در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

3 چالش مهم در اجرای طرح گردشگری «آشوراده»

تهران (پانا) - مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درباره چالش‌های اجرای طرح گردشگری آشوراده توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
3 چالش مهم در اجرای طرح گردشگری «آشوراده»

علی ارواحی در گفت‌وگو با پانا درخصوص چالش‌های مطرح شده درباره طرح گردشگری آشوراده اظهار کرد: «طرح گردشگری آشوراده موضوع بسیار پیچیده‌ و مهمی است و طرح مذکور مدت‌هاست در این جزیره مطرح بوده است. همزمان با زمزمه‌های اجرای این طرح تهدید جدی راجع به فُک خزری در آن منطقه وجود دارد و این سوال مطرح می‌شود که آیا گردشگری در آن منطقه یک گردشگری مسئولانه است و آیا معیارها و ضوابطی رعایت می‌کند یا خیر؟.»

مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: «آیا ما می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که بارگذاری بیشتری در آن منطقه صورت نگیرد؟ به‌نظر می‌رسد اکنون میزان بارگذاری و میزان فشاری که به طبیعت آن منطقه وارد می‌شود از جمله در خلیج گرگان و جزیره آشوراده محل چالش است ضمن اینکه ما در آن منطفه با پس‌روی آب دریای خزر که سال‌هاست مطرح بوده نیز روبه‌رو هستیم.»

وی اضافه کرد: چالش‌هایی که در منطقه آشوراده وجود دارد، مستلزم این است که اگر بخواهیم بارگذاری جدیدی ایجاد کنیم و طرح گردشگری را اجرا کنیم، باید به تمامی تبعات آن فکر کنیم. مشخصا موضوعی که راجع به آشوراده وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد که به‌درستی اجرا شود این است که طرح گردشگری به یک چالش جدید در آن منطقه تبدیل نشود. این مهم‌ترین موضوعی است که متولیان باید راجع به آن باید توجه کنند.»

این متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی تصریح کرد: «اگر شکلی از طبیعت‌گردی در آشوراده اتفاق بیفتد که به بحث‌های شب ماندن در منطقه پرداخته نشود و مسئولانه اتفاق بیفتد، می‌تواند موفق باشد و یکی از کارکردهایی است که می‌توان از آن برای اجرای طرح گردشگری کمک گرفت اما این چارچوب هنوز روشن نشده که به چه شکل قرار است تبعات یا پیامدهای منفی در محیط زیست منطقه را کنترل و مدیریت کند.»

اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۱۳۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه‌ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود اما دغدغه‌های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.

مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۱۳۹۵ براساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۱۳۹۶ در کمیته ملی محیط زیست به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد. براساس مجوز محیط زیست، برق مورد نیاز برای طرح طبیعت‌گردی آشوراده از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع‌آوری آب باران تامین خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار