کارشناس فرهنگی و مشاوره اداره آموزش وپرورش بخش جوادآباد به مناسبت هفته مشاغل:

نیازهای جامعه و زیست بوم محیطی، عاملی مؤثر در هدایت دانش‌آموزان در انتخاب رشته و شغل است

جوادآباد(پانا) - کارشناس فرهنگی و مشاوره آموزش وپرورش شهر جوادآباد، نیازهای جامعه و زیست بوم محیطی را عاملی مؤثر در هدایت دانش‌آموزان در انتخاب رشته و شغل دانست.

کد مطلب: ۱۳۶۶۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نیازهای جامعه و زیست بوم محیطی، عاملی مؤثر در هدایت دانش‌آموزان در انتخاب رشته و شغل است

مائده فخری کارشناس فرهنگی و مشاوره اداره آموزش و پرورش بخش جوادآباد، در رابطه با هفته مشاغل و اهمیت هدایت تحصیلی، ضرورت دقت و پیگیری این امر، به پانا اظهار کرد:« بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هدایت تحصیلی، به عنوان فرآیندی مستمر هدایت دانش‌آموزان از دوره دوم ابتدایی تا پایان دوره متوسطه را در بر می‌گیرد که هدایت دانش‌آموزان به مسیرهای تحصیلی و شغلی بر مبنای، نیازهای جامعه و زیست بوم محیطی است.»

وی ادامه داد:«این امر تنها مختص به انتخاب رشته در پایه نهم نیست و نباید به سال‌های معینی از دوران تحصیلی منوط شود. بلکه لازم است زمینه فرایند راهنمایی و هدایت تحصیلی گام به گام ،و به تدریج در تمام سطوح آموزش و پرورش فراهم شود.یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازار کار، کسب مهارت و تخصص در آن رشته است. امروزه تخصص افراد است که مشخص می‌کند فرد دارای چه جایگاه شغلی و درآمدی است.»

فخری افزود:«هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان، کمک می شود تا یک برنامه آموزشی مناسب را طرح ریزی کرده و در ادامه استعداد توانایی و علایق شخصیتی خود و رشته‌های تحصیلی حرفه و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته، و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه گروه و رشته تحصیلی کنند. در حقیقت یک سلسله اهدافی ذیل این فرایند هدایت تحصیلی قابلیت تبیین را داراست. از جمله شناسایی استعداد توانایی، علائق، ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی دانش‌آموزان است.اولین مرحله در مسیر انتخاب رشته و شغل، شناخت خود و توانمندی‌ها و استعدادهای خود است. یعنی فرد باید به درستی ظرفیت‌های خود را بشناسد و آنها را تقویت کند.»

وی تصریح کرد:« کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی بر اساس سیاست های آموزشی کشور، و آن چه مقتضی است در هفته مشاغل باید در مدارس طراحی و اجرا شود؛ زیرا برای دانش‌آموزان امکان کشف توانایی و علایق خود و هدایت شدن در مسیر شغلی، آموزش صحیح بیشترین اهمیت را دارد.»

کارشناس فرهنگی و مشاور اداره آموزش وپرورش شهر جوادآباد ابراز کرد:«ارتباط دوسویه فرآیند هدایت تحصیلی، هفته مشاغل، هدایت شغلی راهنمایی و هدایت تحصیلی یک مفهوم کلی است. که مقدمه انتخاب شغل است. اولین گام در انتخاب یک شغل انتخاب یک برنامه آموزشی است.اگر همه افراد برای انتخاب شغل خود برنامه ریزی داشته باشند، قطعا در کارد خود موفق هستند.»

دانش‌آموز خبرنگار: محدثه قرائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار