نخست‌وزیر سابق عراق: 

قرن ۲۱ قرن ظهور قدرت‌های آسیایی است؛ رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید منطقه است 

تهران (پانا) - نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه قرن ۲۱ قرن ظهور قدرت‌های آسیایی است، گفت ما ضد غرب نیستیم و علاقه‌مند هستیم که روابط دوستانه برقرار کنیم اما لازمه آن برابری است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
قرن ۲۱ قرن ظهور قدرت‌های آسیایی است؛ رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید منطقه است 

عادل عبدالمهدی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: جهان اکنون در حال تغییر است، وضعیت دوقطبی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا از بین رفته و قدرت‌های غربی بسیاری از توانمندی‌های نظامی خود را از دست داده‌اند و قدرت‌های جدیدی به وجود آمده‌داند و این قدرت‌های جدید پیشرفت کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این غربی‌ها از این پیشرفت‌ها واهمه دارند و همواره نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

نخست‌وزیر سابق عراق افزود: در سال ۲۰۲۲ در حوزه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی چین به ۳۰ تریلیون دلار در برابر ۲۵ تریلیون دلار آمریکا رسید. در حوزه سرمایه‌داری جای کشورها عوض شده است. اکنون شاهد یک پدیده جدید هستیم به‌طوری که مراکز سرمایه‌داری به مراکز مستعمره سابق مانند هند و برزیل تغییر یافته است.

عبدالمهدی افزود: جنگ اوکراین یکبار دیگر اهمیت نفت و گاز را به همگان نشان داد و باعث شد که نظام سلطه بار دیگر به اهمیت این موضوع پی ببرد.

وی با بیان اینکه همچنان موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی از جمله تهدیدات منطقه است، افزود: رییس‌جمهور سابق آمریکا یکی از نشانه‌های ضعف را نمایان کرد، زمانی که اقرار کرد که شهدای مقاومت را به شهادت رسانده‌اند.
نظام سلطه مادی و حریص است که بیشترین استفاده را از نیروهای انسانی دارد و آنها را در راستای اهدافی از بین می‌برد. آنها حتی منابع سایر کشورها را نیز از بین برده‌اند. اکنون شاهد هستیم که کشورهای خارج از دایر نظام سلطه وارد چرخه شده‌اند و صاحب قدرت شده‌اند و قدرت کشورهای سلطه‌گر را به چالش کشیده‌اند.

وی تاکید کرد: اهتمام ما تمرکز بر کاهش قدرت نظام سلطه و تعیین جایگزین برای آنهاست، قرن ۲۱ قرن ظهور قدرت‌های آسیایی است. ما ضد غرب نیستیم و ما علاقه‌مند هستیم که روابط دوستانه برقرار کنیم اما لازمه آن برابری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار