نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برگزار شد

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی یزد شهر میراث‌جهانی یزد با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، استاندار یزد، پیشکسوتان میراث‌فرهنگی، کارگردانان و بازیگران سینما برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۸۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد
نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برگزار شد

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، در ابتدای این نشست محمود گبرلو منتقد و نویسنده سینما گفت: جامعه ای توسعه پیدا می کند که به هویت ملی خود توجه کند. امیدواریم میراث‌‌فرهنگی ‌‌و جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی یزد حرکت گسترده‌ای را آغاز کند تا کشور پیشرفته و توسعه یافته باشیم. فرهنگ ایرانی نماد این توسعه خواهد بود.

سعید رشیدیان تهیه کننده فیلم مستند در ادامه گفت: وقتی درباره جذابیت‌های یک موضوع صحبت می کنیم باید ببینیم چه مسیری را طی کنیم که به اصلی ترین نکات آن حوزه نزدیک و از حاشیه ها دور شویم، وقتی می گوییم میراث جهانی یزد، باید ببینیم نکته کانونی چیست.

او افزود: در عصر کنونی با محتوای زیادی روبه‌رو هستیم که موجب می شود موضوع اصلی در حاشیه قرار گیرد. باید به مسیر اصلی توجه کنیم.

مجابی پیشکسوت میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای اقدام بسیار مناسبی است. چهار دوره کنگره تاریخ معماری و شهرسازی را در ایران برگزار کردیم، در دوره چهارم به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم زبان و ادبیات میراث فرهنگی و مسائل شهرهای تاریخی را جهانی کنیم راهی جز سینما نداریم. فراخوانی در آن دوره منتشر شد و درباره برقراری پیوند بین میراث و سینما آثاری تولید شود.

او افزود: یکی از کارکردهای مهم شهر تاریخی ویژگی رسانه‌ای آن شهر است. امیدواریم در رسانه به ویژه در سینما بتوانیم برای کمک به فرهنگ ایرانی به کار ببریم.

رسول صدرعاملی فیلمساز و تهیه کننده سینما در ادامه گفت: جدا افتادگی بین هنرمندان ایجاد شده و این موجب لطمه می شود. این موضوع دلایل گوناگونی دارد، از جمله می توان به سوء تفاهم ها اشاره کرد. اقتدار هر سرزمینی در با هم بودن و مستقل بودن هنرمندان است. امیدوارم بین این دو گروه تلاش شود تا به درک متقابل برسند تا آثار فاخر و جهانی را در سطح دنیا مشاهده کنیم.

فائق توحیدی پیشکسوت میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: در طول خدمت خود مسئولیت متعددی در زمینه حفظ و جمع‌آوری آثار تاریخی داشتم. مهم ترین مشکل ما در حوزه میراث فرهنگی معرفی است. صدها هزار شی در موزه های ما موجود است که هیچ فردی نتوانسته معرفی کند.

او افزود: یک شیء به تنهایی می تواند پیام ملی داشته باشد. هنر گذشتگان ما همین آثار منقول است که در موزه ها نگهداری می شود. هنرمندان و سینماگران بیایند از این آثار الهام بگیرند و تولید کنند. ارتباطی بین هنرمندان و سینماگران و رسانه ها برای معرفی آثار منقول ایجاد شود.

جهانگیر الماسی بازیگر در ادامه گفت: از وزارت میراث فرهنگی، آقای دکتر دارابی و مهندس ضرغامی برای برگزاری این جشنواره قدردانی می کنم چون ما را با هویت خودمان آشنا می‌کند.

او افزود: برای جهانی شدن علاوه بر تبلیغات باید هویت خودمان را حفظ کنیم.

جلیل گلشن پیشکسوت میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: مهم‌ترین مسئله ما فرهنگ است و هویت ما با فرهنگ تداوم پیدا می‌کند. هویت ما در پیام‌آوری میراث فرهنگی است حفظ میراث فرهنگی توسط یک دستگاه تنها اتفاق نمی افتد. هنرمندان و رسانه ها نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی دارند.

او افزود: زمانی جهانی خواهیم شد که تنوع فرهنگی خودمان را در کشور حفظ کنیم. هنرمندان مهم‌ترین نقش را در حفاظت میراث‌فرهنگی دارند.

محمدحسن محبعلی پیشکسوت میراث‌فرهنگی افزود: میراث‌فرهنگی در تمام زمینه‌ها شادی انسان را در نظر گرفته است. برای معرفی و مستندسازی باید شناخت کافی در حوزه میراث‌فرهنگی وجود داشته باشد.

او افزود: در تمام زمینه‌ها میراث‌فرهنگی وجود دارد. نخستین اقدام تکمیل کارشناسی در وزارت میراث‌فرهنگی است. هیچ جای دنیا به جز ایران در زمینه معماری و شهرسازی تعریف انسانی ندارد. باید شناخت و کارشناسی قوی باشد.

فاطمه داوری حفاظتگر بناها و بافت‌های تاریخی در ادامه افزود: مهم‌ترین رویکرد برای درک میراث‌فرهنگی، هنر است و می تواند حفاظت از میراث فرهنگی را معنا کند. این جشنواره می‌تواند آغاز مناسبی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور باشد و گام موثری برداریم.

مرتضی رضوانفر کارشناس میراث ناملموس در ادامه گفت: نقش سینما و تلویزیون و رسانه در حوزه ترویج و احیای میراث ناملموس فوق‌العاده است. رسانه‌ها در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس نقش مهمی دارند. رسانه نقش مهمی در حوزه آگاهی‌بخشی دارد.

جواد انصافی بازیگر، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان در ادامه گفت: مسائل مهمی در میراث معنوی مان داریم، در تمام آیین‌های ما تفکر مهم است می توانیم درباره همه موارد فیلم بسازیم.

او افزود: روی میراث معنوی مان بیشتر کار کنیم و فیلم و سریال بسازیم.

احمدرضا درویش فیلمساز در ادامه گفت: از معاونت میراث فرهنگی برای برگزاری این جشنواره تشکر می کنم. مهم‌ترین سرمایه میراث‌فرهنگی، سرمایه انسانی در حوزه میراث فرهنگی است. حوزه سینما، حوزه اندیشه است باید نشانه‌ها را تبدیل به واقعیت کنیم تا حقیقت کشف شود. از آقای دارابی به دلیل ایجاد هم افزایی میان میراث فرهنگی و حوزه سینما تشکر می کنم.

پارساییان از استانداری یزد گفت: باید ظرفیت های یزد را امروز معرفی کنیم تا فعالان حوزه سینما و رسانه ها از پایتخت دور شوند. مردم یزد درونگرا هستند و این موجب شده تا نتوانیم ظرفیت های خود را معرفی کنیم، خرده فرهنگ های بسیاری در یزد وجود دارد که جذاب است.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در ادامه گفت: اقتصاد دوم ترکیه سینما و سریال سازی است. شهرداری در ترکیه ۳۰ درصد هزینه ساخت فیلم را پرداخت می کند. باید امکانات در اختیار سینماگران برای ساخت سریال تاریخی قرار بگیرد.

محمدحسن طالبیان پیشکسوت میراث فرهنگی در ادامه درباره اهمیت حفاظت از بافت‌های تاریخی نکاتی را مطرح کرد و در ادامه گفت: امروز در دنیا موضوع مردمی شدن حفاظت مطرح است. پژوهش و حفاظت جدا از معرفی نیست.

محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر در ادامه گفت: باید شبکه تلویزیونی به نام میراث فرهنگی راه‌اندازی کنیم تا هنرمندان کار کنند و تحقق این موضوع ضروری است. اساتید هنر و پیشکسوتان میراث فرهنگی زیادی داریم که اهمیت بسیاری دارند که کمتر به آنها پرداخته شده است باید به آن میزانی که درباره بنا صحبت می کنیم درباره پیشکسوتان میراث فرهنگی حرف بزنیم و فیلم بسازیم.

او افزود: از هنرمندان به عنوان میراث‌دار هر شهری استفاده کنیم. سفیری برای هر شهری از هنرمندان داشته باشیم و از افراد علاقه‌مند در این حوزه استفاده کنیم.

سید رضا میرکریمی کارگردان در ادامه گفت: بعد از مدت ها اهالی سینما در این جشنواره گرد هم آمدند. ماموریتی که ما برای میراث فرهنگی قائل هستیم حفظ و معرفی آثار است اما چطور می توان این موضوع را کاربردی کرد و پلی میان نسل آینده و گذشته زد تا به خود و فرهنگی که دارد افتخار کند.

او افزود: کارهای کوچکی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده است. چقدر حواسمان به میراث معاصر که طی ۵۰ سال اخیر در حوزه ملموس و ناملموس پدید آمده، بوده است؟

میرکریمی تصریح کرد: به جای نگاه دور برای کاربردی کردن میراث فرهنکی به نزدیک نگاه کنیم.

حسن خجسته داور نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی در ادامه گفت: در تبلیغات یک اثر تمرکز مهم است. گفت‌وگوی سینه به سینه مهم است و برگزاری جلسات هم اندیشی در حوزه میراث‌فرهنگی باید تداوم پیدا کند.

پرویز شیخ طادی کارگردان در ادامه ضمن تشکر از معاون میراث‌فرهنگی کشور برای برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: مرمت و نگهداری هزینه دارد. باید گردشگران خارجی وارد کشور شوند و مرزها باز شود.

او افزود: باید چرخه اقتصادی به رونق برسد تا از درآمدهای نفتی بی نیاز شویم.

شهرام گیل‌آبادی در ادامه گفت: کار هنر و رسانه در توسعه ارتباطات مهم است و موجب آگاهی بخشی و نقد و آینده نگری است. اگر مشکل جدی در کشور داریم به دلیل این است که عاشقانه به داشته‌های مان نگاه نمی‌کنیم.

او افزود: ایران متعلق به جامعه بشریت است و باید بدانیم هیچ کشوری راهی جز توسعه ندارد آن هم از طریق فرهنگ. قدرت داشته‌های عظیم فرهنگی ما آدم ها هستند و به عنوان گنجینه‌های میراث فرهنگی محسوب می‌شوند.

گیل‌آبادی تصریح کرد: مهم‌ترین حفاظت، معرفی است و این جشنواره می تواند در این معرفی تاثیرگذار باشد. چاره‌ای نداریم جز اینکه تغییری در حکمرانی فرهنگی ایجاد کنیم که مبتنی بر مردم باشد و این موجب توسعه خواهد شد.

حسن بلخاری پیشکسوت میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: از عرصه خردورزی عبور کردیم. تصویر فرصت بزرگی است که معنا را بدون واسطه منتقل می کند. تصویر در جامعه کنونی مهم است.

او افزود: میراث‌فرهنگی حقایق اشیا را می‌خواهد معرفی کند. هنرمند کارش بازتاب حقیقت است، ما باید به حقایق مفهومی خود افتخار کنیم.

بلخاری تصریح کرد: باید گفت‌وگوی جدی بین سینما و اساتید و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی انجام شود.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه گفت: همیشه یک فاصله ای بین معرفت و غیرت وجود داشته است. آن چیزی که فاصله را پر می کند معرفت است.

او افزود: در یزد قاب های متفاوتی دیدیم که نیاز به قصه دارد. کار هنرمند رمزگذاری و رمزگشایی است.

جلالی تصریح کرد: پیشینیان ما رمزگذاری کردند باید رسانه های ما این دید را رمزگشایی کنند. اطلاع رسانی باید در سطح جامعه توسعه پیدا کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: اقتصاد هویت بنیان ما میراث فرهنگی و صنایع دستی است آن چیزی که مهم است بازسازی هویت است و باید استعاره ها کشف شود

او ادامه داد: اگر درون مایه قوی نباشد بروندادها سطحی خواهد بود. باید شش حس را در یزد درگیر کنیم تا اهالی رسانه برون‌داد داشته باشند.

انسیه شاه‌حسینی کارگردان در ادامه گفت: همه می دانیم هنر رابطه پنهانی با واقعیت دارد، پشت هر چیزی باید قصه باشد. باید قصه بناها و شی ها را جمع آوری کنیم و به فیلم سازان بدهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار