درگفتگو با پانا مطرح شد

فعال سازی بخش خصوصی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی

تهران (پانا)- رییس کمیته عمران شورای شهر تهران جزییات طرح واگن های اجاره ای را تشریح کرد .

کد مطلب: ۱۳۳۰۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فعال سازی بخش خصوصی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی

محمدآقا میری در گفت و گو با پانا با اشاره به وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت:«در بحث ناوگان حمل و نقل چه اتوبوس و چه واگن مانند مریضی شده است که دارد حالت احتضار پیدا می‌کند،وضعیت بغرنجی شده و باید از همه ظرفیت‌ها برای خدمات‌دهی به مردم استفاده کنیم.»

وی ادامه داد:«گفته می‌شود خرید اتوبوس دست‌دوم از سوی شهرداری غیرقانونی است، ولی بخش خصوصی می تواند اتوبوس دست دوم اورهال شده خریداری کند که همه سیستم و تنظیماتش در اختیار خودش باشد و پیمایشی با شهرداری قرارداد ببندند. با این حال شهرداری باید این خودروها را از لحاظ صحت وسلامت تایید کند . همه هزینه های آن هم با بخش خصوصی است اگر افرادی هستند که می توانند این اتوبوس ها را خریداری کنند البته با تاکید بر این که اتوبوس های مورد تایید شهرداری باشد نه این که هر اتوبوس دست دومی را بخواهند وارد شهر کنند که شان شهروندان هم حفظ نشود.»

وی درخصوص واگن های اجاره ای هم توضیح داد:«‌تولید واگن زمان بر است و بستن قرار داد خرید واگن زمانی نمی برد اما تولید آن یک فرایند دو ساله است از زمانی که اولین پیش پرداخت را بپردازی تا زمانی که اولین واگن وارد ریل شود. طرحی در بخش خصوصی است که برخی می توانند از کشورهایی که برخودار هستند تعداد واگن های زیادی دارند شرکت هایی که می توانند خودشان خریداری کنند و به ایران اجاره دهند ، یا خودشان اجاره کنند و به ایران اجاره دهند مانند کاری که در شبکه راه آهن کشوری در حال انجام است . شبکه راه آهن کشور ریل گذاری کرده وشرکت هایی واگن هایی از کشورهای دیگر خریداری کردند و پیمایشی با شرکت راه آهن قرار داد بسته اند .همین کار هم می شود در متروی تهران انجام داد . البته واگن هایی که مورد تایید مدیریت شهری از نظر ایمنی و سلامت باشد و به صورت پیمایشی با شهرداری قرار داد بسته شود . این طرح های خوبی است که می تواند کمک کند به فعال شدن بخش خصوصی در این حوزه ها.»

آقا میری تاکید کرد:«تا زمانی که بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل فعال نشود به نتیجه ای نخواهیم رسید توان شهرداری نیست که 10 هزار اتوبوس خریداری کند اما با کمک بخش خصوصی می توان این نیازها را برطرف کرد به طور مثال یک شرکتی 500 دستگاه اتوبوس می تواند بخرد ، شرکت دیگر ظرفیت خرید 1000 دستگاه را دارد و می توان با جمع شدن توان شرکت های بخش خصوصی در این حوزه نیاز تهران را برطرف کرد .شرکت هایی با ما صحبت کرده اند اگر توان شرکت ها تایید شود می توانیم از ظرفیت آنها در این حوزه ها استفاده کنیم . در بحث واگن هم همین الگو را دنبال می کنیم . این فعالیت هایی است که در بخش خصوصی دنبال می شود و ما اگر بتوانیم همان قرار داد 630 واگن را به نتیجه برسانیم هنر کرده ایم.»

وی درخصوص این که آیا این سرمایه گذاری برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی دارد گفت:«در اتوبوسرانی بخش خصوصی فعال است و برای آنها فایده اقتصادی دارد و طی سه سال هزینه اتوبوس خریداری شده را به دست می آورند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار