پانا از راهکارهای پیشرفت آموزش در هنرستان‌ها گزارش می‌دهد:

بهبود کیفیت آموزش با به‌روز‌شدن تجهیزات هنرستان‌ها

تهران (پانا) - موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان هنرستانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که به گفته کارشناسان این مسئله با تجهیزات هنرستان‌ها ارتباط مستقیم دارد و اگر این مسئله حل شود، کیفیت آموزش بالا رفته و بر شغل‌یابی در بازار کار موثر است.

کد مطلب: ۱۳۷۰۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بهبود  کیفیت آموزش با به‌روز‌شدن تجهیزات هنرستان‌ها

سال‌هاست که تجهیزات هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای به‌روز نمی‌شوند و دانش‌آموزی که در دهه 60 به هنرستانی می‌رفته با دانش‌آموزی که اکنون و در هزاره جدید به همان هنرستان می‌رود از یک دستگاه و تجهیزات آموزش می‌بیند. نتیجه آن می‌شود که وقتی همین دانش‌آموز وارد بازار کار می شود سوادش به‌اندازه کار کردن با تجهیزات به‌روز شده بازار کار نیست و همین موضوع بستر بی‌اعتمادی کارفرماها به فارغ‌التحصیلان هنرستانی شده است.

در چه شرایطی کارفرما به توانمندی دانش‌آموزان هنرستانی اعتماد می‌کند؟

الهام یوسفی، کارشناس آموزش و پروش در گفت‌وگو با پانا یکی از دلایل استقبال نکردن دانش آموزان از هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای را نبود تجهیزات مناسب برای یادگیری عنوان کرد و گفت: «تجهیزات نامناسب و نارضایت کننده می‌تواند بر بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس فنی و حرفه‌ای تأثیر مستقیمی داشته باشد.»

یوسفی اظهار کرد: «اگر تجهیزات آموزشی به روز و مناسب نباشند، نه‌تنها می‌تواند روی کارایی معلمین تأثیرگذار باشد، بلکه می‌تواند تأثیرات نامناسبی بر مهارت‌های کاری دانش‌آموزان داشته باشد.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فراهم کردن تجهیزات و امکانات مناسب در مدارس فنی و حرفه‌ای، تأثیر مثبت و قابل‌توجهی در بهبود روش‌های آموزش و یادگیری خواهد داشت، اظهار کرد: «با داشتن امکانات مناسب، فرآیند یادگیری دانش‌آموزان برای انجام کارهای عملی سریع‌تر و بسیار ساده‌تر خواهد بود.»

یوسفی اظهار کرد: «به‌واسطه تجهیزات به‌روز شده، دانش‌آموزان به‌صورت مستقیم با تکنولوژی‌های جدید آشنا خواهند شد که این مهم می‌تواند به آینده کاری‌ آن‌ها کمک کند. دانش‌آ‌موزانی که در هنرستان‌ها با فناوری‌های روز آشنا شده‌اند و با تجهیزات روز بازار کار آموزش دیده‌اند، قطعاً وقتی وارد بازار کار شوند با خلاقیت و نوآوری بیشتری می‌توانند فعالیت کنند و همین باعث می‌شود کارفرما به نیروهایی که در آموزش و پرورش درس خوانده‌اند بیشتر اعتماد کند.»

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: «اگر مدارس فنی و حرفه‌ای تجهیزاتی که در دسترس است را به‌درستی و متناسب با نیازهای درسی و قابلیت‌های آموزشی مطلوب نکنند قاعدتاً همین می‌شود که کارفرما دیگر هنرستان‌های ما را جدی نمی‌گیرد.»

وی افزود: «به‌این‌ترتیب، تجهیزات مناسب و بروز به‌ویژه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، به دانش آموزان کمک می‌کند تا بتوانند مراحل کار را به‌روشنی فهمیده و بهترین تعهد خود را نسبت به آن‌ها داشته باشند. به همین دلیل، حمایت از آموزش فنی و حرفه‌ای نه‌تنها به افزایش مهارت‌ها و بالاتر رفتن از سطح فردی دانش آموزان، بلکه به‌طور مجزا برای رشد و پیشرفت اقتصادی و توسعه صنعت در هر جامعه بسیار حائز اهمیت است.»

چند پیشنهاد برای اتصال دانش آموزان هنرستانی به بازار کار

عبدالخالق لطیفی، عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور با بیان چند پیشنهاد برای اتصال دانش آموزان هنرستانی به بازار کار عنوان کرد، اتصال دانش آموزان به بازار کار، نیاز به همکاری بین مدارس فنی و حرفه‌ای، شرکت‌های ساختمانی و سازمان‌های برنامه‌ریزی شهری دارد.

عضو سابق کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تربیت تکنسین در حوزه ساخت‌وساز عنوان کرد: «تکنسین‌های متخصص در صنعت ساخت‌وساز، نقش بسیار مهمی در کارایی و کیفیت پروژه‌های ساختمانی ایفا می‌کنند. ایجاد یک ساختمان با کیفیت و ایمنی، با توجه به معیارهای بین‌المللی و چالش‌های جدید در صنعت ساختمان، نیاز به فن‌آوری، مهارت‌های کارگری و همچنین آگاهی تخصصی ازجمله تکنولوژی و جدیدترین روش‌های ساخت برای ایجاد ساختمان‌های باکیفیت بالا دارد.»

لطیفی چند پیشنهاد برای اتصال دانش آموزان به بازار کار داد و عنوان کرد: ‌«ایجاد ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌های برنامه‌ریزی شهری از طریق کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و مدارس فنی و حرفه‌ای می‌تواند علاوه بر آموزش، دانش آموزان را با شرکت‌ها و سازمان‌های برنامه‌ریزی شهری نیز آشنا کند. این ارتباطات می‌تواند فرصت مناسب برای دانش آموزان فراهم کند تا از فرصت‌های شغلی و کارآموزی در این شرکت‌ها استفاده کنند.»

وی افزود: «مدارس فنی و حرفه‌ای می‌توانند دوره‌های آموزشی تخصصی درزمینهٔ ساخت‌وساز برگزار کنند. این دوره‌ها می‌توانند شامل آموزش نرم‌افزارهای طراحی ساختمان، روش‌های ساخت، مدیریت پروژه و… باشد. این دوره‌ها می‌توانند دانش آموزان را به دانشمندان و متخصصان حوزه ساخت‌وساز تبدیل کنند.»

لطیفی عنوان کرد: «به طور کلی، برای اتصال دانش آموزان به بازار کار، نیاز به همکاری بین مدارس فنی و حرفه‌ای، شرکت‌های ساختمانی و سازمان‌های برنامه‌ریزی شهری است. یکپارچگی بین این سازمان‌ها می‌تواند پایه یک بازار کار مؤثر و پویا در حوزه ساخت‌وساز را فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار