مردم ایران مانند کشورهای دیگر امام (ره) را نمی‌شناسند

تهران (پانا) - قسمت پنجم برنامه ترکیبی «جان‌وطن»، محصول‌ مرکز مستند سوره، به کارگردانی علی فراهانی‌صدر و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی روز گذشته 17 بهمن میزبان محمدموسی اکبری، از هنرمندان افغانستانی پیرو افکار امام خمینی (ره) بود.

کد مطلب: ۱۳۴۵۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
مردم ایران مانند کشورهای دیگر امام (ره) را نمی‌شناسند

محمدموسی اکبری درباره آشنایی با انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) گفت: تا زمانی که انقلاب پیروز نشده و اخبار زیادی به افغانستان نرسیده بود، شناخت در این حد بود که رهبری در ایران علیه حکومت قیام کرده است و مردم دنباله‌رو او هستند؛ در افغانستان جوانان مقلد امام بودند.

وی ادامه داد: یکی از امیدهای مردم افغانستان، پیروزی جمهوری اسلامی ایران بود. در حقیقت حمایت‌های مستقیم شخص امام (ره) از مجاهدان افغانستان و مردمی که قصد داشتند علیه حکومت کمونیستی مبارزه کنند، موثر بر انگیزه آن‌ها برای پیروزی بود. یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه مردم افغانستان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی درآمد.

این هنرمند افغانستانی درباره علاقه مردم افغانستان به امام (ره) مطرح کرد: برای امام خمینی ایران یا افغانستان یا کشورهای ستم‌دیده هیچ تفاوتی نداشت. شاید حتی آن اندازه‌ای که مردم خارج از ایران امام (ر) را می‌شناسند، مردم ایران نشناخته‌اند.

اکبری در ادامه با بیان اینکه در افغانستان علیه حکومت وقت مبارزه می‌کرد اما بعد از زندانی و اعدام شدن مبارزان دیگر مجبور به مهاجرت به ایران شد، تصریح کرد: تمام مردم افغانستان به پاکستان یا ایران مهاجرت می‌کردند زیرا جزو امن‌ترین کشورها بودند و حتی ایران را وطن خود می‌دانستند.

وی درباره ورودش به ایران توضیح داد: بعد از ورود به ایران در بخش تربیتی مدارس مشغول به کار شدم یعنی کارهای فرهنگی مدارس را انجام می‌دادم. همزمان با حوزه هنری آشنا و وقتی وارد جمع شدم برای معرفی کشورم یعنی افغانستان فعالیت‌های هنری انجام می‌دادم و بیشتر به کار عکاسی پرداختم.
این هنرمند افغانستانی با اشاره اینکه دفاع مقدس را از نزدیک لمس کرده است، اظهار کرد: در دوران جنگ بیش از دو هزار افغان شهید و جانباز شدند. به یاد دارم که در افغانستان مادری به پسرش گفته بود که شیر خود را به او نمی‌بخشد اگر به دفاع از ایران و آرمان‌های امام نرود!

اکبری در پایان در پاسخ به این پرسش که سخنان امام (ره) چه چیزی داشت که افراد از زندگی خود می‌گذشتند و مهاجرت می‌کردند، خاطرنشان کرد: گفتن از پاسخ سخت است چون درک آن برای جوانان این زمان دشوار است اما باید بگویم که نداشتن رهبر واحد باعث شکست بسیاری از انقلاب‌های دنیا از جمله انقلاب افغانستان شد.

فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن» با اجرای پرهام عمرانی در ایام دهه فجر در ۱۱ قسمت 30 دقیقه‌ای از ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر روز ساعت 17 روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار