اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

موج سرما و یخبندان در کشور

تهران (پانا) - 360 شهرستان در کشور درگیر سرما و یخبندان هستند و برخی استان‌ها نیز کاهش 15 درجه‌ای را دما را تجربه می‌کنند. سازمان هواشناسی نیز از ورود سامانه جدید بارشی از اوایل هفته آتی به کشور خبر داده است.

کد مطلب: ۱۳۳۸۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
موج سرما و یخبندان در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۷۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۷۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۶ هزار و ۵۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۳۲۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۳۳۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۲۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۴۹۱ دُز رسید.

نقشه کرونایی شهرهای کشور

بر این اساس در هفته‌ای که گذشت، هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

موج سرما در کشور

در هفته‌ای که گذشت بیش از 20 استان کشور و 360 شهرستان درگیر برف و کولاک شدند و دما در برخی استان‌ها تا 15 درجه کاهش یافت به‌طوری که شهرستان سراب دمای منفی 23 درجه را تجربه کرد. در عین حال مدارس و ادارات بسیاری از استان‌ها در پی سرما و یخنبندان تعطیل شد. همچنین در استان تهران نیز به‌دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز ادارات تعطیل شد. این در حالی است که تمامی دستگاه‌های امدادی در پی بارش برف در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

تشکیل شعبه ویژه برخورد با ترک فعل دستگاه‌های اجرای‌ قانون هوای پاک

به‌دنبال تداوم آلودگی هوا در تهران، موضوع ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت و در هفته‌ای که سپری شد خبر آمد که علی صالحی، دادستان تهران از شعبه ویژه برخورد با ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون مذکور خبر داده و اعلام کرد که در صورت مشاهده تخلف و جرایم با ترک فعل کنندگان این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

جمع‌آوری معتادان متجاهر سرعت گرفت

جمع‌‌آوری معتادان متجاهر یکی از اقداماتی است که از سوی شهرداری تهران دنبال می‌شود. بر این اساس سامانسراهایی نیز برای ساماندهی این افراد در نظر گرفته شده است. در هفته‌ای که گذشت علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اعلام اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در پایتخت سرعت گرفته است، گفت: شهرداری تهران در حوزه نگهداری معتادان متجاهر تعهدی 5 هزار نفری دارد که در حال انجام است.

افزایش 35 درصدی وام ازدواج

در هفته‌ای که گذشت، لایحه بودجه سال 1402 از سوی دولت به مجلس تقدیم شد. همواره یکی از موارد مهم در بودجه در حوزه اجتماهی بحث رقم وام ازدواج است که حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان گفت: پرداخت وام‌های ازدواج از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵درصد افزایش یافته و تاکنون ٧۴٠ هزار نفر هم موفق به دریافت وام ازدواج شدند.

توقف حکم اعدام محمد بروغنی

در هفته‌ای که سپری شد، قوه قضاییه از توقف حکم اعدام محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. بر این اساس، تقاضای اعاده دادرسی متهم محمد بروغنی نسبت به رأی صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی مجدد و بررسی تقاضای ثبت شده توسط وکیل وی از دادگاه مربوطه مطالبه شده است.

اجرای حکم اعدام۲ تَن از عوامل شهادت «سید روح‌الله عجمیان»

دوازدهم آبان ماه بود که تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج - قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند. در حوادث این روز، سیدروح‌الله عجمیان یکی از حافظان امنیت مظلومانه به شهادت رسید. در پی این حادثه تلخ و ناگوار، بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرایم خاص کرج تشکیل و بازپرس مربوطه دستورات قضایی لازم را جهت شناسایی و بازداشت متهمان به اداره کل اطلاعات استان البرز صادر می کند. در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و در تاریخ ۹ آذر جلسات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری یک استان البرز برای رسیدگی به اتهام افراد دخیل در شهادت روح الله عجمیان و حوادت آن روز بهشت سکینه کرج آغاز شد. محمد مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، عوامل اصلی جنایتی که منجر به شهادت سیدروح‌الله عجمیان شد در هفته‌ای که گذشت به دار مجازات آویخته شدند.

صدور حکم دادگاه بدوی تبعه بلژیک

دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای 4 عنوان اتهامی تبعه بلژیک که چندی پیش دستگیر شده بود حکم بدوی صادر کرد. بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران الیویر وند کاستیل، فرزند برنارد، متولد سال 1981 با 4 عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه شده است که در پایان دادگاه انقلاب اسلامی تهران در هر 4 عنوان اتهامی وی را مستحق مجازات دانسته است. بر اساس کیفرخواست صادر شده الیویر وند کاستیل متهم بوده است به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ 500 هزار دلار و پولشویی به همین میزان.

صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری

علیرضا اکبری مدتی قبل در پی جاسوسی علیه کشور دستگیر شد. برهمین اساس و پس از تشکیل پرونده قضایی برای متهم و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار شد و بر اساس مستندات متقن موجود در پرونده، این فرد به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد. در پی اعتراض متهم و فرجام خواهی وی، پرونده دوباره در دیوان عالی کشور بررسی شد و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام خواهی، دادنامه اولیه را ابرام و حکم اعدام اکبری را تایید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار