معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

انسان سالم، محور اصلی یک جامعه پایدار است

تبریز (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انسان سالم را محور اصلی یک جامعه پایدار عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
انسان سالم، محور اصلی یک جامعه پایدار است

حسین حقائی در نشست خبری هفته‌ سلامت، نبود تغذیه سالم و کم تحرکی را از شیوه‌های غلط زندگی عنوان کرد و گفت: برای ترویج شیوه‌ زندگی سالم لازم است خودمراقبتی‌های لازم در خصوص سلامت انجام گیرد.

وی با اشاره به شعار هفته‌ سلامت که از سوی وزرات بهداشت و درمان کشور اعلام شده، ادامه داد: شعار هفته‌ سلامت با عنوان، "سلامتی برای همه با برنامه‌ پزشک خانواده" است، این برنامه در کشور ما از سال ۱۳۸۱ در بخش روستایی و از سال ۱۳۹۱ به طور رسمی در شهرها شروع شده است.

حقائی اظهار کرد: برای اینکه یک جامعه به توسعه پایدار دسترسی داشته باشد محور اصلی آن انسان سالم است، تعریفی که سازمان بهداشت جهانی در خصوص سلامتی اعلام می‌کند این است که فردی سالم است که از رفاه جسمی، روحی، روانی و اجتماعی برخوردار باشد و در کنار آن بیماری و ناتوانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این تعریف ملزم پوشش همگانی سلامت است، گفت: پوشش همگانی یعنی هر فردی که در کره‌ زمین وجود دارد بدون توجه به سن و جنس هر زمان و هر مکان بتواند از خدمات بهداشتی استانداردی که تعریف می‌شود برخوردار باشد، هدف پوشش همگانی این است که مردم بین سلامتی و برخورداری از حداقل‌های زندگی یک مورد را انتخاب نکند.

وی در پایان با اشاره به شاخص‌های توسعه‌ای که کشورها را با عنوان توسعه یافته یا در حال توسعه از هم جدا می‌کند، خاطرنشان کرد: مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال و مورد بعدی دسترسی به آب آشامیدنی سالم است. خوشبختانه کشور ما و به خصوص آذربایجان شرقی در تامین فضای فیزیکی برای خود مراقبتی های اولیه بهداشتی رتبه‌ خوبی را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار