وزیر آموزش و پرورش:

اولیا و مدارس در تحقق تربیت دانش‌آموزان همگرایی عمل داشته باشند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت در مدرسه باید فضایی ایجاد شود که اولیای مدرسه و دانش آموزان برای تربیت همگرایی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۵۱۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
اولیا و مدارس در تحقق تربیت دانش‌آموزان همگرایی عمل داشته باشند

یوسف نوری در نشست تخصصی خانواده و تربیت که با حضور جمعی از اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدارس برگزار شد، اظهار کرد: نگاه اول در تربیت به خود خانواده‌ها است. 4 رکن در سند تحول بنیادین برای فرآیند تربیتی دیده شده که رکن اول، خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به اولیا از معمولا تامین مالی و تشریفاتی بوده و این خوب نیست. طبق احادیث و روایات فراوان در اسلام، تربیت فرزندان وظیفه و تکلیف والدین است.

نوری افزود: زمانی که فقدان والدین یا ضعف آن‌ها باشد، وظیفه تربیت بر عهده دولت است و بهترین بستر دولت‌ها برای اِعمال حکمرانی، آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه در تربیت، وظیفه والدین بود در آموزش و پرورش، تکلیف دولت‌ها می‌شود، بیان کرد: چون اولیا درگیر هستند و معمولا در نظام تعلیم و تربیت به جهت اینکه آشنایی ندارند یا آموزش ندیده‌اند و به تعبیری در این حوزه تخصص ندارند لذا ضعیف هم می‌شوند و دولت در اینجا تکلیف دارد.

وی گغت: وقتی دولت، تکلیف تعلیم و تربیت دارد این حق برای اولیا وجود دارد که مطالبه حق می‌کنند.

نوری با تاکید بر اینکه تربیت، تکلیفی برای خانواده‌ها است که قابل فروگذاشتن نیست، اظهار کرد: تلازم حق و تکلیف را باید بدانیم و از مجموع قوانین و مقررات نگاه کنیم. طبق قوانین و مقررات کشورمان، مدیریت اصلی تربیت کودک در نظام حقوقی ایران با والدین یا سرپرست خانوار است و نقش دولت در این زمینه، تکمیلی و ثانوی است.

وی خاطرنشان کرد: چون اولیا عموماً متخصص نیستند، دولت‌ها تربیت را جزو واجبات نظامیه خود می‌دانند و آموزش و پرورش عمومی را ایجاد می‌کنند.

نوری با بیان اینکه آموزش و پرورش عمومی، بستری برای اِعمال حکمرانی و اهدافی می‌شود که به عنوان اهداف عالیه کشورهاست و یا اهداف غایی تربیت در این ظرفیت و بستر اِعمال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت و نظارت در نظام حقوق اسلامی، حق والدین است، گفت:‌ دولت باید زمینه تحققِ حق والدین را در مواردی مانند تدوین مقررات آموزشی، برنامه‌ها، انتخاب محتوا، تهیه منابع آموزشی و کمک‌آموزشی، تامین هزینه‌ها و نحوه مصرف اعتبارات فراهم کند.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق این موضوعات برخی موارد را باید در نظر گرفت که از جمله آن‌ها انتخاب نوع مدرسه است که به خطر محدودیت‌ها در شهرها محدوده‌ای را برای انتخاب مدرسه تعیین می‌کنند.

نوری افزود: مواردی مانند نظارت بر کارکرد مدرسه و مشارکت در فعالیت‌های مدرسه‌ای نیز باید در نظر گرفته شود که البته این نوع مشارکت در برنامه‌های درسیِ غیرالزامی است و نظریه اولیا در برنامه‌های درسی در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های نظام تربیتی به صورت مارپیچی از وزارت تا منطقه باید در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش اِعمال شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها در ساحت‌های مختلف از طریق نظام‌های جانبی و ایجاد تشکیلات مردم‌نهاد حتی می‌توانند در مدارس خاص و هیات امنایی حضور داشته باشند و امیدواریم این موارد بین اولیا و مدرسه نهادینه شود و برای همین هم پیشنهاد دادیم سکویی اقدامات ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: 700 مرکز مشاوره برای بازخورد اولیا وجود دارد اما در مدارس هم باید اولیا یک جایگاهی داشته و محلی برای آن‌ها مشخص شود و حتی در مدارس کم‌برخوردار هم علی‌رغم محدودیت مکان باید یک جایگاهی برای اولیا ایجاد کنیم تا حاضر شوند.

نوری با بیان اینکه اگر قبول داریم والدین، یک ضلع مثلث تربیت هستند باید جایگاه به آن‌ها بدهیم و قبول کنیم وگرنه هیچ وقت به هم نمی‌رسند و یا همدیگر را قطع می‌کنند، بیان کرد: از حضور اولیا در مدارس نترسیم بلکه استقبال کنیم و سپس اگر مایل بودند، نگاه مادی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولیا در همه موقف‌های انقلاب ثابت کرده‌اند که بهترین هستند، اظهار کرد: در راهپیمایی 22 بهمن این موضوع را دیدیم و یا اینکه خودشان بهترین مراسم جشن تکلیف را در منازل برگزار کردند.

وی تاکید کرد: در مدرسه باید این فضا را ایجاد کنیم که اولیا احساس نکند که تربیت فقط تکلیف ماست و همچنین ما هم احساس نکنیم که تربیت فقط تکلیف آن‌ها است بلکه باید بگوییم ما و آن‌ها باهم باید عمل کنیم و همگرایی در عمل داشته باشیم و همگرایی در عمل، نیاز به فرهنگسازی دارد که هم دیگر را باید بپذیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار