بار دیگر خطر سیل برای لرستان

لرستان (پانا) - به‌دنبال هشدار قرمز هواشناسی، احتمال وقوع سیل و تکرار بهار سال ٩٨ در لرستان جدی است.

کد مطلب: ۱۳۶۲۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بار دیگر خطر سیل برای لرستان

استان لرستان سه موج بارشی را در طی دو هفته اوایل بهار ۱۳۹۸ تجربه کرد و این در حالی بود که به گفته کارشناسان هواشناسی وقوع چنین رخدادی یک بار در هر صد سال رخ می دهد.

سیل سال ۹۸ در بخش های مسکن، ارتباطات، انرژی، کشاورزی، دامپروری و معیشت کشور خسارت جدی به زیرساخت‌ها وارد کرد. به طوری که این سیل حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت در لرستان خوزستان و گلستان به جا گذاشت.

۱۴۰ رودخانه بر اثر این بارندگی‌ها در کشور طغیان کرد،۲۵ استان از ۳۱ استان کشور دچار خسارت سیل شد و بیش از ۱۰ میلیون نفر نیز تحت تاثیر پیامدهای این حادثه قرار گرفتند.

میانگین بارش های لرستان از ۴ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۹۸ معادل ۲۷۵ میلی متر و در برخی از نقاط استان به صورت نقطه ای مثل ایستگاه کشور بیش از،۴۰۰ میلی متر گزارش شدو همین مقدار در استان با زیرساخت های ضعیف کافی بود تا سیل بنیاد شهرهایش را برکند.

بیشتر شهرستان های استان لرستان از جمله پلدختر ویسیان ،معمولان ،خرم آباد ،تحت تاثیر سیل سال ۹۸ قرار گرفتند و با وجود رودخانه های کشکان و رودخانه تیره جریان آب در رودخانه هایی با ۳۸۰ مترمکعب در ثانیه، ۵۵۰ متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا کرد.

سیل فروردین ۹۸ خسارت زیادی را به استان لرستان وارد کرد. همان سال تخریب ۵۷ پل، از بین رفتن ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و بزرگراه های لرستان رقم خورد. علاوه بر آن حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ۱۵۰ مزرعه پرورش ماهی در این استان دچار خسارت سیل شدند.

سیل فروردین ۹۸ در لرستان چنان بود که حتی مدارس هم در امان نبودند آنگونه که رضا زینی وند مدیرکل وقت آموزش و پرورش این استان جمع کل مدارس خسارت دیده لرستان را ۷۱۲ مدرسه اعلام کرد.

زیستگاه های حیات وحش

در سیل سال ٩٨ ،۷۰ چشمه آبشخور طبیعی و در دست ساخت و ۲۵۰ کیلومتر راه ارتباطی در مناطق تحت اداره محیط زیست خسارت دیدند و همین برای از دست رفتن خاک حاصلخیز لرستان کافی بود. همچنین بسیاری از درخت های ارزشمند زیستگاه بسیاری از حیوانات مانند سنجاب نیز از بین رفتند.

به علت فرسایش در لرستان تعادل خاک از شکنندگی برخوردار است،میانگین شستشوی خاک در کل کشور ۱۶ تن بود، اما این مقدار در لرستان ۲۰ تن است و همین امر برای این استان کافی است تا زیر پایش خالی و وقوع سیل در آن مداوم باشد.

بار دیگر خطر سیل در لرستان

در حالی که استان لرستان از خسارات سیل ۹۸ و ۱۴۰۱ جان سالم به در نبرده و هنوز برخی از مساکن خسارت دیدگان و سیل زدگان ساخته نشده و خاطرات تلخ بهار ۹۸ در ذهن مردم لرستان همچنان زنده و پابرجاست،سازمان هواشناسی از احتمال وقوع سیل در ۷ استان خبر داده که لرستان سکان‌دار آنها بود.

تمام اینها در حالی است که سهم لرستان با زیرساخت‌های ضعیف در سدسازی تنها نیم درصد است ،مسئولانی که در سال ۹۸ می گفتند که اگر سد معشوره احداث می‌شد سیل پلدختر خسارت و ویرانی به بار نمی آورد آیا الان سدهای لرستان تکمیل شده است؟

طبق اعلام سازمان هواشناسی لرستان آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و روستایی از مخاطرات سامانه بارشی جدید در این استان است.

طبق این هشدارها اغلب نقاط لرستان به‌ویژه مناطق جنوبی مانند شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و رومشکان در معرض نوسانات جوی برآمده از تغییرات جوی در روز چهارشنبه 23 فروردین قرار می‌گیرد.

استان لرستان به واسطه قرارگیری در کانال بحران چند ساله، همواره یا با خشکسالی و یا با سیل و طغیان رودخانه ها و از بین رفتن درختان و چراگاه دام ها روبروست.

باران و سیل یک بلای طبیعی است، اما تکرار وقوع این حادثه آن‌هم در استانی که با بلاهای طبیعی بسیاری روبروست و عدم داشتن زیرساخت مستحکم در لرستان، مقابله و مدیریت این موضوع را بیش از پیش به چالش کشیده است.

خانه آرزوها

در پی سیل سال ۱۳۹۸، خانه هایی به زیر آب رفت که دیدگان مادرها و پدرهایی برایش اشکبار بود.
سیل ۹۸ سیل بردن آرزوها بود، سیلی که امید از دل پیرمردان و پیرزنان دیار لرستان و تمام خاطرات کودکی فرزندانشان را در ثانیه ای پودر کرد.

سیل، خشکسالی، خانه‌های روی آب، خاطرات بر باد رفته، دستان پینه بسته، تورم و بیکاری، قلب و روح و جان مردم این دیار را پر درد کرده،کاش می‌شد لرستان را از غم ها پاک کرد.

خبرنگار:سما هرسینی شاکرمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار