در گفت‌وگو با پانا؛

مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضی: دائما به فکر فرار از کلاس بودم

تهران (پانا) - یک مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضی (IMC و WMC) عنوان کرد پیش از شرکت در این مسابقات خسته می‌شده و دائما به فکر فرار از کلاس بوده است. وی معتقد است، گذر زمان ثابت می‌کند تمام تلاش‌ها نتیجه‌بخش بوده است.

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضی: دائما به فکر فرار از کلاس بودم

همه ما در زندگی با افرادی ملاقات داشته‌ایم که معمولا در تمامی امور موفق عمل می‌کنند؛ اگر خوب تامل کنیم در می‌یابیم این افراد در زندگی خود علاوه بر داشتن اهداف مشخص، برنامه‌ای درست و دقیق با در نظر گرفتن ساعات تفریح و کار به‌صورت مناسب برای رسیدن به هدف دارند و با انگیزه و پشتکار در رسیدن به این هدف به برنامه خود عمل کرده، ناامید نشده و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

ماهان سیفی، مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضی در گفت‌و‌گو با پانا در رابطه با زمان شروع مسیر خود بیان کرد: «من از دوره ابتدایی استعداد خودم را در ریاضی توسط معلمم کشف کردم و به جهت تلاش‌های مستمر و حمایت خانواده برای شرکت در مسابقات جهانی ریاضی انگیزه گرفتم و به‌دلیل حمایت‌های یکی از اساتید بزرگوارم، استاد رسول‌زاده برای شرکت در مسابقات جهانی انگیزه زیادی گرفتم.»

وی در رابطه با انتظار از خودش در زمان شرکت در آزمون بیان کرد: «زمانی که در آزمون شرکت کردم به‌دلیل میزان آمادگی نسبی‌ام توقع مدال داشتم، ولی هیچوقت به فکر مدال جهانی و شرکت در این مسابقات نیفتادم. زمانی که در این مسابقات مدال کسب کردم هم خیلی متعجب و هم خیلی هیجان زده شدم.»

این مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضیات IMC و WMC با اشاره به اینکه هر شخصی در زمان شرکت در یک رقابت جدی ممکن است دچار ناامیدی شود، گفت: «در مسیر مسابقات بسیار ناامید می‌شدم. همیشه به دلیل اینکه در اکثر روزهای هفته سر کلاس بودم، در حالی که هم سن و سال‌هایم مشغول تفریح بودند ناامید و خسته می‌شدم و دائما به فکر فرار از کلاس بودم، ولی گذر زمان به من اثبات کرد که تمام تلاش‌هایم نتیجه‌بخش بوده است.»

سیفی که علاوه بر حوزه مسابقات جهانی ریاضی، در حوزه روانشناسی نیز فعالیت دارد در زمینه ارتباط این دو امر به یکدیگر اظهار کرد: «به نظر بنده انسان همواره در حال تلاش برای کشف اسرار آفرینش است. ریاضی‌، دانش طبیعت و روان‌شناسی، دانش برقراری ارتباط با یکدیگر است. هر دو از بنیادی‌ترین نیاز‌های هر انسان برای زیستن است و چه بهتر که در این مورد مطالعه‌های موردی نیز انجام شود و دانش انسان کامل شود. من همیشه از علم روان‌شناسی خوشم می‌آمد نه فقط به‌دلیل ذات این دانش بلکه به علت مطالب و ویژگی‌های آن از جمله مشکلات رفتاری و ناهنجاری‌های اجتماعی.»

سیفی با بیان اینکه در کنار فعالیت‌های خود در حوزه آموزشی در برنامه روزانه‌اش سایر فعالیت‌ها را نیز گنجانده بیان کرد: «در کنار درس، فعالیت‌های ورزشی و هنری از جمله والیبال، فوتبال، شطرنج و موسیقی تنبک را دنبال می‌کنم که به نظر خودم از جمله ورزش‌های مفید هم برای سلامتی بدن و هم برای سلامتی ذهن هستند.»

این مدال‌آور مسابقات جهانی ریاضی در پایان خطاب به همسالان نوجوان خود گفت: «اول فکر کنید و سپس عمل کنید. به نظر من فکر کردن بسیار مهم است. شاید دقت کرده باشید زمانی که شما کاری را بدون فکر کردن انجام می‌دهید هیچگاه آن کار درست از آب در نمی‌آید. اگر شما نسبت به کاری خوب فکر کنید و تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیرید احتمال شکست شما مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و همیشه سربلند بیرون می‌آیید، ولی فکر کردن به تنهایی کافی نیست. همیشه زمانی که شما فکری می‌کنید تا به عمل نرسد فقط در ذهن شما است. شما اول باید فکر کنید و سپس فکر خود را اگر فکر خوبی بود عملی کنید وگرنه شما صدها سال هم فکر کنید و عمل نکنید نتیجه‌ای نمی‌گیرید. در نهایت اینکه در ناامیدی بسی امید است/ پایان شب سیه سپید است.»

* دانش‌آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار