معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند عیار امنیتی کشور را بالا ببرند

وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دخیل می‌توانند با مدل‌سازی و امضای تفاهم‌نامه، برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی زمین و تسهیلات کم‌بهره در نظر بگیرند تا در نهایت به اقتدار و امنیت غذایی کشور کمک شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه خوب است هنرستان‌های کشاورزی مطابق اقلیم هر منطقه طراحی شوند، عنوان کرد که هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند عیار امنیتی کشور را بالا ببرند.

کد مطلب: ۱۳۱۰۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند عیار امنیتی کشور را بالا ببرند

شاهپور علایی‌مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت هنرستان‌های کشاورزی در شرایطی که موضوع امنیت غذایی در ایران و در دنیا مطرح است، گفت: «کشاورزی شغلی است که تلفیقی از علم، دانش و تجربه است و به همین دلیل اگر همه این‌ها کنار هم نباشند و تلفیقی از دانش بومی و تجربه ذی‌قیمت کشاورزان و همچنین مؤسسات دانش‌بنیان به کمک کشاورزی نیاید، قطعاً کشاورزی اقتصادی نمی‌شود.»

علایی‌مقدم اظهار کرد:‌ «وقتی ما از عوامل تولید، آب و خاک و بذر و نهال استفاده می‌کنیم تا تولید بیشتری داشته باشیم و عیار امنیتی کشورمان را بهبود ببخشیم، بهتر است در هنرستان‌های کشاورزی محور این باشد که کشاورزانی را به جامعه معرفی کنیم که دارای علم و سواد بیشتری باشند.»

75 درصد کشاورزان ما سوادشان در حد خواندن و نوشتن یا زیر آن است

علایی‌مقدم گفت:‌ «از حدود 4 میلیون و 200 هزار بهره‌برداری که در کشور فعالیت می‌کنند تنها 8 دهم درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند و 75 درصد کشاورزان ما سوادشان در حد خواندن و نوشتن ‌یا زیر خواندن و نوشتن است، به همین دلیل انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بستر تولید به کندی و با مشکلات بسیار زیادی انجام می‌شود. اگر ما در هنرستان‌های کشاورزی به سمت علمی کاربردی شدن برویم، هم اشتغال را تقویت می‌کنیم و هم تولید را بهبود می‌بخشیم. در نهایت امنیت غذایی کشور هم تضمین می‌شود.»

هرچه سطح سواد کشاورز بالاتر باشد اقتدار کشور بهبود پیدا می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: «این بستگی به فرهنگ قدیمی ما دارد که فکر می‌کنند باید کشاورز در روستا باشد و سطح سواد پایین داشته باشد کار کشاورزی معیشتی انجام دهد اما دنیا رویکردش تغییر کرده است و هرچه کشاورزان تحصیلات خوبی داشته باشند و در هنرستان‌های کشاورزی یا دانشگاه‌های علمی کاربردی کشاورزی تحصیل کرده باشند، قطعاً آثارش در عملکرد و تولید بالا می‌رود و اقتدار کشور بهبود پیدا می‌کند.»

علایی‌مقدم اظهار کرد: ‌«باید یک سیاست‌گذاری و مدل‌سازی در کشور انجام شود که هنرستان‌های کشاورزی به سیستم‌های تولیدی ما وصل شوند. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به کمک وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسات تحقیقاتی و وزارت تعاون و کار، مدل‌سازی کند. این نهادها می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه، برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی زمین و تسهیلات کم‌بهره در نظر بگیرند تا هم اشتغال تضمین شود و هم میانگین سطح سواد و مهارت کشاورزان ما بالا برود. خروجی این مهم این است که در نهایت به اقتدار و امنیت غذایی کشور کمک می‌شود.»

هنرستان‌های کشاورزی مطابق اقلیم هر منطقه طراحی شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه کشور ایران تنوع اقلیم زیادی دارد و تنوع محصولات زیاد است، اظهار کرد: «باید هنرستان‌های کشاورزی‌مان را مطابق با پتانسیل‌های هر منطقه طراحی کنیم. باید محتوای درسی هنرستان‌های کشاورزی مطابق با اقلیم و دانش بومی و الگوی کشت همان منطقه باشد. به همین دلیل اگر یکنواخت در همه هنرستان‌های کشاورزی یک درس داده شود، قطعاً کاربردش برای هر منطقه مناسب نیست. دانشگاه‌های علمی کاربردی یک رویکرد این‌چنینی دارند و دانشگاه فرهنگیان هم می‌تواند نسبت به پرورش نیروی انسانی و آموزگار بپردازد، به‌طوری‌که برای هر استانی متناسب با ظرفیت کشاورزی هر استان آموزش دهد و نهایت این‌ها به کمک بخش می‌آیند.»

وی افزود:‌ «فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها بیگانه با بخش کشاورزی هستند درحالی‌که رشته‌شان این است. زمانی از اراضی ملی و دولتی به شرکت‌های تعاونی و دولتی به فارغ‌التحصیلان‌شان زمین و تسهیلات می‌دادند و در طولانی‌مدت بعد از احیای زمین آن را واگذار می‌کردند. این ایده خوبی بود و برای هر دو طرف مفید بود.»

اقتصاد کشاورزی مغفول مانده است

علایی‌مقدم اظهار کرد: «نکته مهم دیگر که در بخش اقتصادی مغفول واقع شده، موضوع اقتصاد کشاورزی و مسائل پس از تولید است. هنرستان‌های ما به بحث اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی فرآوری و دسته‌بندی و همچنین مهارت تجارت در کشاورزی باید توجه کنند. وقتی اختلاف قیمت از بستر تولید تا سفره مصرف‌کننده را می‌بینیم دلیلش این است که کشاورزی اقتصادی نیست و مصرف‌کننده هم می‌گوید همه‌چیز گران است. حلقه‌ها و زنجیره‌های تولید باید در هنرستان‌های کشاورزی پر شود و الگوهای اقتصادی را ارائه دهند. در کشاورزی پایداری تولید متضمن تجارت خوب و صادرات است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار