معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

توجه ویژه به مدارس عادی دولتی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، توجه ویژه به مدارس عادی دولتی را از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۸۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
توجه ویژه به مدارس عادی دولتی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه؛ با حضور محمدمهدی کاظمی (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش)، نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران و روسای نواحی و مناطق استان قزوین برگزار شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته در ۱۰ سال گذشته نتایج اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باعث تحول در مدرسه نشده است. اگر نگاه آسیب‌شناسانه به عدم اجرای سند تحول داشت، یکی از دلایل مهم عدم اجرای آن، اقدامات دستوری و اجرای از بالا به پایین بوده است. جمع‌بندی و تشخیص ما به این ختم می‌شود که باید تحول را از مدرسه و با محوریت مدیر و معلمان آغاز کنیم.

محمدمهدی کاظمی، مدرسه را کانون اصلی اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر مدل اجرایی‌سازی این سند بر پایه توجه به مدرسه طراحی نشود، طبیعتا اجرای سند تحول با مشکل مواجه خواهد شد. باید حلقه‌های واسط را از میان خود مدرسه داشته باشیم. تمامی تغییرات باید برآیند آن‌ها به سمت تحول در آموزش و پرورش باشد.

وی با بیان نقش کارکنان و عوامل اجرایی مدرسه در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: محور و عامل اصلی اجرای این سند در مدرسه هم طبعا مدیر مدرسه است و اگر مدیر باور و اعتقادی به تحول نداشته باشد، طبیعتا آن انتظارات مدنظر در سند محقق نمی‌شود. مدیری که هنوز سند تحول را مطالعه نکرده، نمی‌تواند نسبت به اجرای این سند اقدام کند. بنابراین در این حوزه باید نسبت به توانمندسازی و توان افزایی مدیران مدارس اقدام شود.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش مدرسه را جریان‌ساز تحول بنیادین توصیف کرد و افزود: باید بروی کارهای اصلی و تحولی تمرکز کنیم. تحول سخت است اما باید دست به اقدام زد. مدیر مدرسه، جریان‌ساز این تحول است از این رو نیازمند الگوی تحول در مدرسه هستیم، در نتیجه برای اینکه بتوان این الگوهای موفق را اجرایی کرد، باید مشارکت همه بخش‌ها از درون مدرسه تا خارج مدرسه را جلب کرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش از تدوین الگوی مدرسه‌ای اجرای سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: بر همین اساس جشنواره و رویدادی با عنوان «الف تا» طراحی شده است که مهلت حضور در این رویداد تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد. در این جشنواره الگوهای موفق که توسط مدیران، معاونان و عوامل مدرسه در راستای اجرای سند تحول طراحی شده، شناسایی می‌شود.

وی در ادامه به برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت آموزش متوسطه اشاره کرد و تاکید کرد: کیفیت‌بخشی به مدارس عادی دولتی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است و باید برای تحقق این برنامه در راستای عدالت آموزشی تلاش کرد.

محمدمهدی کاظمی با اشاره به توسعه متوازن دوره دوم متوسطه گفت: توسعه متوازن دوره دوم متوسطه با اولویت افزایش سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و رشته ریاضی فیزیک در متوسطه نظری به عنوان یک ضرورت دنبال می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بهبود فرآیندهای یاددهی - یادگیری، مهارت‌آموزی در متوسطه اول و دوم نظری، جذب بازماندگان از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی، رویکرد آموزش تلفیقی دروس دوره اول متوسطه و ارتقای کیفیت آموزشی رشته علوم انسانی از دیگر اولویت‌های این معاونت در سال جاری است.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه فلسفه راه‌اندازی مدارس نمونه دولتی توجه به مناطق کمتربرخوردار، روستایی و محروم است، گفت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته سهم دانش‌آموزان محروم و عشایری در مدارس نمونه دولتی به ۱۰ درصد رسیده بود که با اقدامات انجام شده جمعیت دانش‌آموزان روستایی و عشایری در مدارس نمونه دولتی ۹ درصد افزایش یافته و به ۱۹ درصد رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار