رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران:

ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت ضروری است

ساری (پانا) - رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت ضروری است و همه سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت ضروری است

سید سروش ساداتی جمالی گفت: شاید افراد دارای معلولیت به لحاظ جسمی نقص داشته باشند، اما خداوند به آنها توانایی‌هایی داده که توانسته‌اند با همت والا گام‌های بلندی در جهت فعالیت‌های ورزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی بردارند.

جمالی بیان کرد: ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت ضروری است و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها به کار گیرند.

وی افزود: متناسب‌سازی وضعیت خیابان‌ها و مراکز عمومی و شهری برای تردد افراد دارای معلولیت از مهمترین مسئولیت‌های همه مسئولان و دستگاه‌ها در قبال این افراد است؛ همچنین ایجاد مراکز و امکانات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت باید با یک کار جهادی و انقلابی دنبال شود تا همه معلولان کشور بتوانند به شکل مناسب و کافی به این دست مراکز دسترسی داشته باشند و از این طریق مشکلات آنها به شکل موثری کاهش یابد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب افراد دارای معلولیت علاوه بر شغل برای این افراد یک آرامش اجتماعی به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آنها نیز می‌شود؛ بنابراین این موضوع باید به‌طور جدی به‌خصوص در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی پیگیری شود.

وی با تاکید بر آگاه سازی عموم جامعه به ویژه خانواده های دارای فرزند اوتیسم در رابطه با نحوه تعامل با افراد دارای اوتیسم گفت: با توجه به رشد انواع معلولیت ها ناشی از ژنتیک از جمله اوتیسم، باید با روش های علمی و آگاه سازی جامعه به این افراد کمک کنیم.

جمالی در ادامه با تاکید بر اینکه روزهای جهانی مرتبط با هر موضوعی بعد از آگاه سازی جامعه بایستی منجر به اقدامی موثر نیز شود، افزود: یکی از پیشنهادات مهم در این موضوع تشکیل انجمنی با عضویت همه خانواده های دچار اوتیسم برای آگاه سازی، توسعه بیشتر خدمات علمی در این رابطه است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت های کم نظیر استان مازندران و خیرین که در این زمینه همیشه همراهی آموزش و پرورش را به خوبی داشته اند، این استان اقدامات خوبی را در خصوص آگاه سازی جامعه و توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات به معلولین طیف اوتیسم ارائه کرده است ولی آنچه که امروز جامعه بیشتر از همیشه به آن نیازمند است، مشارکت همه جامعه اعم از دانشگاه، دولت و ساختارهای نظارتی و به طور خاص مردم و علی الخصوص خانواده های دارای فرزند اوتیسم مبنی بر اقدامات موثر‌ پیشگیرانه در این نوع اختلالات و به طور کلی اختلالات و معلولیت های مادرزادی و ژنتیکی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به اینکه افراد نام‌آور زیادی داشته‌ایم که با وجود داشتن معلولیت در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی و ورزشی کارهای بزرگ کرده‌اند و جزو مفاخر به حساب می‌آیند، افزود: پدران و مادران افراد دارای معلولیت، فراتر از احساسی که معمولا والدین به فرزندان خود دارند، احساس مسئولیت بیشتری به فرزندان دارای معلولیت خود دارند که بسیار ارزشمند است و همه افراد جامعه باید نه به‌عنوان حس ترحم، بلکه به‌عنوان یک احساس مسئولیت ویژه به افراد دارای معلولیت توجه کنند.

ساداتی با اشاره به هزینه‌های سنگین تجهیزات توانبخشی خاطرنشان کرد: این مسأله از آن‌دسته مسائلی است که دولت می‌تواند ‌کمک موثری کند تا عزیزان دارای معلولیت برای تهیه وسایل یا تجهیزات مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند. هم از وزیر تعاون و هم از رئیس سازمان بهزیستی و از همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این رابطه مسئولیت دارند، می‌خواهم که حمایت‌های لازم را به عمل آوردند تا افراد دارای معلولیت برای تأمین تجهیزات مورد نیازشان به سختی نیفتند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با قدردانی از همه خدماتی که تاکنون به افراد دارای معلولیت ارائه شده است، خاطرنشان کرد:‌ در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت باید گامی نو برداشته و لازمه این کار آن است که با تصمیم و اراده جدی کاهش مشکلات این عزیزان را پیگیری کنیم.

دانش آموز خبرنگار: پریا کشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار