نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

مدارس فنی و حرفه‌ای خلأ جدی کمبود تکنسین را جبران می‌کنند

تهران (پانا) - نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تربیت تکنسین در حوزه صنعت و مخصوصاً صنعت ساخت‌وساز عنوان کرد که مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها می‌توانند مشکل جدی کمبود تکنسین در کشور را حل کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۴۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مدارس فنی و حرفه‌ای خلأ جدی کمبود تکنسین را جبران می‌کنند

کمال علی پور خنکداری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تربیت کاردان در حوزه صنعت، عنوان کرد: «امسال با همه فشارهایی که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان آورده تا سازمان نظام کاردانی را زیرمجموعه خودش بیاورد و آن را منحل کند، ما مقاومت کرده‌ایم. دلیل این است که کشور به کاردان بیشتر از کارشناس نیاز دارد.»

در کار ساخت‌وساز حضور کاردان مهم‌تر از کارشناس است

علی‌پور افزود: «در کار حرفه‌ای ساخت‌وساز که نیاز به حضور مداوم در کار است، لازم است کاردان‌ها موردتوجه بیشتری باشند. در واقع در نظام کاردانی وجودشان باعث ایجاد تغییراتی در نظام‌مهندسی ساختمان می‌شود.»

مدارس فنی و حرفه‌ای خلأ جدی کمبود تکنسین را جبران می‌کنند

علی‌پور با اشاره به اهمیت توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستانی اظهار کرد: «توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خلأ جدی در موضوع تربیت تکنسین و کاردان وجود دارد. یکی دو سالی است که این موضوع جدی‌تر دنبال می‌شود تا بحث‌های آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای را در کشور داشته باشیم و در قوانین ما هم این موضوع دیده شده است. در قوانین نظام کنترل ساختمان نیاز به کاردان دیده شده ولی متأسفانه اکنون فضا برعکس شده است. هر کاردان 4 کارشناس دارد و کاری که باید انجام شود به‌خوبی انجام نمی‌شود.»

بچه‌های هنرستانی چون جذب بازار کار نمی‌شوند ناگزیرند که به دانشگاه بروند

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار کار برای فارغ‌التحصیلان هنرستانی باید بهتر شود، گفت: «از آنجایی‌که بچه‌های هنرستانی جذب بازار کار نمی‌شوند ناگزیر به دانشگاه می‌روند. شاید در یک شرایط بهتری بتوانند صاحب شغل شوند درحالی‌که چنین نیست و همان کاردان فارغ‌التحصیل از مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها در صنعت و اقتصاد می‌توانند بسیار مؤثر باشند.»

در کشور ما مشکل کمبود کاردان جدی است

علی‌پور اظهار کرد: «ما اکنون کمبود کاردان داریم. اکنون تلاش می‌شود تا تعداد کاردان‌های ما در مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بیشتر شوند. ما به‌عنوان قانون‌گذار نظام کاردانی را حفظ کرده‌ایم. مشکلی هم نیست که کاردان‌ها به سطوح بالاتر تحصیلی بروند اما می‌شود از نگاه کاردانی در سطوح بالاتر استفاده شود.»

وی افزود:‌ «من معتقدم کار برای کاردان‌های ما کم نیست، مشکل اینجاست که کاردان کم داریم. کاردان‌ها همه مدرک محور و تحصیل محور شده‌اند و به تحصیل می‌پردازند پس از آن‌ها کمتر در بازار کار استفاده می‌شود.»

کارگاه‌های جوار کارگاهی ایده خوبی است که باید ادامه پیدا کند

علی پور با اشاره به اهمیت جایگاه جوار کارگاهی‌ها در بازار کار گفت: «مجموعه‌های جوار کارگاهی آموزش و پرورش ایده خوبی بود که باعث می‌شد صاحب‌ کار بداند آموزش و پرورش چه آموزش‌های مؤثری دارد و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم می‌توانست متوجه نیاز بازار کار بشود و سیاست‌ها و برنامه و محتواهایش را به آن سمت ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار