نظر هنرمندان درباره شهید خدمت

تهران (پانا) - هنرمندان نیز مانند دیگر اقشار جامعه در سوگ شهادت خادم‌الرضا سید ابراهیم رئیسی نشسته‌اند و از صادق‌الوعد بودن او گفتند؛از اینکه او خستگی را نمی‌شناخت و همیشه همراه و همفکر هنرمندان بود.

کد مطلب: ۱۴۷۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
نظر هنرمندان درباره شهید خدمت

عصر روز یکشنبه بود که خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش مردم ایران را نگران کرد و هنرمندان نیز مانند بسیاری از مردم ایران دست بر دعا بردند تا رئیس‌جمهوری به‌سلامت به آغوش ملت بازگردد اما صبح روز یکشنبه خبری متأثرکننده حال غریبی را برای مردم ایران رقم زد و هنرمندان بغض بر دل نشسته خود را فریاد زدند و در غم هشتمین رئیس‌جمهوری ایران که در سالروز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت چشم بر دنیا بسته بود سخن گفتند.

در همین ارتباط بسیاری از هنرمندان به شهادت خادم‌الرضا واکنش نشان دادند و از صادق‌الوعد بودن او گفتند. از او گفتند که خستگی را نمی‌شناخت و برای وطن جان داد. 

از رئیس‌جمهوری گفتند که پای درد و دل آن‌ها می‌نشست و هیچ‌گاه خود را فراتر از مردم نمی‌دید.

ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سریال حضرت موسی با اشاره به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش نوشت: «هوالمحبوب؛ در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه دلمان لرزید و بهت‌زده شدیم.

این حادثه دل‌خراش، تلخ و هولناک را تسلیت می‌گویم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به‌دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا (ع) خادمش را با امام هشتم محشور کند.»

داوود میرباقری که این روزها در حال فیلم‌برداری سریال فاخر سلمان فارسی است درباره شهادت خادم ملت عنوان کرد. انالله و انا الیه راجعون؛ خبر درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور و همراهان عزیز او تأثر عمیقی در قلوب یکایک همکارانم در پروژه سریال سلمان فارسی به‌وجود آورد درحالی‌که امید داشتیم یکی از بینندگان آن باشد.

از خداوند بزرگ هم‌نشینی این سید بزرگوار با حضرت سلمان مسالت کرده و به نمایندگی از پروژه، این فقدان را تسلیت و تعزیت می‌گویم.

کوروش زارعی یکی از بازیگران سینما و تئاتر که در سال‌های گذشته دبیری جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه کاری خود می‌بیند با اشاره به این مطلب که آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محبوب او بوده است، اظهار کرد: اگر شهادت نصیب آقای رئیسی نمی‌شد، در حق ایشان اجحاف بود ولی اکنون منتظر شهادتشان نبودیم.

من این ضایعه دردناک را به ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند به همه ما صبر بدهد. ما یک فرد دلسوز، خدوم، جهادگر و مردمی را از دست دادیم. من خودم به هرکجا سفرکرده‌ام شاهد به ثمر نشستن فعالیت‌ها و خدمتگزاری ایشان بوده‌ام. آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب من بودند و من در دو دوره جز ستاد انتخاباتی ایشان بودم.

من روزی که خبر سانحه سقوط بالگرد را شنیدم تا صبح نخوابیدم و داشتم دعا می‌کردم که این سانحه به خیروخوشی به پایان برسد اما قسمت بر این شد که ایشان به درجه رفیع شهادت برسد. واقعاً اگر شهادت نصیب آقای رئیسی نمی‌شد، در حق ایشان اجحاف بود ولی اکنون منتظر شهادتشان نبودیم.

همه ملت ایران ناراحت هستند چون از روزی که ایشان وارد نهاد ریاست جمهوری شد هیچ‌وقت آرام و قرار نداشت و شب و روز خودش را برای پیشرفت ایران اسلامی گذاشته بود. جای ایشان خالی است و فکر نمی‌کنم حالا حالاها جای ایشان پر شود.

سید رضا میرکریمی، کارگردان شناخته‌شده و با سابقه سینمای ایران در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیات همراه ایشان در حادثه سقوط بالگرد، گفت: خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به‌عنوان یک ایرانی از این‌که تعدادی از مسئولان تراز اول کشور در مسیر انجام‌وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دل‌خراش است.

من هم مثل بسیاری از مردم پس از حادثه تا صبح  نخوابیدم و پیگیر اخبار بودم و امیدوار بودم که این سانحه هولناک باخبری خوش به انتها برسد. ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود.

هادی مقدم‌دوست، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس شناخته‌شده سینمای ایران نیز درباره خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او عنوان کرد: شهدایی که در تاریخ شناختیم و در طول عمر دیدیم، همه تا لحظه آخر به حقیقت زندگی کردند و در حین کار بودند.

«از دست دادن آقای رئیسی و همراهان ایشان در مسیر سفر کاری عمیقاً جای تسلیت دارد اما شهادت آقای رئیسی و همراهان بازهم – مثل شهادت و یاد همه شهدا – برای همه مردمان روزی‌رسان و متذکر مرگ و «شهادت» است.

برای انسان، مرگ – چه بخواهیم و چه هر کوششی کنیم که دیرتر رخ بدهد و نخواهیم – سر خواهد رسید. این حرف بسیار بدیهی است، کسی توان انکارش را ندارد اما موضوع انکار نیست، موضوع غفلت است؛ غفلتی که نتیجه گول خوردن از دنیا و نه زندگی است.

زندگی احترام ویژه دارد اما فریب و حب دنیا حتی مجال زندگی را هم می‌گیرد. آنکه نگاهش واقع‌بین باشد مرگ را نه‌تنها از قلم نمی‌اندازد که به آن نگاه ویژه «پیدا» می‌کند، یعنی چیزی را که هست پیدا می‌کند، بالاترین نگاه ویژه به مرگ جز «شهادت» نیست که در آن نه تردید است، نه خوف و حزن و یأس، یعنی مرگ درراه حق و حقیقت. این شکل از دنیا رفتن فرق دارد با «مُردن» …

شهید تا لحظه آخر نه برای خودش و منبت‌هایش و دنیا بلکه درراه حق به خلق و خلایق خدمت می‌کند، کوشش می‌کند …

شهید زنده بوده و کوشش و زندگی می‌کرده. زندگی می‌کرده چون به دنبال رسیدن به شهادت بوده. او در حال تلاش برای شهادت ناچار و مشتاق به زندگی بوده. شهید از همین رو مصداق زنده و شهادت عین زندگی بخشی است … شهدایی که در تاریخ شناختیم و در طول عمر دیدیم همه تا لحظه آخر به حقیقت زندگی کردند در حین کار بودند… شهدا تا لحظه آخر باید زندگی را انباشته از تلاش و خدمت می‌کردند، وگرنه کجا به آن‌ها شهادت داده می‌شد؟ کسوت هم فرقی نمی‌کند چه یک تک‌تیرانداز ساده، چه یک تخریبچی، چه پزشک، چه معلم، چه سردار، چه رئیس‌جمهور… تن را درراه حق به خدمت دادند تا شهادت گرفتند.»

محمد گلریز، خواننده شناخته‌شده اشعار انقلابی نیز ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش گفت: به‌عنوان عضو کوچک از جامعه هنری خیلی از بابت این اتفاق ناراحت و متأثر شدم، ایشان خالصانه خدمت کردند و مردمی بودند.

در این واقعه تلخ هرکسی با هر سلیقه‌ای همدردی کرد و همین نشان‌دهنده این است که رئیس‌جمهور از دل مردم و با مردم بود. اگرچه از این شهادت متأثر هستیم اما این اتفاق نشان داد ملت ایران باوجود تفاوت سلایق در اتفاق‌هایی بدین شکل انسجام و اتفاق‌نظر و یکپارچگی دارند.

به‌عنوان عضو کوچک جامعه هنر از این بابت غمگینم و بغض امانم نمی‌دهد. ما تماس‌های زیادی باهم داشتیم و ارتباط خوبی بین ما وجود داشت و برنامه‌های زیادی با حضور ایشان برگزار کردیم.

خاطره‌هایی از زمانی که در آستان قدس بودند، دارم… ایشان از من درخواست خواندن شعری در مدح رضا (ع) کردند و به زبان طنز رو به من گفتند آقای گلریز هنوز صدا هست. ایشان دستور دادند این کار به شکل مناسب ضبط شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما متأسفانه توفیق ادامه همکاری صورت نگرفت.امیدوارم توفیق داشته باشم بار دیگر برای اهل‌بیت بخوانم..

فاضل جمشیدی، خواننده نیز با تسلیت رحلت جان‌گداز شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به خانواده و جامعه فرهنگ و هنر کشور با ذکر خاطره‌ای از ایشان در زمان قائم‌مقامی قوه قضائیه،گفت: از مشهد در حال برگشت بودیم قسمت شد در هواپیما تا تهران باهم باشیم. خلبان هواپیما سی دی را که قبلاً با عنوان: «این نیز بگذرد» به او داده بودم به‌یک‌باره آورد و تقدیم آیت‌الله رئیسی کرد و گفت: این سی دی را قبلاً آقای جمشیدی به من داده بودند و من آن را به شما تقدیم می‌کنم و بعداً یکی دیگر از آقای جمشیدی می‌گیرم.

آیت‌الله رئیسی با دریافت سی دی به‌عنوان هدیه خیلی خوشحال شد و مرا بوسید و از من سؤال کرد چرا این عنوان را انتخاب کرده‌ای؟ به ایشان گفتم من روی سختی‌های زندگی و مشکلات و مسائل مردم کارکردم؛ خلاصه تا تهران با ایشان هم‌کلام شدیم و چندین سؤال در حوزه‌های مختلف هنری به‌ویژه موسیقی از من کردند..

داریوش ارجمند، پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون و رئیس هیأت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز درباره شهادت آیت‌الله رئیسی نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون

شهادت مزد تلاش‌های خستگی ناپذیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در طول مسؤولیت‌های او بود.

آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن، برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت.

او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود.

او و همراهانش با کوله باری از افتخار خدمت به مردم ایران به‌سوی معبود پر کشیدند.

این‌جانب به‌عنوان خدمتگزار و عضوی کوچک از جامعه هنرمندان پیشکسوت، این ضایعه تأسف‌بار را خدمت تمامی خانواده‌های محترم شهدای حادثه سقوط هلیکوپتر و مردم عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان درجات متعالی آیت‌الله رئیسی و هم‌سفرانش را مسئلت دارم.»

اصغر سمسارزاده، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران نیز درباره شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیات همراه گفت: به تمام ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم؛ این تسلیت را باید گفت چراکه ایشان چند سال زحمت کشیدند و دوران سختی را پشت سر گذاشتند، دورانی که برای هر رئیس‌جمهوری می‌توانست مهلک و کشنده باشد.

آیت‌الله رئیسی تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات خصوصاً مشکلات هنرمندان به کار می‌گرفتند آیت‌الله رئیسی تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات خصوصاً مشکلات هنرمندان به کار می‌گرفتند، من با آقای رئیسی ارتباط نزدیک نداشتم اما ایشان سعی خود را کردند. ما در سه سال گذشته در شرایطی بودیم که ارز بسیار بالا و پایین شد و شرایط سختی داشتیم.

زمانی اداره امور کشور را در دست گرفت که نوسان ارز به کشور آسیب‌های زیادی زده بود و همین باعث شد فرازوفرود‌هایی در کشور داشته باشیم و ایشان بسیار تلاش کردند؛ مسلما نمی‌توانیم زحمات و کارهای ایشان را فراموش کنیم.

من سیاسی نیستم و مسائل اقتصادی را نمی‌دانم اما می‌دانم که وقتی دولتی سرکار می‌آید، باید تلاش کند تا مردم راحت‌تر زندگی کنند. آقای رئیسی نیز زمانی سرکار آمد که شرایط بسیار بدی توسط دولت قبلی ایجادشده بود؛ و ایشان بسیار تلاش کردند تا به این اوضاع سامان دهند.

خدا ایشان و همراهان گرامی‌شان را رحمت کند. همه‌جا از آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه صحبت می‌شود درصورتی‌که از کادر پروازی حرفی نیست. به خانواده آنان نیز تسیلت می‌گویم. امیدوارم با درایت رهبر معظم انقلاب چنین اتفاقاتی در آینده دور از دسترس باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار