معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

19 هزار تماس موفق با خط 1570 از سوی دانش‌آموزان ثبت شده است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در 3 ماهه گذشته حدود 19 هزار تماس از سوی دانش‌آموز، 5 هزار تماس از سوی والدین و 1500 تماس از سوی بستگان و درمجموع حدود 27 هزار تماس موفق با خط ملی 1570 جهت مشاوره تلفنی ثبت شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۲۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
19 هزار تماس موفق با خط 1570 از سوی دانش‌آموزان ثبت شده است

«اصغر باقرزاده» در برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو درباره خط ملی نماد 1570 اظهار کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن اهمیت بالایی در آموزش و پرورش دارد و اگر کسی دچار آسیب‌های اجتماعی شد توانمندسازی، درمان و جلوگیری از افزایش آن نیازمند فعالیت‌های مختلفی است.

وی افزود: مقدمه این فعالیت‌ها، موضوع تشخیص است که دریابیم آیا فرد در معرض آسیب‌های اجتماعی است یا دچار آن شده یا نه.

معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: تا پیش از راه‌اندازی سامانه 1570 خانواده‌ها، افراد و دانش‌آموزان با مراجعه حضوری یا به‌طور پراکنده با مراکز مشاره تماس می‌گرفتند که این مراکز، شماره واحدی نداشت و شماره آن در هر استان متفاوت بود. حدود یک سال است که معاونت پرورشی و فرهنگی با راه‌اندازی این خط، شناسایی آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با شماره 1570 در سراسر کشور ارتباط بگیرند و به نزدیکترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند. در پشت این خط، کارشناسانی از ساعت 8 صبح تا 8 شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند. این کارشناسان اگر فردی نیاز به مشاوره‌های دقیق‌تر و عمیق‌تر داشته باشد او را به مراکز حضوری ارجاع می‌دهند.

وی درباره اینکه آیا تماس با این سامانه هزینه مضاعفی دارد، گفت: ارتباط با خط 1570 هزینه بیشتر ندارد و هزینه ارتباط همان هزینه مصوب تلفن است لذا این خط هزینه درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد. البته تلاش داریم تا شماره 3 رقمی ایجاد شود و همین اندک هزینه تماس نیز رایگان شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فردی که با این خط تماس می‌گیرد باید حتما اولیای دانش‌آموز باشد، افزود: خیر؛ هر فردی می‌تواند با این خط تماس بگیرد و ارتباط برقرار کند. این فضا مهیا است که دانش‌آموز بتواند مسائل خود را با کارشناسان مطرح کند و در مورد مشکلات خود مشاوره بگیرد.

باقرزاده گفت: در گذشته این سامانه در 31 مرکز استان و شهر تهران برقرار بود که اکنون در 728 منطقه آموزشی راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: تعداد مشاوران ما کم است و سهمیه حضور در مدارس را برای خط نماد کم کرده‌ایم تا بتوانیم این خط را تقویت کنیم. باید 50 هزار مشاور داشته باشیم که اکنون 13 هزار و 800 مشاور داریم.

باقرزاده همچنین درباره برنامه‌های آموزشی برای مشاوران نماد تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی به‌روز می‌شود در گذشته شاید فقط بی‌تابی و خشونت جزء آسیب‌ها بود، اما اکنون مواجهه با آسیب‌هایی نظیر استفاده بیش از حد از فضای مجازی تخصص خاص خود را می‌طلبد، همچنین سطح فکر، علم و تفکر دانش‌آموزان متفاوت شده و ارتباط با آنان نیاز به مهارت جدید دارد لذا باید مشاوران هر روز خود را به‌روز کنند ما نیز آموزش حضوری و مجازی برای آنان مدنظر داریم و به صورت ماهانه با مشاوران در سراسر کشور هماهنگی‌هایی برقرار می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خبر داد: در 3 ماهه گذشته حدود 19 هزار تماس از سوی دانش آموز، 5 هزار تماس از سوی والدین، 1500 تماس از سوی بستگان و در مجموع حدود 27 هزار تماس موفق با این سامانه ثبت شده است.

وی تاکید کرد: باید با بچه‌ها گفت‌وگو کنیم، چرا که آنان باید نیازهای خود را در مسائل مختلف با پدر و مادر، مشاور، معلم و مربی و مدیر که افراد امینی هستند مطرح کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه اطلاع‌رسانی این خط به دانش‌آموزان نیز بیان کرد: رسانه ملی و تمام شبکه‌های تلویزیون و رادیو در این اطلاع‌رسانی به ما کمک کنند. در شبکه شاد نیز کانال‌های مختلفی داریم و موارد خط 1570 را به اطلاع دانش‌آموزان می‌رسانیم اما باید کلیپ‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه ساخته شود. باید برخی از پرسش‌های پرتکرار را احصا و برای آنان برنامه‌سازی کنیم که این موضوعات را از همکاران خدوم مان خواسته‌ام و در دستور کار قرار دارد.

باقرزاده با اشاره به اینکه سوالات مختلف دانش‌آموزان باید پاسخ داده شود، یادآور شد: اخیرا کانالی در شبکه شاد با عنوان کانال درنگ براساس سوالات و شبهات دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است و در آن کانال هر روز یک سوال پرتکرار را با پاسخ قرار می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار