در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

ضرورت سابقه کاری برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها

تهران (پانا) - بازار کار از فارغ‌التحصیلان مراکز فنی و حرفه‌ای انتظار سابقه کار دارد و دانش‌آموزی که با مهارت و تخصص متناسب با بازار فارغ‌التحصیل شده است باید مدتی به کارآموزی بپردازد تا سابقه‌ای کسب کند و بتواند وارد کسب‌وکاری شود.

کد مطلب: ۱۳۶۶۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت سابقه کاری برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها

یکی از دغدغه‌های مهم فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای موضوع اشتغال است. باوجوداینکه فلسفه شکل‌گیری مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها این بود که نیروی انسانی جوان و متخصصی برای بازار کار تربیت شود اما این هدف تمام و کمال به دست نیامده است. همچنان تعداد زیادی از دانش آموزان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای پابه‌پای رشته‌های نظری به کنکور و دانشگاه فکر می‌کنند زیرا بازار کار آن‌ها را به‌راحتی جذب نمی‌کند.

بخشنامه تشویقی برای صاحبان حرفه‌ها جهت جذب هنرستانی‌ها

عادل نجف‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره راهکار سابقه کار برای اشتغال فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: «برای اینکه موضوع سابقه کار در اشتغال فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها حل شود باید یک طرح و برنامه اساسی تهیه شود که به‌صورت قانون تعریف شود. درواقع برای اینکه این موضوع نهادینه شود مانند قانون نظام‌مهندسی که قرار شد برای هر پروژه یک مجری در نظر گرفته شود، قطع یقین به همین روش می‌توان این کار را برای حوزه‌های فنی و حرفه‌ای هم انجام داد.»

وی افزود: «قانون‌گذار می‌تواند برای کسانیکه در حوزه‌های مختلف جریان تولید اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها می‌کنند، بخشنامه‌های تشویقی بگذارد.»

وی افزود: «واحدهای تولیدی که از دانش آموزان فنی و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند مشمول بخشودگی مالیاتی شوند و یا از حمایت تسهیلاتی برخوردار شوند تا آن‌ها هم از بدنه دانش آموزان مهارت محور بهره‌مند شوند.»

نظام آموزشی برای سابقه کاری فارغ‌التحصیلان هنرستانی باید فکری بکند

سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره دغدغه سابقه کار برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: «خوب است نظام آموزشی به این نکته مهم هم توجه ویژه داشته باشد تا این دانش‌آموزان بلافاصله بعد از گرفتن دیپلم بتوانند جذب کار شوند. برای مثال، دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای می‌توانند از طریق کارآموزی در شرکت‌های مختلف، تجربه کاری به دست آورند و این تجربیات می‌تواند به‌عنوان سابقه کاری برای آن‌ها مرتبط باشد.»

برنامه آموزشی جهت ورود فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها به بازار کار

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: «همچنین برای این دانش‌آموزان می‌توان برنامه‌های آموزشی مختلفی را در نظر گرفت که به آن‌ها برای ورود به بازار کار کمک کند. به همین منظور، برنامه‌های آموزشی باید شامل تکنیک‌های مربوط به تنظیم رزومه، مهارت‌های مذاکره، آمادگی برای مصاحبه، آموزش مهارت‌های کاربردی و غیره باشد.»

حسینی عنوان کرد: «در کل، برای کمک به دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای و جهت ایجاد سابقه کاری باید برنامه‌های آموزشی و فرصت‌های کارآموزی ارائه شده و همچنین با مهارت‌های کاربردی پرورش داده شوند.»

همکاری صاحبان مشاغل مختلف با مدارس فنی و حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی

وی افزود: «صاحبان کار نیز می‌توانند با روش‌های مختلف از مهارت‌ها و تخصص دانش آموزان فنی و حرفه‌ای آگاهی پیدا کنند. یکی از راه‌های اصلی آگاهی صاحبان کار از مهارت دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای، همکاری با مدارس فنی و حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی است. در این دوره‌ها، دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای مهارت‌های عملی و تئوری را یاد می‌گیرند و همچنین برای صاحبان کار فرصتی جهت آشنایی با مهارت‌ها و تخصص‌های دانش‌آموزان فراهم می‌شود.»

بچه‌های هنرستانی چون جذب بازار کار نمی‌شوند ناگزیرند که به دانشگاه بروند

کمال علی پور خنکداری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بازار کار برای فارغ‌التحصیلان هنرستانی باید بهتر شود، گفت: «ازآنجایی‌که بچه‌های هنرستانی جذب بازار کار نمی‌شوند ناگزیر به دانشگاه می‌روند. شاید در یک شرایط بهتری بتوانند صاحب شغل شوند درحالی‌که چنین نیست و همان کاردان فارغ‌التحصیل از مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها در صنعت و اقتصاد می‌توانند بسیار مؤثر باشند.»

در کشور ما مشکل کمبود کاردان جدی است

علی‌پور اظهار کرد: «ما اکنون کمبود کاردان داریم. اکنون تلاش می‌شود تا تعداد کاردان‌های ما در مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بیشتر شوند. ما به‌عنوان قانون‌گذار نظام کاردانی را حفظ کرده‌ایم. مشکلی هم نیست که کاردان‌ها به سطوح بالاتر تحصیلی بروند اما می‌شود از نگاه کاردانی در سطوح بالاتر استفاده شود.»

وی افزود:‌ «من معتقدم کار برای کاردان‌های ما کم نیست، مشکل اینجاست که کاردان کم داریم. کاردان‌ها همه مدرک محور و تحصیل محور شده‌اند و به تحصیل می‌پردازند پس از آن‌ها کمتر در بازار کار استفاده می‌شود.»

کارگاه‌های جوار کارگاهی ایده خوبی است که باید ادامه پیدا کند

علی پور با اشاره به اهمیت جایگاه جوار کارگاهی‌ها در بازار کار گفت: «مجموعه‌های جوار کارگاهی آموزش و پرورش ایده خوبی بود که باعث می‌شد صاحب‌ کار بداند آموزش و پرورش چه آموزش‌های مؤثری دارد و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم می‌توانست متوجه نیاز بازار کار بشود و سیاست‌ها و برنامه و محتواهایش را به آن سمت ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار