نویسنده نوا و نمایش وهم:

مهم‌ترین عامل ایجاد یک فرآیند نمایشی تأثیرگذار، برخورداری از نوشتار قوی است

تهران (پانا) - نویسنده نوا و نمایش وهم، با تاکید بر انتقال ارزش های دینی و انقلابی به نسل جوان، هنر و نمایش را یکی از موثرترین ابزارهای انتقال مفاهیم ارزشی، دینی و انقلابی دانست و مهم‌ترین عامل در ایجاد یک فرایند نمایشی تأثیرگذار را برخورداری از یک متن نوشتاری قدرتمند عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین عامل ایجاد یک فرآیند نمایشی تأثیرگذار، برخورداری از نوشتار قوی است

رضا عادلی؛ نویسنده نمایش وهم در خصوص اهمیت کار نمایش بیان کرد: «نمایش در تعلیم و تربیت، تاریخی به قدمت تفکر انسان دارد. زمانی که آدمی نخستین گام را در جهت بقا و تولید نسل و ارتباط با یکدیگر برداشت، نمایش نیز پا به عرصه جهان گذاشت. تجربه‏ های آموزشی ثابت کرده است مفاهیم و آموزه‏ هایی که با استفاده از روش نمایشی آموزش داده می‏ شود، علاوه بر سهولت در یادگیری، از جهت کیفی نیز بهتر و پایدارتر است. استفاده از روش نمایشی از روزگاران پیشین در مراسم‏ های دینی و اعتقادی نقش داشته و مانند زبانی مناسب برای بیان حالت و ویژگی ‏های عاطفی و باورهای اعتقادی به کار رفته است.»

وی ادامه داد: «در چند سال اخیر گروه های مذهبی در ایام فاطمیه به صورت عزاداری نمایشی، کارهای مفیدی انجام داده اند. امروزه زبان هنر حرف اول را می‌زند. برگزاری تئاتر با نمایشنامه های جذاب، برگزاری هر مورد همایش، تئاتر، ایستگاه فاطمی، سرود و هر چیزی که به حق پهلوی شکسته حضرت مادر می تواند با کمک مدد از روش های جدید و ژرف افرادی که از این مسیر خارج هستند را با مکتب پاک و نورانی اهل بیت علیهم السلام آشنا کند، بسیار دارای اهمیت است.»

نویسنده نوا و نمایش وهم با اذعان بر اینکه تئاتر و نمایش آیینه فرهنگ یک جامعه است که می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد، گفت: «آنچه در صحنه تئاتر اجرا می‌شود؛ تأثیری شگرف، عمیق و بلندمدت در ذهن و تفکر مخاطب خود دارد. به عنوان نمونه می‌توان بدین مطلب اشاره کرد که ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی و اخلاقی، بسیار می‌تواند در این امر نقش‌آفرینی کند.»

عادلی در پایان آشنایی زدایی را کلید ارتباط مخاطب با تئاتر دینی دانست و عنوان کرد: «روایت های کلیشه ای و داستان های تکراری مهم ترین آسیب های نمایش های دینی در ارتباط گیری با مخاطبان است. بر همین اساس در تولید نمایش وهم تلاش کردیم تا سر حد امکان خود را به میل و خواست مخاطبان نزدیک کنیم و با پرهیز از نگرش های کلیشه شده در تولید آثار تئاتر دینی، نمایشی متفاوت به مخاطب ارائه دهیم.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار