سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

برای تامین اقلام اساسی در ماه رمضان و نوروز هیچ نگرانی وجود ندارد

تهران (پانا) - سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای تأمین میوه و اقلام اساسی شب عید و ماه رمضان هیچ نگرانی وجود ندارد و ذخیره‌سازی لازم انجام شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۳۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
برای تامین اقلام اساسی در ماه  رمضان و نوروز هیچ نگرانی وجود ندارد

شاهپور علایی‌مقدم در این نشست با گرامیداشت دهه فجر گفت: «ایران منطقه خشکی است و کشاورزی در آن با سختی روبروست. بر اساس گزارش فائو هر کشوری که میانگین بارش زیر ۳۰۰ میلی‌متر داشته باشد کشاورزی‌اش با مخاطرات زیادی روبرو خواهد شد در کشور ایران میانگین بارش زیر ۲۵۰ میلی‌لیتر است اما با توجه به اینکه ۱۵ درصد این کشور سبز است، مؤلفه‌های زیادی باید باشد تا در توسعه کشاورزی اثرگذار باشد.»

علایی مقدم گفت: «چند مؤلفه ازجمله تنوع اقلیم و دوم دانش بومی مهم است. باوجود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار باید تهدید کشاورزی را با تکنیک بومی رفع کرده و سومین عنصر یافته‌های علمی در بستر تولید است که باید به آن توجه شود.»

وی افزود: «در بخش‌های مختلف 125 میلیون تن تولید داریم. سطح و منابع آبی ما زیاد نشده و اقلیم هم بهتر نشده اما از ۴۶ میلیون تن در افق برنامه چهل‌وچندساله به عدد ۱۲۵ میلیون تن رسیده‌ایم. کلیدی‌ترین بخش کشاورزی بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی است یعنی میانگین عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم که وزارت جهاد کشاورزی با یافته‌های علمی و به‌کارگیری آن توسط تولیدکننده به این مرحله رسیده است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «در دنیا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون هکتار سطح زیر کشت وجود دارد و در این میان ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود. در ایران با سطح زیر کشت حدود ۱۴ میلیون هکتار حدود ۱۰۶ میلیون تن محصول گیاهی تولید شده و سرانه تولید کشاورزان ما ۳۰ تن است. سرانه امنیت غذایی هر ایرانی نیز ۱ و نیم میلیون تن است.»

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «در دولت سیزدهم فراهم کردن محصولات در حوزه کشاورزی در اولویت قرار گرفته است.حالا موضوع نوسانات قیمتی مقوله دیگری است.»

وی افزود: «درزمینهٔ افزایش راندمان و آبیاری کارهای خوبی انجام شده و با توجه به این شاخص، پتانسیل آبی کشور ۱۴۰ میلیارد مترمکعب است. پس باید نگاه ویژه به راندمان آب کشاورزی داشته و برای هر قطره آب برنامه داشته باشیم. ازاین‌جهت سعی شد عیار امنیتی غذایی را بالا ببریم و به اقتدار غذایی در ایران برسیم.»

علایی مقدم گفت: «اصلاح الگوی کشت در ۱۵ محصول اساسی انجام شده و الگوی کشت نیز ابلاغ‌شده است.حالا در برنامه هفتم باید جایگاه الگوی کشت را بالا ببریم.»

قیمت گوشت و مرغ به‌هیچ‌عنوان در رمضان و نوروز گران نمی‌شود

در ادامه نشست خبری علایی مقدم در پاسخ به سوال پانا مبنی بر برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار ماه رمضان گفت: «برای تأمین اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان و نوروز هیچ نگرانی وجود ندارد. ذخیره روغن، مرکبات و سایر کالاها مناسب است و ثبت‌سفارش‌ها نیز انجام شده است.»

وی درباره تنظیم قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: «منشأ تأمین لبنیات در بازار حدود ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی است که با ارز و دلار تأمین می‌شود. این نقص ماست که وابسته هستیم. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شد قیمت جو ۲ هزار ۷۰۰ تومان بود. گوشت در آن زمان ۳۵ تومان بود اما حالا که جو ۱۳ هزار تومان است، ارز به چه قیمتی رسیده؟ موضوع اینجاست که وقتی دام در دست کشاورز است باید ارزان باشد اما فلان ماشین خودروساز اجازه گرانی دارد و این درست نیست.»

تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به خدمت سیاست تولید و تنظیم بازار درآمده‌اند

علایی مقدم در این نشست درباره تعادل بخشی به امنیت غذایی در دنیا گفت: «تأمین غذا مهم‌تر از تأمین سلاح است. برای تأمین و صادرات و واردات، وزارتخانه برنامه‌های مهمی دارد اما مهم‌ترین ابتکار این بوده که از چند ماه قبل بحث بیش‌بود یا کمبود محصولات کشاورزی به تشکل‌ها سپرده شده است. وقتی سیاست‌گذاری تأمین داخلی به بخش تولیدکننده و صادرکننده سپرده شود قطعاً دلسوزانه و دقیق کار انجام می‌شود.»

وی افزود:« تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به خدمت سیاست تولید و تنظیم بازار درآمده‌اند تا زنجیره‌ها را تا سفره مصرف‌کننده تأمین کنیم.»

علایی مقدم بابیان اینکه باید هنرمان این باشد که کشاورز تقویت شود و تولید زمین نخورد، گفت: «ما به زیرساخت‌های کشاورزی توجه زیادی کردیم اما نسبت روستانشینی به شهرنشینیی در اوایل انقلاب هم مدنظر بود و همه امکانات لازم برای روستاها فراهم شد ولی توأم با این زیرساخت‌ها به اقتصاد روستا توجه نکردیم.»

وی افزود: «شوک‌هایی به امنیت غذایی دنیا وارد شد و اکنون مهاجرت معکوس در دنیا آغاز شده و حالا ما باید برنامه توسعه هفتم را ببینیم. هم‌زمان با نگاه رفاهی باید مدل‌های اقتصادی در بخش کشاورزی داشته باشیم و دادن یارانه به عوامل تولید موردتوجه قرار گیرد.»

وی درباره تنظیم بازار گفت: «پتانسیل تولید ما در تولید پیاز و سیب‌زمینی خوب است اما باید نگاه منطقه‌ای داشته باشیم. عوامل مختلف از زمین کشاورزی تا سفره مردم در تغییر است.»

معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی درباره مهم‌ترین اولویت کشاورزی در معاونت برنامه‌ریزی گفت: «موضوع الگوی کشت مهم است که بدانیم چه بکاریم، کجا بکاریم و به چه میزان بکاریم. اما این نیاز به برنامه‌ریزی دارد. اینکه یک سال پیاز زیاد است و یک سال سیب‌زمینی، درد کهنه است و این را با داشتن برنامه می‌توان حل کرد. باید هیچ بذری زمین نرود مگر اینکه خریدارش مشخص باشد و این همان اجرای الگوی کشت است. برای عملیاتی کردن الگوی کشت ۱۳۲ همت نیاز است و این موضوع با حرف و شعار اجرایی نمی‌شود.»

چرا دیگر محصولات کشاورزی برگشت نمی‌خورد؟

وی درباره دیپلماسی اقتصادی گفت: «این مهم روشی برای پایداری تولید است. محصولات ما برگشت می‌خورد زیرا ما باید شرایط و مقررات کشورهای مقصد را رعایت کنیم. میزان باقیمانده آفت‌ها در محصولات کشاورزی را تراز کردیم و هم ترازی افت‌ها کمک کرد که اکنون دیگر محصولی برگشت نخورد.»

وی افزود: «انقلاب بزرگی در زمینهٔ محصولات کشاورزی در راه است‌. مهم است که اکنون خرما، کیوی و سیب و مرکبات با آنالیز صادر شود.»

در انتهای معاون وزیر جهاد کشاورزی از ورود آمار به این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد که از سال 1400 آمار به روز نشده‌ای وجود دارد که به‌زودی این آمار به روز شده و در دسترس قرار خواهد گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار