آیت‌الله رئیسی پس از بازگشت به تهران:

امضای ۱۵ سند همکاری بین تهران و دمشق؛ بانک مشترک بین دو کشور ایجاد می‌شود

امروز مردم سوریه و منطقه می‌دانند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی است که منطقه می‌تواند به آن اعتماد و تکیه کند/ امروز جبهه مقاومت شکست‌ناپذیر است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری پس از سفر فشرده دو روزه و دیدار با مقامات سوریه، دقایقی قبل به تهران بازگشت.

کد مطلب: ۱۳۶۸۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
امضای ۱۵ سند همکاری بین تهران و دمشق؛ بانک مشترک بین دو کشور ایجاد می‌شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، پس از سفر رسمی و فشرده دو روزه به سوریه، با استقبال محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

رئیس‌جمهوری در این سفر علاوه بر دو دیدار با بشار اسد، همچنین با نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار و گفت‌وگو با جمعی از اندیشمندان و تعدادی از فرماندهان گروه‌های مقاومت فلسطینی، دیدار با علمای بلاد شام، شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و سوریه، دیدار با ایرانیان مقیم، زیارت حرمین حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) و دیدار و گفتگو با زائران و نیز بازدید از مسجد اموی برنامه‌های دیگر سفر رئیسی به سوریه بود.

رئیسی پس از بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: سفر سوریه بعد از ۱۲ سال مقاومت مردم سوریه در مقابل فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان و ایستادگی دولت و مردم سوریه و همکاری‌ها و حمایت‌های ایران از سوریه، انجام شد و این سفر اهمیت بالایی برای دو کشور و منطقه داشت. این سفر نقطه عطفی بود که می‌توانست در توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی و امنیتی با سوریه داشته باشد و به نوعی تقدیر از مردم سوریه که در مقابل هجمه‌های دشمنان مقاومت کردند.

وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در ایران و ظرفیت‌هایی هم در سوریه وجود دارد که تبادل این ظرفیت‌ها میتواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند. در دیدارهایی که با بشار اسد انجام شد، عمدتا ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار گرفت. در حوزه انرژی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش ایفا کند. در یک حوزه دیگر قرار شد بانک مشترکی بین دو کشور شکل بگیرد. ترانزیت، ظرفیت‌های کشاورزی، تجارت آزاد و رفع تعرفه‌ها، انرژی، صنعت و کشاورزی، تسهیل امر زیارت از دیگر زمینه‌های همکاری بود. ۱۵ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید و آنچه مهم بود اراده دو کشور برای اجرای این اسناد بود. کار اجرا آغاز شده و امیدواریم این توافقات هرچه زودتر شکل بگیرد که این به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به دیدارهای مردمی در زینبیه و دیگر مناطق سوریه گفت: مردم سوریه علاقه زیادی به جمهوری اسلامی دارند و ابراز محبت زیاد به جمهوری اسلامی ایران داشتند. امروز مردم سوریه و منطقه می‌دانند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی است که منطقه می‌تواند به آن اعتماد و تکیه کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به دیدار با گروه‌های مقاومت سوریه، فلسطین و لبنان در دمشق گفت: امروز اتکای گروه‌های مقاومت به جمهوری اسلامی ایران است. گروه‌های مقاومت آماده مقاومت هستند. همه گروه‌های مختلف مقاومت با سلیقه‌های مختلف در این موضوع اتفاق نظر دارند که جمهوری اسلامی ایران با همه وجود از مقاومت دفاع کرده و امروز جبهه مقاومت شکست‌ناپذیر است و حتما میتواند شرایط را به نفع خود تغییر است و نشانه‌های آن مشخص است.

رئیس‌جمهوری گفت: امیدوارم این سفر در جهت استحکام ما با کشورهای دوست و اسلامی کمک‌کننده باشد و حتما این سفر یک سفر راهبردی بود و امیدوارم همکاران بنده در ایران و مسئولان سوری تلاش کنند این توافقات اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار