دبیرجامعه شناسی دبیرستان باهنر ناحیه ۲کرج در گفت‌وگو با پانا:

هوش هیجانی توانایی‌هایی است که هیجانات را در خود و دیگران تشخیص می‌دهد

کرج‌ (پانا) - دبیرجامعه شناسی دبیرستان باهنر ناحیه ۲کرج عنوان کرد هوش هیجانی توانایی‌هایی است که به افراد کمک می‌کند هیجانات را در خود و دیگران، تشخیص داده و تنظیم کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۹۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
هوش هیجانی توانایی‌هایی است که هیجانات را در خود و دیگران تشخیص می‌دهد

راضیه یعقوب تنها دبیر جامعه شناسی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در گفت گو با پانا بیان کرد: «هوش هیجانی در هیچ مدرسه‌ای آموزش داده نمی‌شود و به همین دلیل عموم مردم در زندگی بهای سنگینی را بابت رفتارهای نابالغ خودشان متحمل می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین فواید هوش هیجانی این است که قدرت تصمیم گیری فرد را بالا می برد. اگر شخص در یک موقعیت چالش برانگیز قرار بگیرد، زمانی می تواند بهترین تصمیم را بگیرد که احساسات خود و دیگران را درک کند. همه ما در طول روز با آدم های زیادی سر و کار داریم. اگر نتوانیم درک درستی از احساسات دیگران داشته باشیم یا نتوانیم هیجانات خودمان را کنترل کنیم، قطعا به مشکل برمی خوریم. اگر روزها در حال دعوا و کشمکش باشیم اول از همه به خودمان آسیب می زنیم و بعد به اطرافیانمان. پس باید بتوانیم هوش هیجانی خود را بالا ببریم و کنترل آن را به دست بگیریم تا زندگی بهتری داشته باشیم.»

وی افزود:«یکی از مهم ترین راه های افزایش هوش هیجانی در دانش آموزان تمرین رسیدن به خودآگاهی است. وقتی مشغول کاری هستید، بدانید دقیقا چیکار می کنید. یا اینکه بدانید وقتی کاری را انجام می دهید چه احساسی نسبت به آن دارید. شاید بنظرتان مهم نباشد اما بیشتر اوقات نمی دانیم دقیقا چه کار می کنیم. مثلا تلویزیون می بینیم، با دوستمان صحبت می کنیم، به گوشی نگاه می کنیم. جواب پیام می دهیم و به خیلی از این رفتارها اصلا فکر نمی کنیم و به صورت اتوماتیک آنها را انجام می دهیم. قدم اول برای رسیدن به خودآگاهی حذف عواملی است که حواس شما را پرت می کند. مثل گوشی موبایل. صدای بلند موسیقی و... گاهی سعی کنید به خودتان و احساساتتان فکر کنید. مثلا در مسیر خانه تا مدرسه به احساس هایی که در طول روز تجربه کرده اید فکر کنید. سعی کنید بفهمید چه احساسی را بیشتر تجربه کرده اید. ترس، خشم، اضطراب؟ خود آگاهی یعنی شناخت روند تفکر. این خودآگاهی به شما کمک می کند تا احساساتی را که بیشتر تجربه می کنید بشناسید و به دنبال علت آن باشید. نقاط قوت و ضعف خودتان را پیدا می کنید. مثلا اگر در طول روز خیلی احساس خشم را تجربه کردید، وقتی به علت های آن فکر می کنید شاید متوجه شوید خیلی وقت ها مقصر خود شما بودید یا برداشت منفی از رفتار دوستان یا خانواده‌تان داشته اید.»

یعقوب تنها اضافه کرد: «ما اغلب سبک زندگی شلوغ و گیج‌کننده‌ای داریم که به‌راحتی می‌تواند سبب گم شدن احساساتمان شود. برای ارتباط مجدد با احساسات خود، باید چند مقطع خاص در طول روز را مشخص کنیم. چند نفس عمیق بکشید و توجه کنید که چه احساسی دارید که آن احساس، به‌عنوان یک حس فیزیکی در کدام قسمت بدن شما نمایان می‌شود و هرچه بیش‌تر تمرین کنید، بیش‌تر روی آن تسلط پیدا می‌کنید.»

این جامعه شناس عنوان کرد: «افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌توانند برای احساسات خود برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها مدت زمان مشخصی را در طول روز به احساسات خود اختصاص می‌دهند. اگر می‌خواهید آگاهی احساسی خود را افزایش دهید، بیشتر با افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند ارتباط برقرار کنید؛ زیرا این افراد به شما کمک می‌کنند بدن و ذهن خود را به درستی مدیریت کنید. انسان‌ها به صورت ذاتی و بدون اینکه خود متوجه باشند، سعی می‌کنند شبیه افرادی باشند که بیشتر با آن‌ها معاشرت دارند. وقتی در شرایط و موقعیت تنش زا قرار می گیرید، قبل از اینکه اقدامی انجام دهید، یک لحظه مکث کنید و از خود بپرسید در این موقعیت بهترین واکنش چیست؟ مکث کردن قبل از هر گونه واکنش هیجانی، باعث می شود تا ذهن بتواند خود را به خوبی مدیریت کند و بخش منطق مغز اجازه تصمیم گیری داشته باشد. برای مثال اگر در حال مشاجره با اطرافیان هستید، یک لحظه مکث کنید و از خود بپرسید بهترین واکنش در این لحظه چیست؟با انجام این اقدام، شما با تعجب خواهید دید لحن تان از حالت تهاجمی به حالت تعاملی تغییر وضعیت می دهد راه های مدیریت هر کدام از هیجان های خود را یاد بگیرید و دقت کنید هر کدام از آنها در کدام موقعیت بیشتر خود را نشان می‌دهند تا توانایی مدیریت بهتری روی آنها داشته باشید.»

وی اظهار کرد: «یکی دیگر از راهکارهای افزایش هوش هیجانی بررسی موضوعات و اتفاقات مختلف از دیدگاه‌های متفاوت است. ساده‌ترین راه برای به دست آوردن دیدگاهی متفاوت، این است که خود را به‌جای شخص دیگر قرار دهیم و اتفاقی که می‌افتد را از دیدگاه او نگاه کنیم. نمی‌توانید بگویید کدام دیدگاه درست یا کدام دیدگاه غلط است؛ اما می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید یا در تصمیم‌گیری به دیگران کمک کنید. نظر دیگران را نیز درباره شخصیت خود بپرسید؛ زیرا دیدگاه دیگران نسبت به شما، با آن چیزی که خودتان می‌بینید متفاوت است. برای مثال می‌توانید از دوستان و همکاران بپرسید واکنش شما زمانی که آن‌ها هیجان‌ زده می‌شوند چگونه است. پاسخ‌هایی که از آن‌ها دریافت می‌کنید به شما کمک می‌کند خود را بهتر بشناسید.»

یعقوب تنها ایجاد انگیزه را یکی دیگر از راه های تقویت هوش هیجانی در دانش آموزان دانست و گفت: «خیلی وقت ها کاری را آنقدر با اشتیاق انجام می دهیم که متوجه گذشت زمان نمی شویم. این همان انگیزه ای است که ما را به سمت انجام کاری هدایت می کند. خیلی وقت ها باید کاری را شروع کنیم تا انگیزه ادامه آن را داشته باشیم.»

دانش آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار