در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

پیشنهاد اله‌یاری برای ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی

سایت سرود همزمان با جشنواره موسیقی فجر افتتاح می‌شود /سرود در خدمت ارزش های دینی و اسلامی است / گروه‌های موسیقی خیابانی ساماندهی می شوند

تهران (پانا) - مدیرکل اداره موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد اله‌یاری برای ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی

محمد الله‌یاری مدیرکل اداره موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره بخش «سرود» سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و اینکه چون آموزش و پرورش نیز یک جشنواره همسو با این موضوع دارند، بیان کرد: «مستحضرید که از ابتدای سال جاری دفتر سرود در اداره کل موسیقی راه‌اندازی شده است که وظیفه ساماندهی گروه‌های سرود و تقویت این گروه‌ها را برعهده دارند. اینکه به گروه‌های سرود کمک شود تا آنچه که بر گروه‌ها از نظر موسیقایی می‌گذرد، قوی‌تر باشد.»

وی گفت: «در پیامی که رهبر معظم انقلاب سال گذشته به جشنواره سرود فجر داده‌اند این بود که به‌گزینی در انتخاب کلام، آهنگ و صدا صورت بگیرد لذا از ابتدای سال جاری همین هدف در دفتر سرود معاونت هنری سرلوحه قرار داده است. همچنین سایتی برای سرود پیش بینی شده است که این سایت همزمان با جشنواره موسیقی فجر رونمایی خواهد شد.»

مدیرکل اداره موسیقی در ادامه توضیح داد: «در دو سال گذشته بخش سرود به صورت عمومی در فضاهای عمومی جشنواره موسیقی فجر اجرایی شد اما امسال یک سالن به بخش سرود اختصاص کرده است. امسال فعلاً تعدادی از گروه‌های منتخب تهران وشهرستان‌ها درا ین سالن حاضر هستند و در طول جشنواره اجرا خواهند داشت و توسط داوران و مردم، بهترین گروه‌ها انتخاب خواهند شد اما این همه هدف و آمال دفتر سرود نیست بلکه تلاش خواهد کرد بعد از شناسایی و ساماندهی گروه‌های سرود به کمک وزرات آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و شهرداری و صداوسیما، جشنواره سرودی را در یک بازه زمانی و با یک حوزه موضوع برگزار کند که مشابه نداشته باشد.»

وی تصریح کرد: «ما فکر می‌کنیم لازم است سرود علاوه بر اینکه در خدمت ارزش های دینی و اسلامی است در ساحت‌های عمومی و اجتماعی و فرهنگی مردم تولید محتوا کند، برای مثال سرودی برای شب یلدا تولید شود و در برنامه‌هایی از این دست نیز ورود کنیم.»

اله‌یاری درباره حضور جشنواره موسیقی فجر در فضاهای عمومی شهری و همذات پنداری بیشتر مردم با این رویداد، گفت: «احتیاج داریم سازمان زیباسازی شهر تهران در فاصله روزهای جشنواره همکاری داشته باشند و اعلان‌های جشنواره را در سطح شهر بیشتر توزیع کنند تا مردم و علامندان بتوانند از این پهنه 80 اجرایی که در جشنواره برگزار می‌شود، بهره لازم ببرند.»

مدیرکل اداره موسیقی ارشاد همچنین درباره موسیقی خیابانی که به نسبت فراگیرتر از تئاتر خیابانی وجود دارد، نیز بیان کرد: «گروه‌های موسیقی خیابانی بسیار فراوان هستند و چند مرتبه برای ساماندهی آنها تلاش شده است و طبیعی است نیروی انتظامی و شهرداری باید در این زمینه و به جهت حضور اینها در عرصه عمومی کمک کنند. دفتر و اداره کل موسیقی ارشاد می‌تواند برای نظارت بر محتوا و اتفاقات محتوایی که رخ می‌دهد، کمک کند و این همکاری هر چه زودتر صورت گیرد می‌توان امیدوار بود گروه‌های موسیقی خیابانی زودتر ساماندهی شوند و طبیعتاً بر روحیه مردم نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.»

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامل بخش استان ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیر رقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستانهای موسیقی و پاپ) ، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین الملل است.

بخش استان ها به طور همزمان در ۱۴ استان برگزار خواهد شد.گلستان با ۳۴ اجرا، آذربایجان شرقی ۲۰، کرمانشاه ۱۸، خراسان شمالی ۱۴، زنجان ۱۲، هرمزگان ۱۲، جنوب کرمان ۱۱، کهکیلویه بویراحمد ۱۱، مازندران ۸، همدان ۶، بوشهر ۶، البرز۵، لرستان ۵ و گیلان با ۴ اجرای صحنه‌ای میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود.

بخش پژوهش به مدت پنج روز به میزبانی رادیو گفتگو و بصورت زنده برگزار می‌شود و هنرمندان موسیقی و کارشناسان درباره موضوعات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

بخش رقابتی به منظور حضور جریانهای نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورتهای شنیداری به ایده پردازی واجرا بدون پیش‌داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می پردازد که در این دوره به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه شده است.

جایزه باربد با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار می‌شود.

بخش غیر رقابتی با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت های خلاقانه هنرمندان و گروههای موسیقی سراسر کشور، با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی برگزار می شود.

جشنواره جشنواره‌ها که برای نخستین بار بعنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره حضور دارد، پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر بهمراه فیلم اجراهای صحنه ای برگزیده در دوره های گذشته برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود.

جایزه ترانه نیز متن ترانه‌هایی که از مهر 1400 تا مهر 1401 به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

همچنین جایزه موسیقی و رسانه در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه‌ موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می شود.

در بخش سرود 10 گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تقدیر از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه های این بخش است.

بخش بین الملل با محوریت موسیقی و باهدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری و باحضور گروه های خارجی برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار