دارنده مقام جهانی مسابقات یوسیمس در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

از مهارت آشپزی تا خبرنگاری و محاسبات ذهنی ریاضی

قم (پانا) - دارنده مقام‌های جهانی و کشوری مسابقات ذهنی ریاضی از ضرورت فراگیری انواع مهارت‌ها در دوران نوجوانی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۴۱۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
از مهارت آشپزی تا خبرنگاری و محاسبات ذهنی ریاضی

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مقطع عمر انسان محسوب می‌شود که بسیار مورد توجه بزرگان قرار گرفته است. هر آنچه که انسان در این دوران از علم و هنر و مهارت و اخلاق و گفتار پسندیده فرا گرفت، توشه راه او برای سال‌های آینده زندگی‌اش می‌شود و برعکس، هر آنچه که انسان در دوران نوجوانی غفلت ورزد، در آینده اصلاح آن سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود.

«سید ایلیا حجازی حسینی» یکی از نوجوانانی است که تصمیم گرفته از اوقات گرانبهای عمر خودش در راه خودسازی و کمال استفاده کند. متولد سوم خرداد سال 1388 در شهر قم، پدرش پزشک و مادرش معلم زبان انگلیسی است و هم‌اکنون در کلاس هشتم دبیرستان تیزهوشان میری ناحیه یک قم مشغول به تحصیل است. در ادامه گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

چه مهارت‌هایی را تاکنون فرا گرفته‌اید؟

در کنار درس، مهارت‌های خوشنویسی، مشاعره، محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه، بازیگری، سرود، و آشپزی را نیز فرا گرفته ام. البته مهارت خوشنویسی را از مادرم که استاد خوشنویسی هستند و نیز مهارت آشپزی را هم از ایشان آموخته‌ام. الان نیز به عنوان دانش آموز خبرنگار پانای قم مشغول فعالیت هستم.

در مورد رشته محاسبات ذهنی ریاضی بیشتر توضیح دهید.

ابتدا توسط یکی از دوستانم به نام امیر لطفعلی خانی که در رشته محاسبات ذهنی ریاضی یا یوسیمس کلاس می‌رفت، با این رشته آشنا شدم و چون علاقه داشتم چهار سال و نیم کار کردم و به تازگی حدود یک ماه قبل توانستم فارغ‌التحصیل شوم.

اولین مسابقاتی که در آن شرکت کردید چه بود؟

من در سال 1398 در مسابقات استانی شرکت کردم و رتبه دوم را بدست آوردم و در همان سال در مسابقات کشوری مقام اول و در مسابقات جهانی مقام قهرمانی را کسب کردم.

تاکنون در این رشته چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

من دارنده چهار مقام جهانی شامل یک مقام قهرمانی، دو مقام دومی و یک مقام سومی در مسابقات جهانی و سه مقام اول در مسابقات کشوری و یک مقام اول و یک مقام دوم در مسابقات استانی هستم.

به چه کشورهای سفر کرده‌اید؟

متاسفانه به خاطر شرایط کرونا فقط یک‌سال مسابقات حضوری بوده که به کشور کامبوج سفر کردم و بقیه مسابقات آنلاین و توسط کشور مالزی بوده اما به صورت غیرحضوری برگزار شد.

رمز موفقیت خودتان را در چه می‌دانید؟

تمام موفقیت‌ها و مقام هایم حاصل کمک‌های خداوند و تلاش و کوشش و کمک خانواده‌ام مخصوصا پدرم و مادرم بوده است.

با دشواری‌های درسی چگونه برخود می‌کنید؟

سعی می‌کنم با برنامه‌ریزی بتوانم همه درس ها را بخوانم و بحمدالله در این مسیر تاکنون موفق بوده ام.

برای کسانی که می‌خواهند وارد این راه بشوند چه توصیه‌ای دارید؟

معتقدم ذهن انسان مثل یک چتر است، هر چه بیشتر باز باشد، بهتر عمل می‌کند. پس در دوران نوجوانی مهارت‌های اخلاقی، علمی، گفتار، رفتاری، معنوی و .. خود را تقویت کنیم تا در زمینه‌های مختلف موفق شویم. البته در مورد رشته محاسبات ریاضی پیشنهاد می‌کنم در صورتی که پشتکار و تلاش زیادی دارند وارد آن شوند چون این رشته بسیار به تمرین و تلاش مستمر نیاز دارد.

چه توصیه‌ای به همسن و سالان خود برای کسب موفقیت در زندگی دارید؟

در کارها حتما باید برنامه‌ریزی داشته باشند، زیرا انسان بدون برنامه‌ریزی به هیچ موفقیتی نخواهد رسید و باید همیشه تلاش و کوشش و توکل بر خدا و امید به پیشرفت برای اعتلای میهن اسلامی را در خود تقویت کند.

دانش آموز خبرنگار: محمدرضا محسنی سیف آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار