دستور استاندار برای پیشی گرفتن بر دیگر استان ها در رقابت ساخت واحد های مسکونی

ماراتن ساخت مسکن در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - استاندارخراسان جنوبی گفت یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران استانی پرداختن به مسایل مرتبط با نهضت ملی مسکن است و باید ماراتن ساخت مسکن در این استان آغاز شود.

کد مطلب: ۱۳۴۰۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ماراتن ساخت مسکن در خراسان جنوبی

جواد قناعت در شورای مسکن استان تاکید کرد: مسکن از نیازهای مهم مردم و تقاضای مسکن ملی در استان خراسان جنوبی بیش از استان‌های برخوردار است پس مردم به کمک و حمایت دولت نیاز دارند از این رو دراین مسیر تلاش همه‌جانبه همه دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیاز است تا بتوانیم عملکرد موفقی در این زمینه داشته باشیم.
وی افزود: باید خراسان جنوبی در ساخت مسکن روستایی و شهری قوی عمل کند چون سرعت عمل در کار و رقابت بین استان‌ها اهمیت دارد و مسکن نیاز مردم و شعار محوری دولت است.

وی گفت: یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم تامین مسکن اقشار متوسط و کم‌درآمد است از همین رو جلسات شورای مسکن سطوح ملی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود و موضوع محوری این شورا همواره نهضت ملی مسکن است.

نزول رتبه مسکن استان

وی ادامه داد: نزول رتبه استان در ساخت مسکن به خاطر منازل روستایی بوده بنابراین برنامه دولت باید در استان با جدیت دنبال و مسکن ویژه دیده شود چون برای دولت هم موضوع کلیدی و حساس است.
وی ادامه داد: بانک‌ها نیز به لحاظ نقدینگی حوزه مسکن فعال‌تر می‌شوند و شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان از این محل می‌توانند رونق بگیرند به علاوه رقابتی بین ۳۱ استان کشور در ساخت مسکن وجود دارد و انتظار می‌رود مدیران در همه حوزه‌ها پای کار باشند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: مقاوم‌سازی مسکن روستایی هم اهمیت دارد و باید به‌طور ویژه به آن پرداخته شود.

گام اول مقاوم سازی 4 هزار واحد
وی از شهرداری‌ها و موسسه عمران بسیج که در آماده‌سازی اراضی نهضت ملی مسکن همکاری داشتند تشکر کرد و ادامه داد: بانک‌ها تاکنون علیرغم کمبود نیروی انسانی و نقدینگی همراهی خوبی داشتند و تا پایان بهمن برای انعقاد قرارداد مقاوم‌سازی مسکن روستایی تا سقف چهار هزار واحد همکاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین زیرساخت در سایت‌های نهضت ملی مسکن باید متناسب با واگذاری اراضی و آغاز ساخت و ساز باشد زیرا عقب ماندگی در این زمینه تبعات دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: ورود بانک‌های استان به تسهیلات مسکن از عملکردهای مورد انتظار است که در سایر استان‌ها بیشتر به آن توجه می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده، نبود تامین منابع بانکی را از مهمترین موضوعات مربوط به مقاوم‌سازی منازل روستایی ذکر کرد و افزود: در زلزله بشرویه آسیب جدی به منازل روستایی وارد شد که اگر مقاوم‌سازی شود بخش عمده ای از دغدغه‌ها رفع خواهد شد.

وی گفت: خوب است که منابع بانکی در ارتباط با امنیت و ایمنی مردم استفاده شود و اگر نتوانیم در فرصت پیش رو این منابع را جذب کنیم استان‌های دیگر از این ظرفیت استفاده خواهند کرد لذا بانک‌ها از ظرفیت در اختیار برای مقاوم‌سازی منازل روستایی همکاری کنند.

برنامه سالانه بانکی برای مقاوم سازی

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در گام اول انعقاد قرارداد از سوی بانک‌ها اهمیت دارد که باید براساس سهمیه توزیع شده اقدام کنند و براساس قانون، بنیاد مسکن موظف است سالانه ۱۰ درصد منازل روستایی را مقاوم‌سازی کند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت منابع بانکی برای پرداخت بهتر تسهیلات افزود: انبوه‌سازان و پیمانکاران غیربومی که برنده مناقصات شده و اقدام به ساخت و ساز در استان می‌کنند باید ملزم شوند که منابع بانکی خود را در استان متمرکز کنند.

او بر سرعت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و گاز در سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز تاکید کرد و گفت: برنامه اجرایی و عملیاتی از سوی وزارتخانه‌های مربوطه باید مشخص شود تا خدمات زیربنایی معطل نماند.

عباس‌زاده افزود: سرعت ساخت مسکن در این زمینه قدرت چانه‌زنی در سطح کلان کشور را افزایش می‌دهد و از آنجایی که اغلب واحدها به صورت ویلایی ساخته می‌شود دستگاه‌های خدمات‌رسان نباید دچار تعلل و کم‌کاری شوند.

39 هزار واحد نامقاوم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: براساس آخرین آمار ۳۹ هزار و ۷۹۵ واحد مسکونی نامقاوم در خراسان جنوبی داریم که ۴۴ درصد کل واحدهای روستایی استان را می‌شود.

قاسم تنها افزود: براساس آخرین آمار ۸۸ هزار و ۸۳۵ مسکن روستایی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۴۹ هزار و ۴۰ واحد تاکنون مقاوم‌سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: بنابراین ۵۵.۲ درصد منازل روستایی در این استان مقاوم‌سازی شده که سه درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مقاوم‌سازی در شهرستان‌های فردوس، سربیشه، درمیان، خوسف و قاینات کمتر و در شهرستان‌های نهبندان، طبس و زیرکوه به خاطر حوادثی که در گذشته رخ داده، بیشتری انجام شده است.

وی گفت: سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ مورد تسهیلات به استان ابلاغ شد و ۲ هزار و ۸۹۲ فقره تسهیلات اعطا شده است امسال هم سه هزار و ۴۲۵ مورد تسهیلات ابلاغی داشتیم که باید بانک‌ها با انعقاد قرارداد در جذب این منابع تا پایان بهمن همکاری کنند.

خطر سرریز تسهیلات به دیگر استان ها

وی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد برای مقاوم‌سازی منازل روستایی اهمیت زیادی دارد که اگر این سهمیه را نتوانیم جذب کنیم تسهیلات به استان‌های دیگر سرریز خواهد شد.

تنها بیان کرد: هزار و ۸۰۰ واحد امسال به بانک‌ها معرفی شده که هنوز موفق به انعقاد قرارداد نشده اند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بانک مرکزی سهمیه هر بانک را برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن مشخص کرده از همین رو سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی ابلاغ شده است.

محمدعلی زرنگ افزود: در مهلت قانونی تسهیلات جذب می‌شود و نگرانی از لحاظ برگشت اعتبارات نیست.

وی عنوان کرد: ۱۶ هزار نامه درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه نیز از محل سفر رئیس جمهوربه استان ارجاع شده و حجم درخواست‌ها از شبکه بانکی بیش از توان نیروی انسانی بوده با این وجود بالغ بر ۱۰۵ درصد تسهیلات ابلاغی در شبکه بانکی استان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه رتبه پنجم پرداخت تسهیلات در کشور را داریم افزود: استان‌های برخوردار کمترین متقاضی تسهیلات از بانک را دارند اما در خراسان جنوبی ۱۱۵ درصد منابع بانکی صرف تسهیلات می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار