پانا از ضرورت حضور دانش‌آموزان در رویدادهای استارتاپی گزارش می‌دهد؛

استارتاپ‌های دانش‌آموزی؛ سکوی تحول در مدارس

تهران (پانا) - رویدادهای استارتاپی در حوزه دانش‌آموزی معرف هزاران ایده‌ جدید است که فرصتی را جهت کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند و سکوی تحول در مدارس کشور به‌شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۵۷۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
استارتاپ‌های دانش‌آموزی؛ سکوی تحول در مدارس

فضای مدارس از بهترین فضاهای موجود برای رشد علم و فناوری در حوزه‌های مختلف است. فرهنگسازی در زمینه استفاده از ظرفیت دانش‌‌‌آموزان برای طرح ایده‌های جدید نیازمند بسترهای لازم است که مدارس بهترین بستر را برای خلق ایده‌های جدید فراهم می‌کنند و اگر از این فرصت و بستر استفاده دقیق و موثر شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات مهم در حوزه اشتغال و کسب و کار را برطرف کند. از این رو برگزاری استارتاپ‌های دانش‌آموزی یکی از اقداماتی است که اگر به آن توجه شود می‌تواند به تحول در خلاقیت دانش‌‌آموزان منجر شود.

اگرچه در تعریف استارتاپ بر این مساله، تاکیدی وجود ندارد که فعالیت آن فقط باید در حوزه تکنولوژی یا فن‌آوری اطلاعات باشد اما به دلیل اینکه بسیاری از استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌ است گاهی در تعریف استارتاپ به این مساله نیز اشاره می‌شود که استارتاپ باید در حوزه فن‌آوری‌های نوین باشد اما باید توجه داشت که ایده‌های موفق استارتاپی یا استارتاپ‌های موفق جهانی و استارتاپ‌های موفق ایرانی الزاما بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند بلکه در همه حوزه‌ها فعال هستند. استارتاپ‌ها می‌توانند، تحولات چشمگیری در آموزش کشور فراهم کنند و نیاز است که در حوزه دانش‌‌آموزی نیز به فعال شدن این رویدادها توجه شود زیرا می‌تواند به عنوان یک فرصت برای سیستم آموزشی کشور باشد و حتی خلأهای موجود در حوزه آموزش را هم برطرف کند. در عین حال آموزش‌وپرورش نیز می‌تواند در انعکاس نیازهای خود به استارتاپ‌ها کمک کند و فعالیت استارتاپ‌ها را در این حوزه جهت دهد.

از این رو لازم است دانش‌آموزان از دوران تحصیل با فرهنگ کارآفرینی آشنا شوند تا در آینده بتوانند فعال و موفق باشند. با توجه به این مساله، یکی از سیاست‌های پارک علم و فناوری می‌تواند اشاعه فرهنگ نوآوری و فن‌آوری از طریق برگزاری رویدادها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای افزایش حس رقابت و ایجاد شور و شوق کارآفرینی باشد.

مفهوم رویداد استارتاپی

همایش‌ها و گردهمایی‌هایی که با رویکرد بررسی و شناخت ایده‌ها، استارتاپ‌های برتر، داوری، یافتن دوستان و ایده‌های همسو و ایجاد روابط دوستانه و یافتن هم تیمی‌های جدید برای تقویت تیم برگزار می‌شود را رویدادهای استارتاپی می‌نامند. در این دوره‌ها، رویکرد استارتاپ‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و عملکرد آنها داوری می‌شود. در این رویدادها، افراد با استارتاپ‌های جدید و ایده‌ها آشنا می‌شوند. از مزیت‌های رویداد استارتاپی می‌توان به استفاده و الگوبرداری استارتاپ‌های جدید اشاره کرد. همچنین در رویدادهای استارتاپی، اعضای تیم‌ها می‌توانند هم تیمی جدید پیدا کنند و ایده‌های هم راستا با ایده استارتاپی خود را شناسایی کنند. در رویدادهای استارت آپی صاحبان کسب و کارهای موفق می‌توانند ایده‌های جدید را شناسایی کرده و آن‌ها را جذب کنند.

اولین رویداد استارتاپی دانش‌آموزی

اولین رویداد استارتاپی دانش‌آموزان در سال 1400 برگزار شد. علی آقامحمدی، مسئول هماهنگی طرح تحول محله‌های کشور در افتتاحیه خانه امداد محله شهادت شهرری گفته بود: «استارتاپ دانش‌آموزی به عنوان نخستین تجربه این برنامه در راستای طرح تحول محله‌های کشور با هدف آموزش شغل مورد علاقه همزمان با تحصیل دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است. بر اساس این استارتاپ، دانش‌آموزانی که بنا به دلایلی درس‌شان خوب نیست یا در بعضی از دروس مشکل دارند مشکلات آنان احصا و با هماهنگی مدارس و معلمان همان منطقه عقب‌ماندگی تحصیلی جبران و از نظر درسی نیز تقویت می‌شوند.»

اکنون در کشور، استارتاپ‌های خوبی وجود دارد اما باید استارتاپ‌ها در حوزه‌های دانش‌آموزی تقویت شوند زیرا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فناوری برگزاری این رویدادها در ایجاد خلاقیت دانش‌آموزان تاثیر زیادی دارد و فرصتی برای دیده شدن دانش‌آموزان است و موجب ایجاد انگیزه و سخت کوشی در بین دانش‌آموزان می‌شود.

زمینه ظهور استارتاپ‌های دانش‌‌آموزی و حمایت از دانش‌آموزان صاحب ایده

ترویج فرهنگ کارآفرینی یکی از نیازهای امروز جامعه است و این فرهنگ باید از مدارس آغاز شود. لذا برگزاری رویدادهای استارتاپی و حمایت از دانش‌آموزان صاحب ایده و خلاق باید در دستور کار متولیان نظام آموزشی قرار بگیرد. این امر مهم می‌تواند با همکاری پارک‌های علم‌وفناوری به ثمر برسد تا این فرهنگ گسترش یابد. علی طاهرخانی، عضو انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری برگزاری رویدادهای استارتاپی در حوزه دانش‌آموزی را عاملی برای افزایش خلاقیت دانش‌آموزان عنوان کرد و به پانا گفت: «در سال‌های اخیر که توجه به رویدادهای استارتاپی در جامعه علمی کشور افزایش یافته است، ضرورت برگزاری این رویدادهای علمی در میان گروه‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی احساس می‌شود و باید زمینه برای ظهور استارتاپ‌های دانش‌‌آموزی، بیش از پیش فراهم شود زیرا منجر به خلق ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف علمی می‌شود.»

این کارشناس علم و فناوری ادامه داد: «با اجرای رویدادهای استارتاپی، جامعه هدف آماده می‌شوند که ضمن یادگیری اصول اولیه بازار سرمایه، با ظرفیت‌ها و کارکردهای بازار سرمایه در حوزه‌های مختلف نیز آشنا شوند و در نهایت ایده‌های نوآورانه طرح می‌شود و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. با توجه به اینکه در برگزاری رویدادهای استارتاپی اولویت با خلق ایده‌های جدید است انتظار می‌رود آموزش از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس توسعه یابد.»
طاهرخانی گفت: «آماده‌سازی ذهنی دانش‌آموزان برای آگاهی، طراحی و انتخاب مسیر شغلی و استعدادشناسی قبل از ورود به دانشگاه باید از مهمترین اهداف برگزاری رویدادهای استارتاپی باشد زیرا بستر مناسبی را برای توسعه مهارت‌های پایه و فردی ایجاد می‌کند. امیدواریم در نظارم آموزشی این مساله دنبال شود. اولیای مدرسه با همکاری پارک‌های علم و فناوری می‌توانند برگزاری رویدادهای استارت‌آپی را در مدارس رقم بزنند و برگزاری این رویدادها می‌تواند به رشد خلاقیت دانش‌آموزان کمک کند.»

وی ادامه داد: «با توجه به توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی و نیاز مبرم دانش‌آموزان به آموزش‌ مباحث فناوری‌های نوین ضرورت دارد که علاوه بر اولیای مدرسه، دانش‌آموزان نیز از این فناوری‌ها آگاه باشند. در این رابطه همکاری‌ مشترک کادر مدارس با پارک‌های علم و فناوری در هر استان می‌تواند بسیار موثر باشد. ترویج تفکر استارتاپی در بین دانش‌آموزان و آموزش مهارت تبدیل ایده به محصول برای نسل آینده کشور اهمیت دارد و لازم است تفاهم نامه‌ای با پارک‌های علم و فناوری منعقد شود. در همین راستا پارک‌های علم و فناوری فناوری با همکاری آموزش و پروش باید برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان داشته باشند تا از دل این برنامه‌ها ایده‌های دانش‌آموزان مطرح و شناسایی شود و از این طرح‌های دانش‌آموزی در عرصه‌های دیگر نیز استفاده شود ضمن اینکه از دانش‌آموزان صاحب ایده هم حمایت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار