دبیر ادبیات دبیرستان شاهد طیبه شهرستان شهریار:

اشعار پروین اعتصامی جایگاه ویژه‌ای به دنیای شاعری داد

شهریار (پانا) - دبیر ادبیات دبیرستان شاهد طیبه شهرستان شهریار، در روز بزرگداشت پروین اعتصامی، اشعار این بانو را دارای جایگاه ویژه‌ای دانست که این جایگاه را نیز به دنیای شاعری داده است‌.

کد مطلب: ۱۳۵۶۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
اشعار پروین اعتصامی جایگاه ویژه‌ای به دنیای شاعری داد

رخشندهٔ اعتصامی، معروف به پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی بود. پروین اعتصامی بیشتر به دلیل به کار بردن سبک شعریِ مناظره در شعرهایش معروف است. پروین اعتصامی از کودکی فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدرش آموخت و سرودن شعر را از کودکی آغاز کرد.

زهره رجب زاده در گفت وگو با پانا به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی پروین اعتصامی بیان کرد: «جایگاه ویژه و عظمت خاص پروین اعتصامی در دنیای شاعری به این شکل است که پروین در شعرهای خود سمبولیک را خلق کرد و به دنیای شعر و ادب جایگاه ویژه ای بخشید. آثار فاخر او نشان از طبع بلند او دارد.»

وی در رابطه با سبک شعری پروین اعتصامی اظهار کرد: «پروین اگر چه شاعری است متعلق به دوران معاصر اما روح و جانش به جهت انس با ادب کلاسیک و شاهکارهای شعر فارسی در تسخیر ستارگان پرفروغ شعر کلاسیک بود. شعرهای پروین، تعلیمی و اخلاقی است. ملک الشعرای بهار سبک شعری پروین را مستقل و چیده شده از دو سبک خراسانی در قصاید و عراقی در قطعات و مناظرات می داند.اعتصامی در بیان مقاصد خود از هنرهای شخصیت‌بخشی، تخیل، تمثیل با شیوایی کم‌نظیری استفادهٔ بسیار کرده‌ است.»

رجب زاده از نگاه پروین اعتصامی به شعر و ادبیات فارسی گفت: «اشعار پروین اعتصامی بیانگر تفکر وی در مسائل روزگارش است. اگرچه درباره آثار این شاعر، تحقیقات با ارزشی صورت گرفته است. مهمترین مؤلفه های اجتماعی در اشعار پروین اعتصامی عبارتند از اندرز به جوانان،توجه به حال ایتام، توصیه به سعی، تلاش و کار، حمایت از اقشار زحمتکش و ابراز همدلی و همدردی با محرومان است.»

حسن ختام سخنان، وی با یک شعر از پروین اعتصامی بود:« خرم آن کس که در این محنت‌گاه خاطری را سبب تسکین است.»

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار