شهردار شیراز:

بافت تاریخی و فرهنگی شیراز ارزشمندترین سرمایه معنوی شهر است

شیراز (پانا) - شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز با اشاره به اینکه در یک‌سال گذشته ۲۷ پروژ ه با ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسیده است در خصوص پروژه‌های در حال اجرا در این منطقه گفت ۲۱ پروژه با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان در حال اجراست که از جمله می‌توان به بهسازی و کف سازی گذر شیخ روزبهان، عملیات بهسازی سراهای احمدی، کف‌پوش گذر مطهری و فرعی‌های آن، فاز ۲ محله سنگ سیاه، سنگ فرش محله دروازه شازده، مرمت و کف‌سازی فرعی‌های محله لب آب، فرعی‌های محله اسحاق بیگ اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد

علی مصلی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران، بافت تاریخی و فرهنگی را از سرمایه‌های شیراز برشمرد و افزود: اگر به دنبال مفاهیم ارزشمند و هویتی شیراز هستیم، این مهم با احیای بافت و برگشت ارزش‌ها ممکن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بافت تاریخی و فرهنگی شیراز ارزشمندترین سرمایه معنوی و کالبدی این کلانشهر و کشور است، گفت: این منطقه می‌تواند به یکی از اهداف و مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شود و هر گردشگر، زائر و مسافری که به شیراز سفر کند، از محدوده بافت ارزشمند تاریخی شیراز بازدید خواهد کرد.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز، قرار داشتن حرم‌های شریف امامزادگان، به ویژه حضرت شاهچراغ(ع)، سایر اماکن مذهبی و بناهای تاریخی و فرهنگی و گردشگری و جاذبه‌های منحصر به فرد در این محدوده را از جمله قابلیت‌های این منطقه دانست و افزود: در بازدیدی که تیمی از کارشناسان از بافت‌های تاریخی سایر کلانشهرها داشتند، همگی به ظرفیت‌های ویژه این منطقه در شیراز اذعان کرده‌اند.

وی با اشاره به تخفیف‌های در نطر گرفته شده برای عوارض نوسازی و ساخت در بافت تاریخی گفت: تا ۵ دی ماه ۲۰ درصد، از ۶ تا ۱۵ دی ماه ۱۵ درصد و از ۱۵ دی ماه تا پایان اسفند ۱۲ درصد تخفیف برای منازل در نظر گرفته شده است.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز همچنین از ارائه مشاوره حقوقی رایگان به ویژه در رابطه با وضعیت اسناد مالکیتی خبر داد و اعلام کرد که ١٣ پروژه از مجموع پروژه‌های اجرایی در این منطقه به پروژه‌های محرومیت زدایی اختصاص داده شده که اعتباری بالغ بر ٣٩ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها در سه محله محله سنگ سیاه، محله هجرت و تیموری و محله بالاکف و لب آب پیش‌بینی شده است.

مصلی‌نژاد، برگرداندن امید به زندگی به ساکنان بافت و تبدیل این منطقه به موزه شهر را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: این اقدامات انگیزه و امید به زندگی و سکونت در بافت را در بین ساکنین بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۲۷ پروژ ه با ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسیده است، در خصوص پروژه‌های در حال اجرا در این منطقه گفت: ۲۱ پروژه با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان در حال اجرا است که از جمله می‌توان به بهسازی و کف سازی گذر شیخ روزبهان، عملیات بهسازی سراهای احمدی کف‌پوش گذر مطهری و فرعی‌های آن، فاز ۲ محله سنگ سیاه، سنگ فرش محله دروازه شازده، مرمت و کف‌سازی فرعی‌های محله لب آب، فرعی‌های محله اسحاق بیگ اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه شهرداری منطقه ۸ شیراز که بافت تاریخی، فرهنگی شهر را در بردارد با ۳۶۰ هکتار مساحت، یکی از بزرگترین کارگاه‌های عمرانی شهر است، گفت: در همین راستا علاوه بر موارد و پروژه‌های در دست اجرا، ۲۶ پروژه با ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز در حال انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد هستند؛ که از جمله احداث سرویس بهداشتی در نقاط مختلف، لوله‌گداری برای دفع آب‌های سطحی، احداث انبار بحران، ساماندهی جلوخوان آرامگاه شیخ روزبهان، احیای میدان توپخانه به عنوان بخشی از پروژه زندیه، جداره‌سازی محله دروازه اصفهان و ... می‌توان عنوان کرد.

وی ادامه داد: در راستای تسریع در تحکیم و بهبود کیفیت منازل در این بافت، دریافت مجوز تعمیرات و بازسازی و نوسازی منازل و گردشگری در بافت کاملا رایگان است.

وی با اشاره به افزایش صدور مجوزهایی که نیاز به تعیین تکلیف و استعلام دارند، از کاهش بازه زمانی پاسخ به این استعلامات به کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: طی مدت اخیر ۳۰۰ مجوز تعمیرات جزیی کمتر از ٢٤ ساعت تعیین تکلیف شده است.

مصلی‌نژاد به رایگان بودن تعیین تکلیف پلاک‌هایی که پایان کار نگرفته‌اند اشاره کرد و از تمدید مجوزهای گردشگری تا سال ١٤٠٢ و رایگان بودن آنها خبر داد و اعلام کرد که با هدف افزایش کیفیت زندگی در بافت، تمام پروانه‌های مسکونی نیز به صورت رایگان صادر می‌شود.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به لایروبی جداول سطح منطقه، برون سپاری، اجرای بند ١٤ ماده ٥٥ مبنی بر تعیین تکلیف پلاک، پلمب ۱۳ ضایعاتی در سطح منطقه، نورپردازی معابر، فضاسازی، همکاری با مساجد و موکب‌ها و ...اشاره و آنها را در شمار اقداماتی عنوان کرد که در حوزه اجرایی و خدمات شهری انجام شده است.

مصلی‌نژاد همچنین با بیان اینکه ٨٠٠ پلاک که خطرساز هستند و باید رفع خطر شوند در این منطقه شناسایی و به مالکین برای رفع آنها اعلام شده است، گفت: بیش از ٣٠٠ پلاک از مجموع این پلاک‌ها میراثی هستند که باید با تصمیم مراجع قضایی و میراثی تعیین تکلیف شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار