پانا به بهانه روز جهانی حیات وحش گزارش می‌دهد؛

«اوریال»؛ در امنیت و آرامش

بیرجند (پانا) - «اوریال» قرن‌هاست که در دشت‌های وسیع و تپه‌های سنگی خراسان جنوبی چشم به زندگی در حیات‌وحش زمین می‌گشاید. اینجا خانه او ، بزرگ‌ترین گونه قوچ ایران است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«اوریال»؛ در امنیت و آرامش

این روزها منطقه حفاظت شده در میان و سربیشه برای قوچ وحشی خراسان جنوبی امن و محفوظ از بی رحمی انسانی نگه داشته می شود و محیط بانان استان، وجب به وجب دشت را رصد می کنند تا خطرات برای اوریال به کمترین حد ممکن برسد. این گونه منحصر به فرد قوچ، از امتیازات حیات وحش خراسان جنوبی است که زیبایی و فرم خاص شاخ هایش توانسته گردشگران را از قاره های آن سوی زمین برای عکس گرفتن با او به کویر بکر استان بکشاند.

یکی از محیط بانان استان به پانا می گوید: «قوچ و میش و کل و بز به اندازه کافی در استان داریم و مشکل خاصی در زمینه حفظ بقاء این گونه ها وجود ندارد، یعنی گونه‌ها در حدی هستند که می‌توان امیدوار بود.»

وی بر این باور است که باید به کمک هم در حفاظت از حیات وحش استان تلاش کنیم.
محیط بانی شغلی جذاب با خطرات خاص خود است و آنچه می تواند به ادامه این شغل کمک کند علاقه مندی به حیات وحش است.

این محیط بان می گوید: «از دیدن همه حیوانات و پرندگان لذت می‌برم. آنها به‌قدری زیبا و منحصر به فرد هستند که می توانند توریست های خارجی را به سرزمین شرقی ایران فرا بخوانند. بارها دیده ام که توریست‌های خارجی بسیاری فقط برای دیدن یک قوچ به اینجا می‌آیند تا بتوانند یک عکس با او بگیرند.»

وی ادامه می‌دهد: «این گونه قوچ ایرانی شناخته شده است و چیزی که او را از دیگر قوچ ها متمایز می ‌کند، شکل ظاهری‌ اوست.»

12 اسفند روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده تا فرصتی برای آگاهی مردم برای حفاظت از گونه‌های جانوری باشد و خراسان جنوبی، سرزمینی است که تنوع شگفت انگیزی در برخورداری از گونه های مختلف گیاعی و جانوری دارد.

برنامه ویژه حفاظت از یوز و هوبره

یوز ایرانی و هوبره جزو گونه‌های نادر استان هستند و محیط زیست خراسان جنوبی برای حفاظت از این دو گونه برنامه‌های ویژه ای دارد. قوچ و میش، کل و بز، جبیر، آهو و زاغ بور از دیگر گونه‌های شاخص جانوری استان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم می گوید: «برای جلوگیری از خروج هوبره از استان در منطقه زیرکوه طرحی اجرا کردیم که در این طرح حدود۲ هکتار زمین را زیر کشت یونجه و گندم بردیم تا بتوانیم هوبره را در منطقه چاه عمیق متمرکز کنیم تا از دسترس حوزه استحفاظی استان خارج نشود.»

حاتمی در خصوص تامین زیرساخت‌ها و حفاظت از گونه یوز استان هم این طور عنوان می‌کند: «حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از برنامه‌های شاخص محیط زیست استان است که در زیستگاه‌ها انجام می‌شود. به گفته او مقداری غذا و طعمه یوز در ۳ پناهگاه حیات وحش استان موجود است تا اگر رد پایی از یوز در شمال شهرستان طبس دیدیم، بتوانیم به سرعت منابع آبی و غذای مورد نیاز یوز را تامین کنیم.»

وی از جمله نیارها برای حفاظت بهتر از حیات وحش را منابع آبی، نیرو و خودروی کمک‌دار برای مناطق حفاظت شده به خصوص منطقه نایبند اعلام می کند و ادامه می‌دهد: «در خراسان جنوبی ۷ منطقه حفاظت شده و ۳ پناهگاه حیات وحش وجود دارد که گونه‌های متنوع و متعدد جانوری در آن زیست می‌کنند. همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع و ۴منطقه شکار ممنوع مرزی هم در استان وجود دارد.»

حفاظت با مشارکت مردم

وی می گوید: «شعار امسال روز جهانی حیات وحش مشارکت برای حفاظت از حیات وحش است و تمرکز بر این است که ضرورت مشارکت مردم در این امر مهم مورد توجه قرار گیرد.»

در هفته محیط زیست برای مباحثی چون فرهنگ سازی حفاظت از گونه‌های زیستی برنامه هایی در مدارس اجرا می شود. به عنوان مثال کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با حیات وحش ویژه دانش آموزان دبیرستان انقلاب شهرستان خوسف برگزار شد.

سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی دانش آموزان با گونه‌های شاخص جانوری شهرستان، راه‌های حفاظت و حراست از آنها و اهمیت وجود آنها در چرخه طبیعت عنوان می کند و ادامه می‌دهد: «در پایان این کارگاه آموزشی به دانش آموزان بسته‌های آموزشی اهدا شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار