آشنایی با «بام معنوی» قم و چهار جاذبه گردشگری تاریخی و مذهبی

قم (پانا) - کوه خضر نبی(ع) و روستای فردو، بازار کهنه، آستان مقدس امامزاده حمزه(ع) و کوه نمک از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری مذهبی تاریخی قم محسوب می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با «بام معنوی» قم و چهار جاذبه گردشگری تاریخی و مذهبی

کوه خضر نبی(ع) و روستای فردو، بازار کهنه، آستان مقدس امامزاده حمزه(ع) و کوه نمک از جاذبه های تفریحی و گردشگری مذهبی تاریخی قم محسوب می شوند و همه ساله گردشگران زیادی را از قم و نقاط مختلف کشور و جهان به سمت خود جذب می کنند.

کوه خضر نبی(ع)

کوه خضر نبی(ع) از ارتفاعات حاشیه جنوبی شهر قم و در مجاورت بلوار شهید کریمی، شهرک قدس و بلوار شهید آوینی قرار دارد و از داخل شهر قابل رویت و دسترسی است.

شهر قم را می‌توان از بالای این کوه به خوبی تماشا کرد.کوه خضر نبی از جمله عبادتگاه هایی است که هزاران سال قدمت دارد و به جاذبه گردشگری یا بام معنوی شهر قم تبدیل شده است.

باستان شناسان اعتقاد دارند درکوه خضر نبی قم بیش از ۳ هزار سال پیش غاری وجود داشته که احتمالا محل عبادت خضر نبی بوده است.
گ

وجود یادمان 14 شهید گمنام در دامنه کوه، میعادگاه عاشقان و زائرانی است که به عشق فرهنگ ایثار و شهادت به این محل قدم می گذارند.

«فردو» روستایی با بیشترین تعداد شهید در کشور

روستای فردو یکی از روستاهای شهرستان کهک قم است که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان و حدودا 60 کیلومتری قم واقع شده است.

روستای فردو قدمت و پیشینه تاریخی طولانی دارد علاوه بر این روستای فردو روستایی گردشگری و یک روستای سرسبز است که در دامنه کوه واقع شده و همواره آب و هوای خوش و مطلوبی دارد. نام فردو برگرفته از نام «فردوس» به معنی بهشت است.

روستای کوهپایه ای فردو بافت مسکونی متراکمی دارد و به لحاظ تعداد 121 شهید در کشور مربوط به دوران دفاع مقدس، شهرتی ملی و جهانی دارد.

وجود دو امامزاده در حوالی روستا و امامزاده ای در داخل روستا قدمتی طولانی دارد؛ همچنین وجود ارتفاعات «برف انبار» در اطراف روستا گردشگران و کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند، بخصوص در زمستان محل خوبی برای تفریحات زمستانی محسوب می شود.



بازار کهنه قم یکی از شاهکارهای معماری ایران

بازار قدیم قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه بزرگ است.

بازار قدیمی در حاشیه خیابان آیت الله طالقانی «آذر» و نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد.این بازار از جمله آثار تاریخی و دیدنی قم با سقفی گنبدی شکل است.

عمر بازار فدیمی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و مربوط به دوره صفویه است و الحاقانی بازار نیز در دوره قاجار به آن اضافه شد.

معمار این بازار حسن معمار باشی بوده است. بازار کهنه علاوه بر معماری فوق العاده که معماری زیبای ایرانی در جاهای آن دیده می‌شود، از جاذبه های تاریخی و پربازدید شهر قم است.

آستان مقدس امامزاده حمزه(ع)

یکی از بقاع مشهور استان قم آرامگاه امامزاده حمزه معروف به شاه حمزه(ع) واقع در خیابان آیت الله طالقانی روبه روی میدان کهنه و بازار کهنه قم قرار دارد.شاهزاده حمزه از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است.

بنای این امامزاده یکی از بناهایی تاریخی و کهن استان قم است. حال و هوای معنوی و معماری زیبای ایرانی امامزاده سبب جذب زائران زیادی از جمله زائرانی از استان های مختلف و دیگر کشورها می‌شود.

متقارن ترین کوه نمک دنیا در قم

کوه نمک قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است و تاریخ زمین شناسی آن به شصت میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ این جاذبه ژئو توریسم در ۱۵ کیلومتری جاده قم -جعفر آباد با گنبدی متقارن و بزرگ، دریاچه ای کوچک در دل آن قرار دارد.

این گنبد پدیده طبیعی منحصر به فرد و یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری استان است. گنبد نمکی قم یک فرصت استثنایی برای دیدن یک پدیده زیبای زمین شناسی به اسم گنبد نمکی است.

این گنبد از منحصر به فرد ترین جاذبه های ایران است. گردشگران به آن «مریخ ایران» می‌گویند.

یکی از محسنات طبیعت گرم و خشک شهر قم به وجود آمدن کوه نمکی یا گنبد نمکی در این شهر است. در این منطقه گرمسیری پس از بارندگی های فصلی به علت گرمای زیاد آب‌های شور تبخیر و گنبد های نمکی با شکل های خیلی مختلف و زیبا شکل می‌گیرند.

زیبایی و تنوع رنگ و قندیل هایی که در این گنبد وجود دارد آن را به یکی از جاذبه های شگفت انگیز ایران تبدیل کرده است.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه فانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار