سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛

آموزش و پرورش قوی یعنی ایرانِ قوی

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد آموزش و پرورش قوی یعنی ایران قوی؛ بنابراین کل آموزش و پرورش از درون باید قوی شود.

کد مطلب: ۱۳۷۳۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش قوی یعنی ایرانِ قوی

رضامراد صحرایی در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها اظهار کرد: سازمان نوسازی در ۲ بخش ایجاد شد که یکی نوسازی مدارس و دیگری نوسازی محتوا بود که نوسازی فضا بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و نوسازی محتوا بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بنا بود یکی از سازمان‌ها درون و دیگری بیرون را بسازند و وزارت آموزش و پرورش هم به امر تعلیم و تربیت بپردازد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امر آموزش و پرورش، یک فرآیند است که تعدادی عنصر در درون آن وجود دارد و اگر به طور کامل اجرا نشود به نتیجه مورد نظر نمی‌رسیم.

وی معلم را یکی از عناصر اصلی این فرآیند دانست و اظهار کرد: معلم اگر به خوبی همراه باشد می‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

صحرایی با بیان اینکه دانش‌آموز، محتوای درسی و فضای آموزشی نیز عناصری در لایه‌های بالاتر هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از فضاها هویت‌بخش هستند؛ بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

* تربیت معلم از تامین معلم مهمتر است

وی با تاکید بر اینکه تامین معلم، خوب نیست بلکه تربیت معلم، خوب است، تصریح کرد: دولت قبل بسیار به تامین معلم اعتقاد داشت اما باید شخصیت معلم را ساخت و لازم است که فرد برای معلمی ساخته شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: یکی از عناصر بالاتر در فرآیند آموزش و پرورش، تکنولوژی است. در همین راستا، امروز محیط مجازی شکل گرفته که برای خودش یک مدرسه و دانشگاه است و اتفاقات خاصی در آن می‌افتد که نیازمند مدیریت و نظارت است تا دانش‌آموزان در کنار بهره‌مندی از فواید این محیط، بتوانند از آسیب‌های احتمالی‌ آن ایمن باشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با با اشاره به ظرفیت های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: در کنار همه کارها باید به این فکر کنیم که سند نوسازی طراحی مدرسه ایجاد شود. با این نگاه به مدرسه که هر مدرسه، آمادگی اتصال به فیبر نوری و سایر زیرساخت‌ها را داشته باشد.

وی افزود: در این طراحی، صندلی‌های مدارس ما دیگر با شیوه‌های قبل چیده نمی‌شود و امروز دانش‌آموزان دور همدیگر می‌نشینند و با هم گفت‌وگو، مباحثه و حل مساله می‌کنند.

صحرایی تاکید کرد: باید به فکر الگوهای جدید باشیم که این کالبد متناسب با نیازهای جدید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در کشورهای خارجی، بعضی ساعت‌ها، ساعت‌های بدون کتاب و بعضی روزها، روز بدون کیف است و محیط‌ها را برای کارهای گروهی آماده کرده‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازنگری در سند تحول بنیادین از پایین به بالا انجام می‌دهیم، گفت: این مهم است که سازمان نوسازی مدارس، خودش را برای ایفای نقش خودش نوسازی کند و این نوسازی به‌صورت روشی است.

وی تاکید کرد: فضای مدارس باید طوری باشد که بچه‌ها با یکدیگر حرف بزنند و در تعامل باشند.

* آموزش و پرورش باید درون خودش، فرآیندهای پویا داشته باشد

صحرایی با بیان اینکه یک نوسازی هم در کلان فرآیند تعلیم و تربیت لازم داریم، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در کشورمان به لحاظ ساختار اداری، خیلی بزرگ است و این دستگاه عریض و طویل اگر درون خودش، فرآیندهای پویایی نداشته باشد در درون خودش خواهد ماند و به تعالی و شکوفایی لازم نمی‌رسد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سنجش، یک عنصر دیگر در لایه بالاتر است، گفت: تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سراسری را به این دلیل دنبال می‌کنیم که آموزش و پرورش با این کار، زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه سنجش، جزئی از فرآیند کلان آموزش و پرورش است، افزود: دانش‌آموز در بستر آموزش و پرورش، آموزش می‌بیند اما در جای دیگر سنجش می‌شود در حالی که سنجش در خدمت آموزش است.

* کل آموزش و پرورش باید از درون، قوی شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش قوی یعنی ایران قوی؛ بنابراین کل آموزش و پرورش از درون باید قوی شود. هر کشوری که خواسته قوی شود، نقطه تقویت خود را از کلاس درس آغاز کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار