شیخ کلینی یکی از محدثان اهل تشیع است

مشهد (پانا) - امام جماعت مدرسه حاج حسن برزگر گفت محمد بن یعقوب کلینی معروف به ثقه الاسلام از محدثان اهل تشیع و از روستای کلین در اطراف تهران است.

کد مطلب: ۱۳۷۰۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
شیخ کلینی یکی از محدثان اهل تشیع است

حجت الاسلام حسن زاده در مورد زندگی شیخ کلینی گفت:شیخ کلینی اسم اصلی این بزرگوار محمد بن یعقوب کلینی است ومعروف به ثقةالاسلام کلینی شدند و یکی از بزرگ‌ترین محدثان اهل تشیع است اصلاً در مورد کتاب الکافی باید بگوییم جزو کتب اربعه شیعه محسوب می شود همانطور که بزرگواران و دانش‌آموزان عزیز می دانند ما ۴ کتاب رو در مورد روایات اهل‌بیت داریم که جزء معتبرترین کتب روایی اهل تشیع هستش که از آنها می‌توانیم به تهذیب و استبصار و من لایحضره الفقیه و کتاب الکافی جناب شیخ کلینی نام ببریم.

وی در ادامه افزود: این عالم بزرگوار در روستای کلین از روستاهای قدیمی اطراف تهران نزدیک شهر ورامین به دنیا آمدند.روستایی که ایشان در آنجا بودن معمولاً جزو اهل تسنن بودند و فقط جاهایی مانند روستای کلین اهل تشیع بودند ایشان علوم اسلامی را نزد پدر و دایی گذراندن و با منابع رجالی و حدیثی آشنا شدند. این بزرگوار در زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) چشم به جهان گشودند و و در زمان غیبت صغری زندگی می‌کردند.

وی در مورد کتب شیخ کلینی و مخصوصاً مجموعه الکافی گفت:از کتب گران‌قدر و گران‌سنگی که از این بزرگوار می‌توانیم نام ببریم: «کتاب الرجال»،«کتاب رسائل الائمه»، «کتاب تعبیر رؤیا» و «کتاب الکافی» است.

کتاب «الکافی»، ۸ جلد دارد و این کتاب ارزشمند ۲ کتاب آن در رابطه با اصول دین و ۵ کتاب آن در رابطه با فروعات دین اسلام هست و جلد آخر کتاب روضه کافی نام دارد که درمورد موعظه‌ها و نصیحت‌ها و روایاتی که از ائمه نقل شده کلا باید بگیم کتاب اصول کافی کتاب روایی است.

در مورد اعتبار این آثار نیز اضافه کرد: ایشان زمانی‌که روایات رو می‌نوشتند درواقع چون فاصله زمانی کمی با امامان معصوم داشتن همین دلیل می‌شود بر معتبر بودن کتب روایی که از ایشان نقل شده است.

ایشان با اصحاب امامان در ارتباط بودند و همین این شبهه که روایات ایشان ضعیف است را ازبین می‌برد.

او همچنین در توضیح این که این کتب برای چقدر برای دانش آموزان مفید است افزود:درواقع امکان مراجعه به این کتب وجود دارد خب کتبی نوشته شده‌اند که درواقع دانش‌آموز ما می توانند ترجمه این روایت رو بخواند و از آنها استفاده کنه و اشکالی هم نیست که بگوییم یک دانش آموز همه کتب علمای قدیم را متوجه نشوداما برای یک دانش‌آموز پیشنهاد ما این است که به شرح های این کتب و ترجمه‌های این کتاب‌ها مراجعه کنه یا کتبی که در سالیان اخیر در بحث تلخیص اصول کافی و فروع کافی نوشته‌ شده رجوع کند.

وی این نکته مهم را خاطر نشان کرد:آنچه که مهم است این است که دانش آموزان ارتباط خود را با این نوع کتاب ها قطع نکنند چون کلام اهل بیت هست و می‌تواند راه گشای ما در بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی می‌شود ‌.

دانش آموز خبرنگار: محمد صادق نظری،احدغایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار