سخنگوی وزارت خارجه:

سفر آیت‌الله رئیسی به پکن منجر به جهش مهمی در مناسبات سیاسی و اقتصادی خواهد شد؛ امضای اسناد مهم تهران و پکن در روزهای آینده

آمریکا گام عملی برای تبادل زندانیان بردارد/ استقبال از توسعه مذاکرات و مناسبات با عربستان و مصر/ چرایی عدم دعوت از ایران به کنفرانس مونیخ/ ایران همچنان به مسیر مذاکره پایبند است/ آیا اتباع خارجی هم مشمول عفو رهبری خواهند شد؟/ واکنش به عدم التزام کشورهای اروپایی به اینستکس/ سفر گروسی به تهران انجام خواهد شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن این موضوع با موضوعات دیگر آمادگی دارد و حسن نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی نشان داده است. متاسفانه اقدام متقابلی از سوی دولت آمریکا صورت نگرفته است، موضع جمهوری اسلامی واضح است و امیدوار است آمریکا هم گام روشنی را برای اجرایی کردن این توافق بردارد.

کد مطلب: ۱۳۴۷۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
سفر آیت‌الله رئیسی به پکن منجر به جهش مهمی در مناسبات سیاسی و اقتصادی خواهد شد؛ امضای اسناد مهم تهران و پکن در روزهای آینده

ناصر کنعانی در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در همه شهرهای بزرگ و کوچک کم‌سابقه بود و یکبار دیگر انسجام و وحدت ملت ایران را به تصویر کشید و نشان داد به رغم ناملایمات و دشمنی دشمنان همچنان در حمایت از کشورشان در وسط میدان هستند و بر اصول انقلابی خود پایبند هستند و این پیام مهمی برای کسانی است که دنبال اغتشاش در ایران بودند.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به پکن اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور در راس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول مهمی در روابط دو کشور ایران و چین است. این سفر در پاسخ دعوت رییس‌جمهور چین صورت می‌گیرد و مناسبات مهم موردنظر دو کشور مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نفس انجام این سفر از نظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشان‌دهنده و تاکیدی بر وجود اراده سیاسی بین رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات است. توسعه مناسبات سیاسی زمینه توسعه مناسبات دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را رقم خواهد زد. ما برنامه جامع همکاری ۲۵ دو کشور را پیش از این امضا کردیم و سفر آیت‌الله رئیسی می‌تواند جهش مناسبی را جهت اجرای برنامه‌های این همکاری جامع به وجود بیاورد. اسناد خوبی در چارچوب این سفر میان دو کشور امضا خواهد شد. جهش در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور علی رغم تحریم‌های آمریکا از نتایج خوب برنامه همکاری دو کشور بوده است. در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین صورت گرفته که رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است و واردات هم اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است. چین مقصد اول صادرات برای ایران و منشا دوم وارداتی بوده است و امیدواریم این سفر به توسعه مناسبات بیشتر کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ گفت: اگر هدف از برگزاری یک کنفرانس با عنوان کنفرانس امنیتی مونیخ، کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است، اقدامی گزینشی و سیاسی بوده و این نشان‌دهنده رویکرد اشتباه درباره جمهوری اسلامی ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد.

کنعانی درباره تبادل زندانیان با آمریکا هم افزود: ما بارها تاکید کردیم که برای تبادل زندانیان به صورت غیرمشروط و بدون گره زدن این موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم و حسن نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دوتابعیتی نشان دادیم. متاسفانه ما اقدام متقابلی از سوی دولت آمریکا را شاهد نبودیم. موضع جمهوری اسلامی واضح است و امیدواریم آمریکا هم گام روشنی را برای اجرایی کردن این توافق بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افزایش رایزن‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا است. همچنین از وظایف محوله به دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم تاکید بر توجه به نگاه ویژه اقتصادی بوده است. در بحث رایزنان بازرگانی قرار بود که همکاری مشترکی با کمک وزارت صمت داشته باشیم که با کمک دو وزارتخانه در ارتباط با کشورهای دارای اولویت رایزنان تامین شده‌اند و مستقر شده‌اند و برای تعداد دیگری از کشورها نیز رایزنان تعیین شده‌اند و اعزام آنها در برنامه است.

ناصر کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام نیز اظهار کرد: سیاست رسمی و اعلامی جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات روشن است و آن التزام به میز مذاکره برای بازگشت همه به برجام و رفع تمام تحریم‌ها علیه ایران است. ایران حسنن نیت خود را نشان داده و به مسیر مذاکره پایبند است و امیدواریم که دولت آمریکا هم حسن نیت خود را نشان دهند و به اجرای توافق بازگردند. ما با آمریکا رابطه مستقیم نداریم اما از همه مسیرهای دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها استفاده خواهیم کرد. عده‌ای از کشورها تاکنون ایفای نقش کرده‌اند و کشورهایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند و اگر کشور عراق هم تمایل به ایفای نقش در این زمینه را داشته باشد ما استقبال خواهیم کرد.

وی گفت: موضوع بازداشت اتباع خارجی و شهروندان خارجی در ایران به دلیل نقض قوانین ملی ایران صورت گرفته است بنابراین به طور طبیعی به دلیل نقض قوانین دستگیر شده‌اند و از سوی دستگاه قضایی احکامی برای آنها صادر شده‌اند. این افراد از حقوق قانونی و کنسولی خود برخوردارند ولی در ارتباط با اینکه عفو رهبری شامل این افراد می‌شود یا نه طبیعتاً قوه قضاییه با سازوکار خود در این ارتباط تصمیم خواهد گرفت.

کنعانی در واکنش به رزمایش مشترک رژیم اسرائیل و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران با تهدیدات امنیت ملی کشورمان با جدیت و قاطعیت برخورد کرده و خواهد کرد. رژیم صهیونیستی این جدیت جمهوری اسلامی ایران را قبلاً در پاسخ اقدامات خرابکارانه خود قبلا چشیده است. ادبیات ما واضح است؛ هرگونه اقدام ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم اسرائیل و آمریکا باید پاسخگو باشند و هرگونه اقدام علیه کشورمان از هر منشایی با قاطعیت از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد. رژیم صهیونیستی الان باید به فکر شرایط نابه‌سامان و تظاهراتی که شش هفته است علیه‌شان صورت گرفته است باشد. رژیم صهیونیستی ناتوان‌تر از آن است که اقدامی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و جرات این کار را نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کمک‌های بشردوستانه ایران به سوریه و ترکیه و عدم کمک‌های کشورهای اروپایی به کشورهای زلزله‌زده گفت: یکبار دیگر با مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه ابراز همدردی می‌کنم. دوگانگی و نگرش سیاسی در موضوعات انسانی غیرقابل قبول است. انتظار از جامعه جهانی این بود که نگاه انسانی به این موضوع داشته باشند. متأسفانه کشور سوریه به دلیل تحریم‌های آمریکایی و اروپایی شرایط سختی در سال‌های گذشته داشته و اکنون نیز مردم گرفتار این کشور در شرایط سختی هستند. اما کشورهای مسئول به وظیفه انسانی خود عمل نکردند. اما جمهوری اسلامی ایران وظایف خود را در قبال مردم سوریه و ترکیه انجام داده است و در ارتباط با سوریه نیز رایزنی‌های فنی و تخصصی متفاوتی را با مقامات مختلف انجام داده است و منجر به فرستادن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه شد. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر روابط دوستانه با ملت‌های سوریه و ترکیه تمام همکاری خود را هم با اعزام تیم‌های امدادی و درمانی و هم ارسال تجهیزات و کمک‌های لازم انجام داده است و امیدواریم شاهد کاهش آلام مردم این کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعطیلی اینستکس و تکلیف روابط تجاری ایران و اروپا، گفت: نشانه‌ای دیگر از عدم التزام دولت‌های اروپایی در جبران ضررهای خروج آمریکا از برجام است. دولت‌های اروپایی مکانیزم‌هایی را بعد از خروج آمریکا در نظر گرفته بودند اما التزام عملی به آنها ندارند.

وی به مذاکرات ایران و عربستان هم اشاره کرد و گفت: نگاه ما ادامه مسیر دیپلماسی برای ازگشت روابط ایران و عربستان به ریل اصلی خودش است. در این زمینه از نقش دولت عراق ما استقبال کردیم و ۵ دور مذاکره انجام شده است و از هرگونه اقدام مثبتی که دولت عراق در این زمینه بتواند ایفا کند استقبال می‌کنیم و امیدواریم از این طریق شاهد پیشرفت در روابط و مذاکرات بین ایران و عربستان در آینده باشیم.

کنعانی درباره احتمال سخنرانی وزیر خارجه در نشست شورای حقوق بشر گفت: درباره سخنرانی وزیر امور خارجه در این زمینه در روز نشست اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین درباره تصویر منتشرشده از رئیس امنیت داخلی ساواک بعد از سال‌ها در تظاهرات ضد ملت ایران در آمریکا باید بگویم دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به پناهگاهی برای حضور جنایتکاران شده‌اند. چنین فرد جنایتکاری در قلب چنین کشوری که مدعی دموکراسی است یکی دیگر از نمادهای دشمنی آمریکا با ملت ایران است که به پناهگاه جانیان علیه ایران تبدیل شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون سیاسی این وزارتخانه به لبنان گفت: سفر به لبنان در تکمیل سفرهای منطقه‌ای معاون وزیر برای انجام مشورت‌های سیاسی و موضوعات مورد علاقه دو کشور صورت گرفت. تحولات سیاسی لبنان و موضوعات مورد علاقه دو کشور از مباحث بین دو کشور است و مرتب تبادل نظر بین دو کشور انجام می‌شود و نیز فرصتی بود تا ایشان در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران در بیروت و جشن انقلاب اسلامی در این کشور حضور داشته باشند.

کنعانی درباره سفر گروسی و تحولات روابط خارجی بر اثر اغتشاشات اخیر گفت: زمانی که در حوزه‌های فنی برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد سفر آقای گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب پادمان است و انتظار هم دارد که آژانس هم با نگاهی در چارچوب فنی تعامل داشته باشد و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی با اعمال فشار را به ذهن متبادر می‌کند دوری کند.

وی در این زمینه ادامه داد: ما طبیعتاً توسعه روابط با کشورهای مختلف جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. ما تمایل داریم که مبتنی بر احترام متقابل روابط خود را کشورهای اروپایی گسترش دهیم اما روابط باید مبتنی بر اراده سیاسی و دوجانبه باشد. متاسفانه تعدادی از کشورهای اروپایی سیاست اشتباهی را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند. این کشورها خاک خود را در اختیار معارضان دیگر کشورها قرار داده‌اند و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت می‌کنند در حالیکه باید ملتزم به آدابی باشند. کشورهای اروپایی می‌توانند چشم و گوش خود را بر واقعیات جمهوری اسلامی ایران ببندند و چیزی نبینند. آیا کشورهای اروپایی در رسانه‌های خود گفتند که قریب به ۳۰‌میلیون ایرانی در جشن انقلاب در حمایت از کشور خودشان و استقلال خودشان بعد از ۴۴ سال هنوز در وسط میدان هستند. آیا کشورهای اروپایی این واقعیت را به مردم خودشان اعلام می‌کنند؟! آیا دموکراسی و تصمیمات مربوط به دموکراسی هم در کشورهای اروپایی رعایت می‌شود یا همه تصمیمات علیه ایران با فشار چند کشور و غیردموکراتیک انجام می‌شود؟! اتحادیه اروپایی باید در عمل نشان دهد که به آداب بین‌المللی در عدم دخالت در امور داخلی و احترام متقابل ملتزم است. گفت‌وگوی مناسب با کشورهای اروپایی در سطح رییس‌جمهور و وزیر خارجه انجام شده است و آمادگی برای رفع سوء تفاهم را اعلام کردیم و منتظر تصمیم کشورهای اروپایی هستیم.

کنعانی درباره مذاکرات ایران و مصر هم گفت: آخرین گفت‌وگوهای انجام شده با مصر مربوط به مذاکره وزیر خارجه با رییس‌جمهور وصر در حاشیه کنفرانس بغداد در امان بود و بنده از گفت‌وگوهای بعدی اطلاعی ندارم ولی از هرگونه تحول مثبتی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده آمریکا در امور ایران به عربستان گفت: ما در ارتباط با روابط دوجانبه میان کشورها دخالتی نمی‌کنیم اما آن چیزی که مربوط به موضوعات منطقه‌ای است مطمئنا مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیز هست. نقش آمریکا در ثبات منطقه ثبات‌ساز نبوده است. این رویکرد شناخته شده دولت آمریکا در منطقه است و خطاب به کشورهای منطقه‌ای می‌گوییم بهترین سازوکار همکاری خود کشورهای منطقه برای تامین امنیت منطقه است. ما مبانی بر اصل عدم مداخله در امور داخلی ایران آمادگی داریم با کشورهای منطقه گفت‌وگو کنیم و سازوکارهای منطقه‌ای را تحکیم کنیم. توصیه ما به برادران در کشورهای منطقه این است که دچار محاسبات غلط نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار