادامه داد:‌ بسیار مشخص و واضح است که ایشان به دنبال رفع چالش‌ها و مشکلات مشاهده شده در وزرات آموزش و پرورش هستند و از تغییر نیز هراسان نیستند، چیزی که این وزارتخانه به آن احتیاج دارد.

فلاحی با بیان اینکه تغییرات بنیادی و اساسی و اضافه کردن گروه‌های مختلف به بدنه وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و ضروری است، افزود: این موارد در برنامه دکتر صحرایی و با مطالعه قبلی ارائه شده است. ضمن‌آنکه اگر در این برنامه دقت کنیم کاملآً متوجه می‌شویم که پرداختن به وضعیت معیشت معلمان، شعاری نیست.

اقتدار از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریتی دکتر صحرایی است

وی با اشاره به اینکه اقتدار از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریتی دکتر صحرایی است که در مدیریت دانشگاه فرهنگیان و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش کاملاً مشهود است، گفت: این اقتدار بر اساس علم، بینش، نیازسنجی قبلی و موقعیت‌شناسی است. اینکه سرپرست آموزش و پرورش که به‌عنوان وزیر پیشنهادی هم به مجلس معرفی شده است از معیشت فرهنگیان صحبت کند معمولاً به‌نوعی موجب برانگیخته‌ شدن احساسات معلمان عزیز و عدم رضایت آ‌ن‌ها می‌شود ولی صحبت‌های دکتر صحرایی درباره این موضوع بر اساس تخصص، تحقیق قبلی و اطمینان و اعتماد از انجام سالم و بدون حاشیه این وعده است.

این معلم اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان فقط مربوط به معیشت آن‌ها نمی‌شود، بلکه ابعاد همه‌جانبه‌ای را دربرمی‌گیرد که یکی از آن‌ها تضمین کیفیت فعالیت معلم است. در سایه وزارت جدید نه تنها به وضعیت معیشت معلمان در قالب رتبه‌بندی پرداخته می‌شود، بلکه به معلم باکیفیت نیز بهاء داده شده و شرایط برای ارتقای سطح مهارتی او فراهم می‌شود.

کارآمدی دکتر صحرایی در دانشگاه فرهنگیان

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل استناد برای اعتماد به دکتر صحرایی در مسند وزارت آموزش و پرورش کارآمدی او در موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان بوده است، گفت: خود بنده در دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مدرس فعالیت دارم و تغییری که بعد از ورود دکتر صحرایی به مدیریت این دانشگاه ایجاده شده است، کاملاً مشهود است.

دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه تحولاتی که سال‌ها دانشگاه فرهنگیان به دنبال آن بود با مدیریت دکتر صحرایی محقق شد، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که دکتر صحرایی در برنامه‌های خود برای وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن است، ارتقای سطح کیفی نیروی انسانی در این وزارتخانه است. این مورد بسیار مهم است چون این وزارت‌خانه به‌نوعی وزارت انسان‌ساز محسوب می‌شود و وقتی از پایین‌ترین رده تا بالاترین رده وزارت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم، هدف همه یک چیزی بوده و آن ساخت انسان برای آینده است.

انسان‌سازی برای آینده توسط وزارت نیاز به مجموعه نیروی انسانی متبحر و توانمند دارد

وی در ادامه اضافه کرد: انسان‌سازی برای آینده توسط وزارت آموزش و پرورش نیاز به مجموعه نیروی انسانی متبحر و توانمند دارد که می‌تواند آرمان‌های مورد نظر را البته به در نظر گرفتن زمان، محقق کند.

فلاحی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ابعاد برنامه دکتر صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش مشارکت برون‌سازمانی برای این وزارت‌خانه است، افزود: استفاده از ظرفیت مردم، دولت و سایر نهاد‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های دکتر صحرایی است.

استفاده از ظرفیت و مشارکت والدین برای آموزش دانش‌آموزان

وی استفاده از ظرفیت و مشارکت والدین و آگاهی‌سازی آن‌ها در قالب والد‌گرایی برای آموزش دانش‌آموزان را از راهبردهای مهم برنامه دکتر صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: معلم هر چه هم توانمند باشد ولی بدون آگاهی و مشارکت والدین نمی‌تواند در آموزش و تربیت دانش‌آموز، موفق عمل کند.

دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت فیریکی مدارس و اضافه کردن تجهیزات آموزشی موجب بالابردن کیفیت فعالیت‌های معلمان در مدراس می‌شود، بیان کرد: با افزایش فضاها و اماکن آموزشی بار سرانه دانش‌آموز کمتر شده و موجب بالا رفتن کیفیت آموزش می‌شود.

فلاحی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای رأی‌ دادن مجلس شورای اسلامی به دکتر صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: امیدورام با روی کارآمدن دکتر صحرایی، اتفاقات خوبی برای این نهاد مهم و تأثیرگذار رقم بخورد.

دکتر صحرایی با مدیریت جهادی برنامه‌ها را پیگیری می‌کنند

مهدی کماسی، دانشجوی مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و معلم مقطع ابتدایی آموزش و پرورش نیز با اشاره به برنامه محوری دکتر صحرایی در قالب 8 بند، گفت: ایشان در صورت رأی اعتماد مجلس با مدیریت قوی و جهادی که دارند این برنامه‌ها را پیگیری و اجرایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهبود کیفیت آموزشی در مدارس و توجه خاص به وضعیت معیشت فرهنگیان از مهم‌ترین برنامه‌های دکتر صحرایی برای وزارت آموزش و پرورش است، افزود: بروزرسانی قوانین حوزه آموزش و پرورش کشور در برهة حساس کنونی نیز بسیار مهم است چون نیاز به اصلاحات زیادی دارد.

ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش بسیار مهم است

کماسی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش بیشترین نیروی انسانی را دارد و ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آن بسیار مهم است، اظهار کرد: نهاد آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی یک جامعه را بر عهده دارد که ارتقای آن باید با هم به‌صورت کمی و کیفی باشد.

عدالت آموزشی به‌خصوص در مناطق محروم مد نظر دکتر صحرایی است

دانشجوی مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه عدالت آموزشی به‌خصوص در مناطق محروم مد نظر دکتر صحرایی است، گفت: نقشه راه در وزارت آموزش و پرورش اسناد بالادستی شامل منویات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، بیانیه گام دوم، سند چشم‌انداز و سند تحول بنیادین است که دکتر صحرایی روی همه این موارد اشراف دارد.

وی اضافه کرد: توجه به اصلاحات در ضمن‌خدمت فرهنگیان و توانمند‌سازی معلمان و استادان دانشگاه فرهنگیان از دیگر برنامه‌های دکتر صحرایی است که امیدوارم با مدیریت قوی دکتر صحرایی در بلندمدت شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه تعلیم و تربیت کشور باشیم.

راه‌اندازی پردیس آموزش مدیران آموزش و پرورش توسط دکتر صحرایی، ایده مؤثری است

کماسی با بیان اینکه باید شیوه انتصاب مدیران در وزارت آموزش و پرورش اصلاح شود، گفت: راه‌اندازی پردیس آموزش مدیران آموزش و پرورش توسط دکتر صحرایی، ایده بسیار مؤثری است. ضمن‌آنکه باید توجه داشته باشیم که تعلیم و تربیت تنها از طریق آموزش دانش‌آموزان جلو نمی‌رود بلکه باید در این راه به فکر مشارکت و ارتقای توان خانواده‌ها نیز بود.

وی تحقق شبکه جامع آموزش خانواده را در بالا بردن کیفیت آموزشی بسیار مفید و مؤثر دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار با فرهنگیان از سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواستند که جلوی مدارس غیردولتی گرفته شود.

این معلم مقطع ابتدایی ضمن آروزی موفقیت برای دکتر صحرایی برای جلب نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: افزایش کیفیت مدارس و دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای نیز باید مورد توجه و اصلاح قرار بگیرد.

محمد مهدی بابایی، دانشجوی دکترای دانشگاه دانشگاه تهران در رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی و آموزگار مقطع ابتدای آموزش و پرورش منطقه 15 تهران نیز اظهار کرد: با توجه به مشکلات وزارت آموزش و پرورش، دکتر صحرایی برنامه‌هایی چون امور پرورشی در مدارس، معیشت و‌ منزلت معلمان، رتبه‌بندی معلمان، تقویت تربیت معلم، حمایت و بکارگیری نخبگان، تحول به نفع دانش‌آموزان و عدالت آموزشی و اجرایی‌سازی سند تحول بینادین را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه برای تحقق برنامه‌های دکتر صحرایی در وزارت آموزش و پرورش باید به ظرفیت‌های بیرونی و درونی این وزارتخانه توجه کرد، گفت: توسعه‌نیافتگی وزارتخانه، هزینه‌های تعلیم و تربیت، افزایش سطح توقعات مردم، کمبود اعتبارات، عدم جلب مشارکت‌های مردمی، پایین بود حقوق و دستمزد معلمان و مواردی از این دست از جمله مشکلات بیرونی آموزش و پرورش است.

بابایی در ادامه روش‌های جذب، تربیت و نگه داشتن نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش که بار مالی فراوانی هم دارد، ناکارآمدی مدیران در سطوح مختلف، عدم پویایی و جلب مشارکت اولیاء و معلمان برای بهتر اداره کردن مدارس، ناکارآمدی نظام کنترل و ارزشیبای علمی از معلمان و کمبود نشاط در مداس و مواردی دیگر از جمله مهم‌‌ترین مشکلات درونی آموزش و پرورش برشمرد.

وی با بیان اینکه امیدوارم در سال 1402 و با حضور دکتر صحرایی شاهد افزایش کیفی و بنیادی در آموزش و پرورش باشیم، بیان کرد: برای تربیت انسان مطلوب در نظام مردم‌سالاری دینی ایران و تحقق توسعه ملی همه‌جانبه و پایدار باید به آموزش و پرورش توجه جدی داشته باشیم.

بابایی با اشاره به اجرایی 11 ساله برنامه درسی با پنج رکن از پیش تعیین شده، گفت:‌ این موارد شامل حضور فعال در بازار کار، داشتن مهارت‌هایی برای زندگی شرافتمندانه، روحیه حقیقت‌جویی، مطالعه، بررسی و تحقیق، نقادی و انتقاد بود. برای تحقق این برنامه‌ها و سند تحول؛ دکتر صحرایی برنامه‌هایی دارند که راهگشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولت است که هر گونه افزایش اعتباری مثل دستمزد و حقوق موجب ضریب چند هزاری برای آن خواهد شد، اظهار کرد: برای برطرف کردن مشکلات مالی در این نهاد باید برنامه‌های بلندمدت مد نظر داشت.

این آموزگار مقطع ابتدای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معافیت‌های مالیاتی از جمله اخذ عوارض از کالا و خدمات، تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان و درآمدزایی از امکان آموزشی از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به درآمدزایی برای آموزش و پرورش شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار