مرتضی حیدری

حساب بدهکار از بزهکار جداست!

ارومیه (پانا) - "هرچقدر نام خور زندان کم باشد آن جامعه با سرعت بیشتری به سوی فتح قله‌های پیشرفت و توسعه حرکت می‌کند." این گزاره یک چهارچوب بی بدیل و اسلوب اصلی برای کارگزاران جوامع پیشرفته است. در جوامعی که نیروی انسانی به عنوان پیشران توسعه کشور انگاشته می‌شوند تمامی تلاش‌ها بر این اصل استوار است که زندان و ندامتگاه ها خالی از سکنه شود چراکه توسعه و پیشرفت یک جامعه رابطه معکوسی با پر بودن ندامتگاه ها دارد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
حساب بدهکار از بزهکار جداست!

قبل از همه چیز باید بر این نکته صحه گذاشته که بازدارندگی و جلوگیری از بزه، از اساسی ترین کارهای کارگزاران یک جامعه باید باشد و شکی درآن نیست اما متاسفانه در سایه تغافل از حوزه تعلیم و تربیت، ندامتگاه ها پر می شوند. فارغ از این مسائل باید گفت همه ی کسانی که در بند قانون هستند بزهکار نیستند و حضورشان در بند قانون به واسطه جرائم غیرعمد و عمدتا مالی است که مرتکب شده اند.

پس حساب بدهکار با بزهکار عملاً جداست. بزهکار کسی است که مخل امنیت جامعه و برهم زننده آرامش افراد آن است اما بدهکار انسانی است که از ایفای دین و تعهدات مالی خود در قبال دیگران به واسطه تنگدستی و اعسار بازمانده است. بنابراین جامعه درباره زندانیان جرایم غیرعمد، مسئولیت اجتماعی دارد.

مادری بود که پس از فوت همسرش برای تربیت فرزندان، گذران معیشت و زندگی و صد البته دراز نکردن جلوی هر کس و ناکس چرخ خیاطی خرید و در قبال اقساطش سفته داده و هم اکنون به واسطه مبلغ ناچیز در بند قانون گرفتار است. یا پدری بود که با ماشین مسافرکشی می کرده بود بخاطر تصادف و بیمه نبودن ماشین، محکوم به دیه و پرداخت خسارت شده است اما به دلیل اعسار در زندان به سر می‌برد. پس بنابراین زندانیان جرائم غیرعمد از شرافتمندترین محبوسین ندامتگاه ها هستند.

ضمنا آثار زیانبار در حبس ماندن بدهکاران جرایم غیرعمد بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود؛ از هم گسیختگی خانواده و طلاق، اعتیاد فرزندان و سایر مشکلات از جمله مسائلی است که خانواده های بدهکاران جرائم غیرعمد را تهدید می کند. بنابراین برای کاستن از تبعات آن، جامعه نیازمند همت خیران جلیل القدری است که همتشان را برای تسکین آلام خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد به کار می گیرند.

اسلام دین رحمانیت است و عمده مسائل اجتماعی مطرح شده در این دین پیرامون "اتحاد و همبستگی انسان ها"، "همزیستی مسالمت آمیز آنها" و "توجه و توانمندسازی نیازمندان" می گردد. بنابراین خیرین از حلقه های اصلی تحقق مسئولیت اجتماعی مد نظر اسلام هستند.

از ۳۳ سال پیش که ستاد دیه کشور کار خود را برای آزادی زندانیان آبرومند اما بدهکار آغاز کرد تا به امروز نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر به آغوش خانواده‌های خود برگشته اند که نشان می دهد کار بزرگی توسط خیرین صورت گرفته است. استان آذربایجان غربی نیز به واسطه وجود خیرین نیک اندیش، در رده‌های بالای جدول کمک های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد قرار دارد که در وهله اول اندیشه والای خیرین و در قدم بعد نوع‌دوستی و خیراندیشی مردمان این دیار را نشان می‌دهد که سالیان سال است با هم زیستی مسالمت آمیز کنار یکدیگر، اتحاد و مودت خود را نشان داده اند. بیش باد از این مردمان، بیش باد ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار