فاطمه رجب زاده*

مدیریت بحران سرما!

یک هفته‌ای است که افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی ، روال زندگی مردم را تغییر داده، این طور که معاون استاندار پیش‌بینی کرده تا نیمه دوم بهمن، دمای هوا زیر صفر درجه می‌ماند و اگر این پیش‌بینی کمی زودتر از ناحیه مقامات تصمیم‌گیرنده متولی در پایتخت انجام می‌شد، حالا شاید اوضاع بهتری در مدیریت بحران سرما داشتیم.

کد مطلب: ۱۳۳۹۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت بحران سرما!

بر اساس این پیش بینی زندگی زیر صفر درجه نه تا نیمه بهمن که بعد از آن هم برای بسیاری از اقشاری که این روزها اقتصاد زندگی شان از این شرایط متاثر شده ادامه خواهد داشت.

همان طور که مسئولان استان خراسان جنوبی همواره تاکید دارند رسانه ها امیدآفرینی کنند و از این دست توصیه ها، دست کم حالا باید بپذیرند که برای رفاه حداقلی مردم این منطقه مطالبه گر باشند، مانند خواسته استاندار در این شرایط اضطرار از وزیر نفت برای اتصال به خط انتقال گاز جنوب که البته باید پیش از این و توسط دیگر استانداران عملی می شد. انتظار می رود نمایندگان استان هم، مقامات پایتخت نشین مدیریت بحران را زیر سوال ببرند و از آنها بخواهند خسارتی را که به مردم این منطقه با سهل انگاری و انجام ندادن عمل به موقع وارد کردند، جبران کنند.

اینکه مسئولان استان ما تلاش کنند گاز خانه ای قطع نشود، هر چند قابل تقدیر است، آن هم در این شرایط وخیم تحمیل شده و مشاهده وضعیت اسف بار دیگر استان ها، اما واقعیت را باید پذیرفت، تعطیلی شهرک های صنعتی، قطع گاز کسبه، تعطیلی ادارات و ... همه این ها یعنی اقتصاد ضعیف این منطقه برای مدتی به کما می رود و تاثیر این خواب اجباری به همین روزها ختم نمی شود.
هر چند افت شدید فشار گاز، قطعی گاز پراکنده در بخش‌هایی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، طبس، بشرویه، نهبندان و بیرجند برای هزار و ۹۰۰ خانوار را به صورت موقتی در روزهای اول هفته سبب شد اما تلاش های موثر مسئولان و ماموران محلی شرکت گاز، مردم را برای وصل گاز، چندان منتظر نگذاشت.
به نقل قول ثبت شده از استاندار استناد می کنم که «صبح یکشنبه فشار گاز در ورودی استان و شهر خضری دشت بیاض ۱۷۳ پی اس آی و در انتهای خط و شهر طبس ۶۰ پی اس آی بود که این نشان می‌دهد وضعیت مطلوبی نداریم» یا این جمله او « فشار گازی که از خراسان رضوی وارد خراسان جنوبی می‌شود باید بالای ۶۰۰ پی. اس. آی باشد اما الان ۱۷۸ است»
این اطلاعات نشان از وخامت اوضاع دارد، نشان از یک بحران و بحران ها همواره با اعتبارات و تسهیلاتی جبران می شود. در واقع این هم از وظایف ستاد مدیریت بحران است. مثل حوادث غیرمترقبه دیگر که باید جبران شود این هم باید برای مردم جبران شود.
در خبرهای دیروز، استاندار از تسهیلات و حمایت هایی گفته بود که به دلیل بروز این شرایط قرار است برای واحد های تولیدی و کسبه در نظر گرفته شود. همچنین قول وزیر نفت برای پرداخت قبض مشترکان غرب استان، حال آنکه این شرایط تمامی نقاط استان را تحت تاثیر قرار داده و مثلا فقط گاز شهرک های صنعتی یا کسبه غرب استان قطع نیست.
اما این ها کافی نیست،لازم است مسئولان استان خسارت این وضعیت به شهروندان در حوزه های مختلف را شناسایی کنند و در صدد جبران برآیند. اگر برای پاسخگویی احساس مسئولیت کنند، این فرهنگ بین مسئولان نهادینه می شود که باید کم کاری هایشان را جبران کنند.

*کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار