مدیرجهاد کشاورزی نیشابور:

برداشت ریواس در نیشابور آغاز شد

نیشابور(پانا) - مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، از برداشت حدود600 تن ساقه سفید ریواس از رویشگاه‌های طبیعی این شهرستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
برداشت ریواس در نیشابور آغاز شد

علی مبارکی مدیر جهادکشاورزی نیشابور عنوان کرد: شهرستان نیشابور به دلیل دارا بودن رویشگاه‌های طبیعی ریواس یکی از قطب‌های تولید ریواس در استان است و گیاه ریواس در دامنه‌های رشته کوه بینالود به لحاظ کیفیت نیز منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: برداشت ریواس از اواخر اسفند ماه در شهرستان آغاز شده و تا اواسط خردادماه ادامه دارد و پیش بینی می شود حدود 600 تن ریواس از رویشگاه‌های طبیعی شهرستان برداشت شود.

وی افزود: رویشگاه‌های طبیعی ریواس در شهرستان در سطح وسیعی بوده و به صورت پراکنده است اما حداکثر سطح زیر کشت و قسمتی که در دسترس بهره‌برداران است، عمدتا در مناطقی همچون میرآباد، عیش‌آباد، برفریز، بوژان و سوقند واقع شده است. در حال حاضر بهره‌برداران در حدود 230 هکتار از این دامنه‌ها، عملیات زراعی ریواس انجام داده و در زمان مناسب آن را برداشت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در رابطه با مقایسه میزان برداشت سال جاری نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی اخیر و اینکه در اولین ماه سال جدید باران کمی داشتیم، میزان برداشت ریواس نسبت به سال گذشته که باز هم درگیر خشکسالی بودیم، تفاوت چندانی نکرده و مشابه سال گذشته است، اما میزان برداشت نسبت به سالهایی که بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم، کاهش چشمگیری داشته است.

مبارکی میزان اشتغال در فرایند برداشت و فرآوری ریواس را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در فصل برداشت ریواس حدود ۳۵۰ نفر بهره‌ بردار مشغول به کار هستند، همچنین حدود ۱۵۰ نفر نیز در کارگاه‌های تولید شربت اشتغال دارند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد ریواس به صورت تازه در شهرستان مصرف شده و یا به شهرهای دیگر صادر می‌شود و فقط ۳۰ درصد آن به صورت شربت فرآوری می‌شود، خاطرنشان کرد: ریواس به دلیل اینکه در رویشگاه‌های طبیعی رشد می‌کند، محصولی سالم، ارگانیک و منحصر به فرد است اما متاسفانه مطالعات روی این محصول کمتر انجام شده و شناخت کمی نسبت به آن در دست است. به همین جهت در زمینه فرآوری آن اقدامات خاصی انجام نشده و تنها صنعتی که در این زمینه فعال است، صنعت تبدیل ریواس به شربت است، اما در زمینه سایر فرآورده‌ها اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری سال "مهار تورم؛رشد تولید" نام‌گذاری شده، دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه مطالعات و تحقیقات در زمینه این محصول بیشتر شده و این شرکت‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند تا علاوه بر شربت، سایر فرآورده‌های مربوط به این محصول را هم تولید کنیم.

وی در رابطه با زراعی کردن این گیاه گفت: ریواس هنوز زراعی نشده و شرایط برای کشت زراعی آن هنوز فراهم نیست. در حال حاضر بهره‌ برداری از این گیاه در رویشگاه‌های طبیعی انجام می‌شود و بهره‌ برداران در همان رویشگاه‌های طبیعی عملیات زراعی روی گیاه انجام می‌دهند ولی هنوز نتوانسته‌ایم زمینه کشت و پرورش این گیاه را در زمین زراعی فراهم کنیم.

مبارکی در پایان ضمن اشاره به این نکته که اولین جشنواره ریواس در تاریخ های 21 و22 اردیبهشت 1402 در روستای میرآباد دهستان مازول بخش مرکزی نیشابور با حضور بیش از 2هزار نفر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه ریواس از رویشگاه‌های طبیعی برداشت می‌شود و از آنجا که برداشت بی‌رویه و یا غیراصولی ریواس و هر گیاه دیگری همیشه به عنوان یک تهدید برای این رویشگاه‌ها به حساب می‌آید، رویشگاه‌های طبیعی در حوزه فعالیت اداره منابع طبیعی است و اداره منابع طبیعی شهرستان نیشابور بر میزان برداشت ریواس و سایر گیاهان دارویی نظارت کامل دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار