حبیب کوهکن:

۵۰ درصد تولیدات گل محمدی در میمند، خام فروشی است

شیراز (پانا) - شهر میمند، با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی و اقتصادی که در زمینه تولید گل محمدی و گلاب، انگور، عسل و ... دارد، در حالی در ۸ اردیبهشت ماه، اولین سال ثبت روز ملی خود در تقویم را جشن گرفت که نیازمند توجه جدی مسئولان است.

کد مطلب: ۱۳۶۷۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
۵۰ درصد تولیدات گل محمدی در میمند، خام فروشی است

ظرفیت بی‌نظیر استان فارس و به ویژه شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد، در تولید گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این استان همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب میمند در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان است.

شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در ۱۰۰ کیلومتری از جنوب شهر شیراز واقع شده است که بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد، شهر میمند با برخورداری از ۱۵۰۰ هکتار باغ گل محمدی دیم و آبی و ۱۲۰ کارگاه تولید عرقیات که از این تعداد ۲۰ کارگاه صنعتی و ۱۰۰ مورد آن سنتی هستند، سالانه بیش از ۱۰ هزار تُن گلاب تولید می‌کنند.

حبیب کوهکن، سرپرست جهاد کشاورزی فیروزآباد با تاکید بر اینکه رونق صنایع تبدیلی در این شهرستان نیازمند توسعه است، گفت: کارگاه‌های تولید عرقیات در این منطقه پاسخگوی میزان تولید نیست و بیش از ۵۰ درصد تولید گل محمدی در میمند به صورت خام فروشی به سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون یکی از مشکلات بهره‌برداران مساله سند اراضی است که مانعی بر سر راه تولید و صادرات و به ویژه بهره‌مندی بهره‌برداران از بسته‌های حمایتی دولت در راستای توسعه کارگاه‌ها شده است.

در منطقه میمند هزار و 550 هکتار باغ گل محمدی، 100 هکتار انواع گیاهان دارویی و 300 هکتار باغ گل نسترن وجود دارد که در سطح کشور بی‌نظیر است.

در این بخش از انواع گیاهان دارویی و گل محمدی سالانه 10 هزار تن گلاب و 11 هزار تن سایر عرقیات به دست می‌آید که 60 درصد آن به استان‌های کشور و کشورهای مختلف در آسیا و اروپا صادر می‌شود.

تهیه گلاب و عرق، تنها یکی از موارد استفاده گل‌ها و گیاهان دارویی در این منطقه است و با توجه به حجم بالای تولید گل که در بخش میمند وجود دارد، می‌توان با فراهم کردن زمینه برای تولید اسانس، تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع مرباها و شربت‌ها و دمنوش‌ها مانع خام فروشی و استفاده اقتصادی بیشتر از این ظرفیت شد.

به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و فرآوری این امکان از بخش میمند و شهرستان فیروزآباد سلب شده است.

حسن غضنفری، یکی از تولیدکنندگان موفق گلاب و عرقیات بخش میمند، سرمایه در گردش را یکی از مشکلات گلابگیران و کشاورزان دانست که باید نقدینگی کافی برای خرید محصولات سالانه خود داشته باشند.

وی بر کمبود صنایع تبدیلی کافی در این شهر تاکید کرد و افزود:۱۲۰ کارگاه عرقیاتی در شهر میمند فعال است که حدود ۱۰۰ مورد آن سنتی و تنها ۲۹ مورد صنعتی است.

علی همت غضنفری نیز که پس از بازنشستگی و از ۶ سال پیش با کشت ۸ هکتار گل محمدی وارد بازار تولید گل شده است و کارخانه عرقیات‌گیری خود را به صورت کاملا صنعتی راه‌اندازی کرده است، مشکلات موجود در بخش صادرات را از عمده‌ترین موانع بر سر راه تولید می‌داند.

وی گفت: در حال حاضر حجم بالایی از تولید گل محمدی به صورت گل خشک به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که با ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد زمینه برای ورود به بازار عطر و اسانس و سایر فرآورده‌های گل محمدی، می‌توان مانع از خام فروشی این محصول و استفاده بهینه از ظرفیت اقتصادی موجود شد.

به گفته تولیدکنندگان گل محمدی و گلاب‌گیران، تولید اسانس از پرسودترین فرآورده‌های گل است که ورود به این عرصه نیازمند تقویت بخش صادرات و همچنین صنعت عطر و لوازم آرایشی بهداشتی در داخل است.

بهزاد منتهای که کشاورزی و گلاب‌گیری، قدمتی دیرینه در خانواده آنان دارد و از سال های دهه ۵۰ این کار را آغاز کرده‌اند، از باغداران نمونه است که توانسته از هر هکتار بیش از ۷ تُن گل برداشت کند.

وی با ۵۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی و نسترن و کارخانه عرقیاتی که در کنار آن راه انداخته است همچنان بر نبود تسهیلات حمایتی ارزان قیمت تاکید دارد و خواستار توجه ویژه دولت به این بخش و کمک به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش صنایع تبدیلی در این شهرستان است.

۸ اردیبهشت ماه با پیگیری مسوولان محلی، شورای شهر و شهرداری میمند به عنوان روز ملی میمند در تقویم ثبت شده است و امسال نخستین جشن روز ملی میمند در هفته میمند که از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت ماه است برگزار شد. میمند ۳۵۰۰ هکتار درخت انگور، ۲۴۰۰ هکتار درخت انجیر، ۱۵۰ هکتار گردو، ۱۵۰۰ هکتار گل محمدی، ۵۰ هکتار نسترن، ۱۴۰ هکتار بادام و ۱۵۰ هکتار انار، ظرفیت کشاورزی بی بدیلی برای سرمایه‌گذاران و به ویژه ایجاد صنایع تبدیلی است.مسوولان امیدوارند با نام‌گذاری روز ملی میمند شاهد معرفی هرچه بهتر این شهر و جذب گرداشگران و سرمایه‌گذاران باشند.

گزارش: سیده مریم ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار