تبیین وظایف آموزش و پرورش در زمینه تحقق شعار سال؛ از امیدآفرینی تا فرهنگ‌سازی

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تبیین راهکارهای لازم پیرامون تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این باره پرداخت و گفت آموزش و پرورش باید سند تحول بنیادین را اجرا کند و به سمت اجرایی‌کردن هر چه بیشتر سند تحول برود.

کد مطلب: ۱۳۶۳۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تبیین وظایف آموزش و پرورش در زمینه تحقق شعار سال؛ از امیدآفرینی تا فرهنگ‌سازی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی در نخستین جلسه شورای مدیران این سازمان با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب پیرامون شعار سال و مسائل اقتصادی گفت: «مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی» و ضرورت «صرفه‌جویی» از جمله کلیدواژه‌های فرمایشات ایشان بود. متاسفانه اسراف در میان بسیاری از ما نهادینه شده و وضع‌مان ناگوار است؛ تصور می‌کنم کمتر کشوری را بتوان یافت که مانند ما همزمان دو منبع انرژی برق و گاز را در منازل به صورت حداکثری مصرف کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه انرژی مأموریت ماست و اگر بخواهیم پیشرفت اقتصادی را به صورت جدی دنبال کنیم باید زمینه‌سازِ پشتکار، همت و روحیه‌ای از این فرهنگ و کار باشیم.

لطیفی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه تولید، تربیت نیروی کار در سطوح مختلف از مبتدی گرفته تا ماهر است گفت: بی‌حوصلگی، بی‌انگیزگی، سطح معیشتی و درآمدی کارگران از جمله عوامل چالش برانگیز در زمینه تامین نیروی کار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که در دوره تحصیل، دانش‌آموز را چگونه مهیای ورود به دنیای کار و پذیرش آینده می‌کنیم. بخشی از تحقق این امر مهم که یک مشکل ملی است برعهده آموزش و پرورش و به تبع آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مقوله «بهره‌وری» گفت: یکی از چالش‌های مجموعه‌های دولتی همین موضوع است. بهره‌وری کاملاً وابسته به مسئله صرفه‌جویی است. ضمن فرهنگ‌سازی در زمینه ارتقای بهره‌وری، نیازمند اصلاح بخش‌های غیربهره‌ور و یا با بهره‌وری پایین در سازمان خودمان هستیم. بخشی از اقدامات و فعالیت‌هایی که در سازمان در حال انجام است می‌تواند با وقت کمتر و با بهره‌وری بیشتر انجام شود.

لطیفی افزود: یکی دیگر از کلیدواژه‌هایی که رهبری بر آن تاکید داشتند «امید» و نقش محوری ایران در منطقه و جهان بود. بسیار مهم است که با توجه به واقعیت‌ها و تحلیل‌ها بتوانیم امیدآفرینی کنیم.

وی با اشاره به مطالبات مهم رهبری و همچنین رئیس جمهور از وزارت آموزش و پرورش گفت: مورد نخست آنکه آموزش و پرورش باید سند تحول بنیادین را اجرا کند و به سمت اجرایی کردن هر چه بیشتر سند تحول برود و دوم آنکه آموزش و پرورش باید انقلابی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: فارغ از جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها، این مأموریت اساسی ماست. انقلابی شدن آموزش و پرورش به معنای صحیح و واقعی، نه به معنای هوچی‌گرایانه یا معنایی که دیگران برای تخریب نگاه انقلابی از انقلابی بودن ترسیم می‌کنند.

وی افزود: رئیس جمهور محترم مهلت 20 روزه‌ای را برای وزرا جهت اعلام ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و امکانات موجود جهت تحقق شعار سال تعیین کرده‌اند. در همین راستا در حال ارائه برنامه‌ها و جمع‌آوری پیشنهادات مربوطه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار