نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا

بیشترین خانه خالی در کدام مناطق تهران است؟

وزارت راه و شهرسازی آمار خانه‌های خالی را بدهد

تهران (پانا) - نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید آمار دقیق خانه‌های خالی را به تفکیک منطقه اعلام کند عنوان کرد که ظاهراً بیشترین خانه‌های خالی در مناطق لوکس نشین تهران است.

کد مطلب: ۱۳۳۳۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین خانه خالی در کدام مناطق تهران است؟

اعظم پویان - ماجرای خانه‌های خالی کلاف سردرگمی شده که حتی موضوع مالیات بر خانه‌های خالی هم نتوانست آن را باز کند. یکی از موضوعات پرابهام این ماجرا نبود آمار دقیق از تعداد خانه‌های خالی در تهران و استان.هاست. عددهای پراکنده‌ای درباره تعداد خانه‌های خالی نقل‌قول می‌شود. آخرین آمار رسمی از حجم خانه‌های خالی مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال 95 است که عدد 11.6 درصد اعلام شده بود. تعداد واحدهای خالی در سال 90، یک‌میلیون و 663 هزار و در سال 95 به 2میلیون و 587هزار واحد افزایش یافت، اما از آن زمان تا به حال عددهای دیگری عنوان شده که چندان دقیق نیست.

وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که مدتی قبل از طریق راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد. با این حال به نظر می‌رسد این روند موفقیت‌آمیز نبوده است.

اخیراً داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با خود اظهاری نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد. به گفته وی، تاکنون ۵۲۰ هزار رکورد خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شده که از این میزان ۲۱۶ اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است.

موضوع مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که این خانه‌های خالی در کدام مناطق شهر تهران یا استان‌ها قرارگرفته‌اند که اگر این موضوع روشن شود قطعاً برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سامان دادن به مسئله خانه‌های خالی امکان‌پذیر می‌شود.

در جنوب شهر هم خانه خالی داریم

ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره توزیع جغرافیایی خانه‌های خالی در مناطق مختلف تهران گفت: «بیشترین خانه‌های خالی در مناطق لوکس‌نشین است اما به این معنی نیست که ما در جنوب شهر خانه خالی نداشته باشیم.»

وی افزود: «آنچه باید موردتوجه قرار گیرد این است که خانه خالی فقط منحصر به خانه مسکونی نیست بلکه خانه‌های شهرهای زیارتی یا ویلاهای شمال کشور هم هست که مردم برای زیارت یا تفریح به شهر موردنظر می‌روند و از آن خانه‌ها استفاده می‌کنند.»

آمار دقیقی از توزیع خانه‌های خالی در تهران نداریم

نایب‌رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از توزیع خانه‌های خالی در تهران وجود ندارد، اظهار کرد: «اینکه بدانیم در هر منطقه‌ای از تهران چه تعداد خانه خالی وجود دارد کمک می‌کند تا اگر برنامه‌ریزی برای ساماندهی به این موضوع وجود دارد به سرانجام خوبی برسد اما مسئله اینجاست که آمار همه این‌ها به تفکیک اعلام نمی‌شود.»

وزارت راه و شهرسازی آمار خانه‌های خالی را بدهد

وی افزود: «اعلام آمار خانه‌های خالی به تفکیک منطقه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید اعلام شود و مشخص شود چه تعداد خانه‌های خالی در روستاها یا شهرهای مختلف وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار