عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

دانشگاه رفتن هنرستانی‌ها به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست چون تکنسین‌های خوبی هستند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه افرادیکه در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای تحصیل‌کرده‌اند تکنسین‌های خوبی هستند و بازار کار باید آنها را بپذیرد تا ناگزیر نباشند که به دانشگاه بروند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه رفتن هنرستانی‌ها به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست چون تکنسین‌های خوبی هستند

محمدعلی ربانی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت و گو با پانا درباره اینکه چرا کارفرمایان از فارغ التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای به عنوان نیروی انسانی استفاده نمی کنند، گفت‌: «این موضوع ارتباط مستقیمی با مسئله بیمه اجباری کارگران ساختمانی دارد. در قانون افرادی که دارای گواهینامه مهارت هستند مجازاند تا اسامی‌شان برای بیمه اجباری کارگران رد شود.»

بیمه اجباری کارگران مانع جدی آموزش آنهاست

ربانی با اشاره به اینکه موافق این نوع از اجباری بودن بیمه نیست، اظهار کرد: «درواقع این به معنی این است که اگر در پروژه‌ای افرادی دارای گواهینامه مهارت نبودند سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند آن‌ها را بیمه کند زیرا ضدیت با قانون اساسی دارد. قانون اساسی بیمه های خدمات تامین اجتماعی را برای کلیه آحاد جامعه لازم دانسته نه اینکه صرفا برای برخی و این تقسیم‌بندی صورت گرفته درست نیست.»

آموزش کارگران در کارگاه ها انجام شود

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: «موضوع دیگر این است که ما قبلا پیشنهاد دادیم، ازآنجایی‌که کارگران عموما به هر دلیلی وقت ندارند به کلاس آموزشی بروند و دغدغه نان شب دارند، خوب است روش آموزش به این افراد درون همان کارگاهی که کار می کنند انجام شود.»

وی افزود: «از سوی دیگر مراکز فنی و حرفه‌ای گواهینامه‌ای را که صادر می‌کنند برای کارگران هزینه است و برای دریافت آن گواهینامه باید هزینه بالایی بپردازند.»

ربانی عنوان کرد: «ما پیشنهاد دادیم در هر پروژه‌ای مخصوصا پروژه‌های انبوه‌سازی که تعداد نیروهای زیادی دارد، سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف باشد که نیروی سیار به آنجا بفرستد و در خود کارگاه به آن‌ها آموزش بدهند. در ادامه از همان‌جا امتحان بگیرند و گواهینامه به آن‌ها بدهند.»

ربانی اظهار کرد: «این موضوع با آن اهدافی که سازمان فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته تا همه صاحب حرفه بشوند و گواهینامه بگیرند، مطابقت دارد. اگر غیرازاین باشد افراد نمی‌آیند یعنی فکر می‌کند اولویت با کار است و نه آموزش.»

هنرستانی‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها تکنسین‌های خوبی هستند

وی درباره سابقه کار فارغ‌التحصیلان هنرستانی عنوان کرد: «عمدتا فنی و حرفه‌ای‌ها و هنرستانی‌ها تکنسین محسوب می‌شوند و نباید در همان مقطع درجا بزنند و چون شغل ندارند به دانشگاه بروند و درس های تکراری بخوانند. این موضوع به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. زیرا ناگزیراند که مراحل عالی دانشگاهی را طی کنند و در نهایت آن مقصودی که برای پروژه‌های فنی و حرفه‌ای است، منتفی می‌شود.»

وی پیشنهاد داد: «برای پروژه‌های بزرگ انبوه‌سازی می‌توان میان سازمان فنی و حرفه‌ای و انبوه سازان توافق کنند و با هم هماهنگ گنند تا آموزش‌ها توسط انبوه سازان به کارگران داده شود و سازمان فنی و حرفه‌ای به کارگاه بیاید از‌آنها امتحان بگیرد تا سازمان فنی و حرفه‌ای به هدف تعریف شده خودش برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار