معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

فعالیت‌های مربیان ،خانواده‌ها و مشاوران یک ذکر عملی در درگاه خداوند متعال است

تهران (پانا) -معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت کاری که مربیان، خانواده‌ها و مشاوران انجام می‌دهند یک ذکر عملی در درگاه خداوند متعال است.

کد مطلب: ۱۳۵۲۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های مربیان ،خانواده‌ها و مشاوران یک ذکر عملی در درگاه خداوند متعال است

نشست مجازی و گفت‌وگوی زنده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با مشاورین، معاونین و مربیان پرورشی مدارس سراسر کشور، بعداز ظهر امروز 10 اسفند 1401 در محل ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

اصغر باقرزاده در این نشست با گرامی‌داشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که در روز زیارتی امام هشتم (ع) و در آستانه ولادت با سعادت حضرت ولیعصر(عج)، به بهانه تجلیل و تقدیر از مربیان، مشاوران، پیشکسوتان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت در اینجا حضور داریم و در خدمت همکاران هستیم.

وی در ادامه به قسمتی از مناجات شعبانیه که می‌فرماید"إِلَهِی فَلَكَ أَسْأَلُ وَ إِلَيْكَ أَبْتَهِلُ وَ أَرْغَبُ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ يُدِیمُ ذِكْرَكَ وَ لَا يَنْقُضُ عَهْدَكَ وَ لَا يَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ وَ لَا يَسْتَخِفُّ بِأَمْرِكَ" اشاره کرد و گفت: بزرگی نوشته بود «روزی به ذهنم رسید که برای ذکر خدا باید حواسمان بسیار جمع باشد اما در بیشتر اوقات ما تمرکز نداریم و دلیل آن چیزی نیست جز مشغله‌های فراوان و برخی امورات زندگی، به همین دلیل نیت کردم خدمت آیت‌الله بهجت برسم و از ایشان بپرسم چرا ما این شرایط را داریم. هنگام رفتن به محضر آیت‌الله بهجت پیرمردی نابینا را دیدم که قصد عبور از خیابان را داشت، رفتم دستش را گرفتم و اورا از خیابان رد کردم، آن پیرمرد نابینا تشکر کرد و پس از آن برای شرکت در نماز راهی شدم و به خدمت آیت‌الله بهجت رسیدم و سوالم را با ایشان مطرح کردم.» ایشان فرمودند «روش‌های گفتن ذکر خدا بسیار است و افراد می‌توانند به صورت عملی شروع به ذکر گفتن کنند، مثلا یکی از روش‌های ذکر عملی گرفتن دست کسی است که نمی‌تواند از خیابان عبور کند و شما اورا از خیابان عبور می‌دهید.»

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کاری که مربیان، خانواده‌ها و مشاوران انجام می‌دهند یک ذکر عملی است. خوشحالی بسیار نصیب شما عزیزان که زندگیتان را وقف دانش‌آموزان کردید، ان‌شالله پروردگار بزرگ در دنیا و آخرت اجر شما را جبران خواهد کرد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الله الماسی، مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای انجام فعالیت‌های پرورشی الگوسازی انجام شود، گفت: خط مشی‌های کلی را باید به استان‌ها ارائه کرد تا با استفاده از رویکردهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سعی و تلاش‌هیا خود را انجام دهند. امیدوارم زین پس شاهد فعالیت‌های پرورشی باشیم که موجب ایحاد شور، نشاط ، جنب و جوش در مدارس کشور باشد.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که بدون شناخت مخاطب نمی‌توان برای او برنامه داشت، اظهار کرد: مخاطب ویژه ما که جامعه دانش‌آموزی است، ویژگی‌های خاصی دارد. بجز مواردی مانند هوشمند بودن این نسل و اینکه دهه هشتادی‌ها نسل زد هستند، نکته مهم این است که بچه‌های نسل فعلی به صورت گسترده در فضای مجازی فعال هستند اما در اجتماعات نسبت به نسل‌های قبلی حضور کمرنگ‌تری دارند، در واقع یعنی آن‌ها احساس تنهایی بیشتری در فضای حقیقی دارند.

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که یادگیری، رشد و فعالیت در بستر اجتماعی صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: میل و گرایش به سمت فعالیت‌های انفرادی درون نسل فعلی بسیار افزایش یافته، رسالت ما این است که اجتماعات یادگیری و رشد را بیشتر کنیم. اگر نتوانیم اجتماعات فرهنگی و تربیتی را تقویت کنیم، تقویت کننده حس تنهایی این بچه‌ها خواهیم بود.

الماسی افزود: رسانه‌های دیجیتال دیگر ابزاری برای سرگرمی نیستند بلکه فرهنگ‌ساز شده‌اند، طراحان این محیط کسانی نیستند که به محیط و تمدن تاریخی ما توجه داشته باشند و حتی در تلاش برای تضعیف هستند. بهترین راه برای کشاندن دانش‌آموزان از محیط انفرادی به اجتماع فعالیت‌های پرورشی است، باید آگاه بود که میدان عمل ما امروز میدان حضوری است.

عباس مهاجر، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه روز شماری برای هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی طراحی شده است، گفت: امروز روزی بی‌نظیر بود که در آن شاهد برگزاری برنامه ایما (اداره یک روز مدازس ایران توسط دانش‌آموزان) بودیم، برنامه‌ای که دانش‌آموز محور بود و مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: همچنین کاروان‌های شادی تئاتر درسی را داشتیم که در ۲۲۰ کانون فرهنگی تربیتی و ۲۲۰۰ مدرسه راه‌اندازی شد. خداراشاکریم که استقبال خوبی از این برنامه‌ها شده است.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحول بسیار خوبی در فضاهای پرورشی انجام شده است، عنوان کرد: شعار محوری «کانون تکرار مدرسه نیست» سرلوحه کار ما قرار گرفته است و در همین راستا کانون‌های فرهنگی تربینی تبدیل به محل رویدادهای جذاب فرهنگی و هنری، دورهمی‌های صمیمانه و سکوی استعدادیابی شده است. در حوزه اردوگاه‌های کشوری نیز به سمت سازه‌های سبک و رویدادهای جذابی رفته‌ایم، تم پارک‌ها نمونه بارز این رودیدادها هستند.

امیر تجلی‌نیا، مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در بخشی دیگر از این مراسم با بیان اینکه بیش از سه سال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، اظهار کرد: این ویروس آثار زیادی را روی دانش‌آموزان گذاشت، یکی از این آثار که بلند مدت بود، تاثیر بر سلامت روان دانش‌آموزان است. همگی باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم و بدانیم تا وقتی که از بُعد روانی روی ادانش‌آموزان کار نکنیم، آموزش‌های ما کاربردی نخواهد بود.

در پایان این مراسم نیز میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش پرورش بیان کرد: باید به دانش‌آموزان مسئولیت داد و به سخنان آنان توجه شود، برای مثال در قالب هیات‌های مذهبی و در قالب گفتمان‌های دینی می‌توان به دانش‌آموزان نقش‌آفرینی در جوامع مختلف را آموخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار